Most Siennicki w czerwcu dostępny dla pieszych i rowerzystów
Stan Mostu Siennickiego cały czas monitoruje specjalny zespół z Politechniki Gdańskiej, któremu przewodzi prof. Krzysztof Żółtowski. Ostatnia analiza pozwala na przywrócenie ruchu pieszego, jeśli zrealizuje się zadania polegające na odciążenie przyczółków poprzez wykopanie mas ziemi oraz wykonanie tymczasowych poprzecznych podpór.
- Mamy tu do czynienia z tzw. grzechem pierworodnym konstrukcji. Podczas przebudowy most został skrócony, a jego przyczółki osadzono w nasypanym terenie, który ma bardzo niekorzystne warunki geotechniczne. W tamtych czasach przyczółki osadzano na drewnianych palach, które znajdowały się w obszarze obmywanym przez wodę, co przyspieszało ich degradację. Podczas modernizacji w 1986 roku poszerzono most i podniesiono go, dodając nowy nasyp. To dodatkowe obciążenie niekorzystnie wpłynęło na stabilność konstrukcji. Dziś mamy rok 2025 i widzimy wyraźne konsekwencje tamtej decyzji - mówi prof. Żółtowski.
CZYTAJ TEŻ: Most Siennicki w Gdańsku otwarty dla pieszych i rowerzystów? Wiemy, kiedy to będzie możliwe
W związku z sytuacją, która doprowadziła do zamknięcia mostu, miasto zdecydowało się przyspieszyć cały proces. Przeprowadzono negocjacje z czterema firmami, które mogłyby wykonać najważniejsze zadania „na już”. Najlepszą ofertę przedstawiła spółka Most. W najbliższych dniach zostanie podpisana umowa, a prace będą trwały do czerwca, co oznacza, że wówczas zostanie przywrócony ruch pieszy, o ile nie wystąpią nieprzewidziane opóźnienia. Koszt prac to ponad 4,6 mln zł.
Most Siennicki czeka na kompleksowy remont
Co dalej? Miasto podało kolejne kluczowe etapy kompleksowej modernizacji mostu:
- 27 marca złożono wniosek o pozwolenie na budowę do Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego,
- w połowie kwietnia zostanie ogłoszony przetarg na wykonawcę modernizacji,
- podpisanie umowy planowane jest na lipiec (przy braku odwołań do KIO),
- realizacja prac potrwa do dwóch lat od podpisania umowy.
Zakres modernizacji obejmuje:
- całkowitą przebudowę przyczółków z wzmocnieniem ich palami o długości 20 m,
- montaż nowoczesnego monitoringu.
Zastępca prezydenta Piotr Borawski przedstawił m.in. warianty reorganizacji transportu publicznego:
- W kontekście komunikacji miejskiej przeprowadziliśmy konsultacje z przedstawicielami trzech rad dzielnic Wyspy Portowej, czyli Przeróbki, Stogów i Krakowca-Górek Zachodnich. Celem było wypracowanie najlepszych rozwiązań dla usprawnienia transportu publicznego w tych rejonach. Powstało kilka wariantów zmian, które obejmują m.in. dostosowanie połączeń komunikacyjnych dla Przeróbki i Krakowca-Górek Zachodnich oraz modyfikację funkcjonowania linii 11. Jeśli chodzi o linię T8, kluczową dla Stogów, mieszkańcy oraz Rada Dzielnicy pozytywnie oceniają jej częstotliwość i sprawność działania, poza wyjątkowymi dniami, gdy na Westerplatte odbywają się większe wydarzenia.
Prom przy Moście Siennickim nadal kursuje
Jak poinformowała Joanna Bieganowska z biura prasowego gdańskiego magistratu, środę, 2 kwietnia, odbędą się kolejne spotkania z radami dzielnic. Jeśli pojawią się nowe wnioski dotyczące ewentualnych korekt, miasto jest gotowe na ich szybką realizację.
Władze miasta stale monitorują także wykorzystanie promu. W ostatnim tygodniu z przeprawy korzystało średnio ponad 600 osób dziennie. Szczegółowe dane przedstawiają się następująco:
- 23 marca: 775 osób, 325 rowerów,
- 24 marca: 595 osób, 244 rowery,
- 25 marca: 606 osób, 237 rowerów,
- 26 marca: 497 osób, 179 rowerów,
- 27 marca: 622 osoby, 217 rowerów.
Napisz komentarz
Komentarze