Pewnie każdy, kto kiedykolwiek jechał samochodem do Stegny i na Mierzeję Wiślaną korzystając z najpopularniejszego i najkrótszego dojazdu z Nowego Dworu Gdańskiego, zwrócił uwagę na dwa mosty zwodzone na drodze wojewódzkiej 502, w miejscowości Rybina. W niewielkiej odległości droga prowadzi tam nad rzekami Szkarpawą i Wisłą Królewiecką. Jeszcze w roku 1874 zbudowano nad obu rzekami drewniane konstrukcje, w roku 1934 powstały stalowo-żelbetonowe mosty zwodzone. Ten nad Szkarpawą pomalowany został przy okazji ostatnich remontów na żółto, przeprawa nad Wisłą Królewiecką na niebiesko. Oczywiście przechodziły częste remonty. Most „niebieski” po raz ostatni w roku 2008. Już od kilku lat wymagał ponownej naprawy, stan jego konstrukcji nie pozwalał na jego podnoszenie. Jachty i statki turystyczne pływały Szkarpawą.
– Drogowy, niebieski most zwodzony na Wiśle Królewieckiej jest konstrukcją żelbetonową, 4-przęsłową o przęśle podnoszonym mechanicznie za pomocą silników elektrycznych. Fundamenty mostu stanowią drewniane pale wbite w dno rzeki, które są przedłużeniem żelbetonowych filarów (podpór). Most niebieski, podobnie jak i żółty zachowuje swe pierwotne funkcje drogowe i żeglugowe – czytamy na stronie internetowej gminy Stegna, choć część tych informacji nie ma już waloru aktualności.
Most idzie bowiem do remontu. Ma on potrwać około ośmiu miesięcy. Prace objąć mają całość konstrukcji, od zwodzonego przęsła po przyczółki oraz najazdy. Dopóki będzie to możliwe od strony technicznej, Zarząd Dróg Wojewódzkich planuje poprowadzenie ruchu wahadłowego, tylko jednym pasem mostu. W pewnej chwili trzeba będzie jednak podjąć remont konstrukcji przeprawy, co będzie wymagało jej całkowitego zamknięcia na około dwa miesiące. Prawdopodobnie nastąpi to już na wiosnę przyszłego roku i wtedy nie będzie innej możliwości dojazdu do Stegny, jak przez Drewnicę i Mikoszewo. Natomiast jeszcze przed sezonem letnim 2025 droga i most mają być już gotowe.
Napisz komentarz
Komentarze