Symulator statku transportowego CTV (Crew Transfer Vessel) zbudowano do szkolenia kapitanów jednostek obsługujących morskie farmy wiatrowe - statków wysoko specjalizowanych, wykonujących szczególne zadania, z którymi dowodzący innymi jednostkami morskimi nigdy nie mają do czynienia. Jak informuje Flint Systems, firma działająca w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym, nowy symulator zaprojektowano z myślą o maksymalnym oddaniu rzeczywistych warunków panujących na morzu. Połączono platformę ruchu z wirtualną technologią VR. Urządzenie odtwarza dzięki temu zmienne warunki pogodowe, wysokość fal, porę dnia.
PRZECZYTAJ TEŻ Powstanie cyfrowy bliźniak farm wiatrowych. Pomoże w tym Politechnika Gdańska
Ten konkretny symulator zbudowano na zamówienie litewskiej uczelni wyższej Vilnius Gediminas Technical University. Jej częścią jest Litewska Akademia Morska z siedzibą w Kłajpedzie. Dlatego też nowy symulator wyposażono też w szczegółowe, precyzyjne odwzorowanie portu w Kłajpedzie, wirtualnie odtwarzając tor wodny o długości 20 km, kluczowe elementy nawigacyjne, do tego urozmaiconą linię brzegową. Ćwiczący z użyciem tego urządzenia oficerowie będą mogli wirtualnie wychodzić z portu, wprowadzać statek do portu, cumować przy farmie wiatrowej oraz dokonywać wymiany załogi.
Jak informuje Litewska Akademia Morska w mediach społecznościowych:
Zakupiono symulator dynamicznego statku transportowego załogi (CTV) z funkcją wirtualnej rzeczywistości. Według przedstawicieli Flint Systems jest to obecnie najnowocześniejszy symulator CCTV! Cechy symulatora to: transport personelu serwisującego turbin; wychodzenie portu Kłajpeda oraz dostawa do parku turbin wiatrowych; manewrowanie statkiem w akwatorium portu Kłajpeda, na wodach terytorialnych i w strefie wyłączności na morzu. Symulator jest obecnie testowany i będzie w pełni gotowy do eksploatacji w lutym-marcu.
- Jesteśmy dumni z możliwości wsparcia Vilnius Gediminas Technical University w kształceniu przyszłych liderów żeglugi morskiej. Symulator statku CTV to nasz hit eksportowy. Pierwszy model stworzyliśmy na zlecenie LKK/CNK w Trójmieście, a kolejne trafiły do Japonii. Ten najnowszy model został zaprojektowany pod indywidualne potrzeby litewskiego uniwersytetu – wykorzystaliśmy nową, większą jednostkę CTV i odwzorowaliśmy w VR całą trasę od Kłajpedy po Łotwę - mówi Leszek Tarnawski, prezes Flint Systems.
Napisz komentarz
Komentarze