Terminal FSRU, który będzie służył do odbioru i regazyfikacji skroplonego gazu dostarczanego drogą morską, należy do inwestycji kluczowych dla bezpieczeństwa energetycznego. Instalacja pozwoli na dywersyfikację źródeł dostaw gazu nie tylko dla Polski, lecz także innych państw Europy Środkowej.
W Porcie Gdańsk powstanie nowy falochron osłonowy dla terminala FSRU
– Zrobiliśmy bardzo ważny krok ku zwiększeniu naszego bezpieczeństwa energetycznego. Została podpisana umowa na budowę infrastruktury za kwotę 800 milionów złotych. Będzie ona służyć terminalowi gazowemu FSRU, który powstanie w Zatoce Gdańskiej – powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Porty odgrywają coraz istotniejszą rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa Polski. Mówimy tutaj o bezpieczeństwie gospodarczym, militarnym, ale także energetycznym.
Arkadiusz Marchewka / wiceminister infrastruktury
Inwestycja obejmować będzie m.in.:
- budowę falochronu osłonowego dla stanowiska FSRU wraz z wymianą gruntu;
- roboty czerpalne i podczyszczeniowe na torze podejściowym i obrotnicy do terminala FSRU.
Ponadto konieczne będzie zapewnienie odpowiednich szerokości i głębokości toru podejściowego do terminala FSRU, co umożliwi bezpieczne manewrowanie gazowca i jednostki FSRU, a także podejście od strony zachodniej.
Inwestycja powinna być gotowa pod koniec roku 2027.

– Zadanie polegające na budowie falochronu osłonowego w Porcie Gdańsk Urząd Morski w Gdyni realizuje od 2023 roku, zgodnie z programem wieloletnim. Działamy w partnerskiej współpracy z Gaz-Systemem, który jest inwestorem samego terminala i gazociągów, oraz Zarządem Morskiego Portu Gdańsk – stwierdziła Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektorka Urzędu Morskiego w Gdyni.
Wybudowany zostanie głębokowodny falochron osłonowy o długości około 1300 metrów, prowadzone będą również roboty pogłębiarskie, w tym budowa obrotnicy. Powstanie także tor podejściowy wraz z adekwatnym oznakowaniem nawigacyjnym. Ta nowa infrastruktura to warunek konieczny dla rozwoju dalszych funkcji portowych, bez niej działanie pływającego terminalu w Zatoce Gdańskiej nie byłoby możliwe.
Anna Stelmaszyk-Świerczyńska / dyrektorka Urzędu Morskiego w Gdyni
Dla falochronu osłonowego uzyskano już wszystkie niezbędne decyzje administracyjne oraz pozwolenie na budowę. Akwen, na którym powstanie nowa infrastruktura, położony jest w całości w granicach portu morskiego w Gdańsku. W sąsiedztwie obszaru nowej inwestycji znajdują się istniejąca zabudowa hydrotechniczna (falochrony, oznakowanie nawigacyjne, nabrzeża) oraz obiekty portowe funkcjonującego w pobliżu Portu Północnego.
Nie tylko terminal i falochron
Terminal FSRU to morski element systemu odbioru skroplonego gazu. Po jego regazyfikacji trzeba będzie pozyskane paliwo wprowadzić do sieci odbiorczej. Wymaga to dużych inwestycji na lądzie.
Inwestycja składa się z kilku elementów – to nie tylko terminal i falochron, ale także statek do regazyfikacji, część lądowo-morska oraz system gazociągów biegnących z okolic Gdańska aż po Włocławek. Gaz w ilości 6 miliardów metrów sześciennych, który będzie przepływał przez ten terminal, umożliwi pokrycie prawie jednej trzeciej całości zużycia gazu w Polsce. Stworzy to także nowe możliwości handlowe oraz będzie dalszym krokiem w kierunku transformacji polskiego sektora energetycznego.
Sławomir Hinc / prezes Gaz-System
Napisz komentarz
Komentarze