Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

Pociągi ponownie pojadą linią kolejową z Kartuz do Sierakowic i Lęborka!

23 czerwca 2000 roku ostatnie rozkładowe pociągi pasażerskie pojechały linią kolejową z Kartuz do Sierakowic i Lęborka. Ruch kolejowy na tej linii zostanie przywrócony. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła przetarg na rewitalizację tego szlaku. Według wstępnych zapowiedzi, podróż tą drogą z Trójmiasta do Sierakowic powinna trwać około 75 minut. Połączenie z Kartuzami i możliwość dalszego skomunikowania zyskają mieszkańcy wielu miejscowości położonych na tej trasie. PLK wskazują ponadto, że linia ta będzie alternatywnym szlakiem kolejowym dla budowanej elektrowni atomowej i to z pewnością miało wielki wpływ na decyzję o rewitalizacji szlaku.
Ostatnie pociągi trasą kolejową z Kartuz do Lęborka pojechały w czerwcu 2000 roku

Autor: Aleksander Olszak | UMWP

Swojego zadowolenia z decyzji PKP PLK nie ukrywają samorządowcy z całego regionu. Wszak "wpisuje się" ona w realizację zapisów Paktu Kolejowego dla Pomorza, który został podpisany jesienią tego roku. Pakt przewiduje kilka innych inwestycji ważnych dla rozwoju sieci kolejowej, natomiast przedłużenie tzw. korytarza kartuskiego, który powstał po wybudowaniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest szansą powstania nowego, rozbudowanego układu komunikacyjnego. Uwzględniającego wiele miejscowości, dziś pozbawionych dostępu do kolei, choć na szczęście stacje kolejowe tam pozostały. 

- Bezpośrednio od wiceministra Piotra Malepszaka, który jest odpowiedzialny za kolej, otrzymałem informację, że przetarg na rewitalizację linii kolejowej z Kartuz do Lęborka zostanie ogłoszony w ciągu kilku dni. Faktycznie ogłoszenie zawisło na europejskiej platformie przetargowej – mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

CZYTAJ TEŻ: Pociągi pasażerskie kursują już po nowoczesnym torze z Malborka do Grudziądza 

W Sierakowicach ma powstać węzeł integracyjny, którego centrum będzie wyremontowany budynek kolejowego dworca. Jak wskazuje Leszek Bonna, wicemarszałek województwa, skorzysta na tym wiele lokalnych społeczności. - Dzięki inwestycji Miechucino, Sierakowice, Kamienica Królewska, Linia i szereg innych miejscowości uzyskają połączenie kolejowe z Kartuzami, Lęborkiem i przede wszystkim stolicą województwa Według wstępnych kalkulacji dojazd z Sierakowic do Trójmiasta zajmie niewiele ponad godzinę. 

Spółka PKP PLK kładzie duży nacisk na dodatkową rolę szlaku z Kartuz do Lęborka po jego rewitalizacji. To nie tylko możliwość przywrócenia kursowania pociągów pasażerskich, lecz także alternatywne połączenie kolejowe do przyszłej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino. 

- Elektrownia jądrowa, która powstanie na terenie gminy Choczewo, ma strategiczne znaczenie dla gospodarki i bezpieczeństwa energetycznego Pomorza oraz całego kraju. Aby zapewnić kolejowy dostęp podczas budowy i eksploatacji elektrowni, zmodernizujemy linię kolejową nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo oraz zbudujemy nowe odcinki linii z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią nr 229 w obszarze stacji Steknica. Po ponad 30 latach zapewni to dostęp mieszkańców tej części Pomorza do kolei. Inwestycja zakłada również modernizację linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba, gdzie obecnie ruch pociągów pasażerskich odbywa się wyłącznie w okresie letnim - informuje Przemysław Zieliński z biura prasowego PKP PLK.

Według dalszych informacji PLK, ogłoszono już przetarg dla zadania pn. Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy – Lębork w ramach projektu pn. „Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino". Wyłoniony wykonawca przygotuje dokumentację projektową, na podstawie której zrealizuje prace budowlane na około 60-kilometrowej trasie. Modernizacja tego odcinka linii nr 229 zapewni alternatywny dojazd do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino, podczas jej budowy oraz eksploatacji. Umożliwi także dojazd do Trójmiasta przez Kartuzy dla zachodniej części województwa pomorskiego, zwłaszcza dla podróżnych ze Słupska i Lęborka, podczas zamknięć torowych na zaplanowanej do modernizacji linii nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork. 

- Dzięki zrealizowaniu prac na linii nr 229 pociągi powrócą m.in. do 8-tysięcznych Sierakowic. Ostatni raz pociągi pasażerskie tą trasą jeździły regularnie w 2000 roku - przypomina Przemysław Zieliński. - Zapewniony zostanie wygodny dostęp do kolei dzięki przebudowie stacji i przystanków, które zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Powstaną również nowe przystanki. Planuje się, że pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 120 km/h. Pełen zakres inwestycji będzie znany po przygotowaniu dokumentacji projektowej. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w III kwartale tego roku, zakończenie prac w I kwartale roku 2028.

SPRAWDŹ TAKŻE: PKP Intercity przedstawia nowy rozkład jazdy. Co się zmieni od 15 grudnia?

Dodać przy okazji warto, że szykowana jest już dokumentacja projektowa dla zadania pn. „Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino". Pierwsze przetargi na prace budowlane mają być ogłoszone już w roku 2025. Wszystko zacznie się od modernizacji linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba. Zakończenie wszystkich prac projektowych wraz z pozyskaniem decyzji administracyjnych planowane jest w roku 2026, zakończenie prac budowlanych w 2029. Do elektrowni jądrowej docierać będą mogły pociągi towarowe o długości do 750 metrów i nacisku osi 22,5 tony. Istniejące stacje i przystanki zostaną zmodernizowane, planowana jest budowa nowych, wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h (na linii nr 229 Lębork – Łeba do 120 km/h), a towarowe do 120 km/h.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

elektrownię znacznie lepiej wesprze "węglówka" 22.12.2024 13:42
z pominięciem zapchanego Gdańska i Tczewa. Wystarczy uzupełnić brakujące 20 km torów ze Skorzewa do Sierakowic. Nie ma sensu konserwować nieaktualnego układu połączeń pogranicza sprzed 100 lat.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama