Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Coraz bliżej instalacji systemu FALA [nl] na Pomorzu

Słowo „fala” wielu spośród nas kojarzyć się może z tzw. zieloną falą, umożliwiającą łatwiejszy i szybszy przejazd przez kolejne skrzyżowania ulic z sygnalizacją świetlną. Za kilka miesięcy w naszym regionie powinien rozpocząć działanie inny system FALA. W założeniach ma on przynieść zintegrowanie wszystkich środków publicznego transportu zbiorowego z obszaru całego województwa pomorskiego. Pierwsze jego elementy można już spostrzec na terenie Gdańska.
(Fot. Karol Makurat | Zawsze Pomorze)

Pierwszy etap systemu FALA – działanie aplikacji pn. „Podróż mobilna”, ma ruszyć w czerwcu 2022 roku. Wtedy montowane będą kasowniki, czyli tzw. urządzenia końcowe, w pojazdach komunikacji miejskiej oraz na przystankach kolejowych. W tym czasie uruchomione zostaną w największych miastach Pomorza punkty obsługi klienta, gdzie można będzie uzyskać pomoc w założeniu i obsłudze elektronicznego konta pasażera. Na początku roku 2023 ma ruszyć aplikacja pn. „Podróż z kartą”, natomiast 30 czerwca 2023 roku upływa termin wdrożenia całego projektu. 

Coraz bliżej instalacji systemu FALA. Jak będzie działał?

Czasu nie ma wcale dużo, zwłaszcza gdy wziąć pod uwagę złożoność całego systemu. FALA – inaczej Platforma Zintegrowanych Usług Mobilności – objąć ma komunikację miejską i sieć kolejową w całym województwie pomorskim. Organizatorzy platformy twierdzą, że w całym kraju nie ma tak nowoczesnego systemu poboru opłat za przejazdy transportem publicznym. W systemie znajdą się m.in.:

  • konta poszczególnych pasażerów,
  • szczegółowe informacje nt. tras przejazdów autobusów, tramwajów, trolejbusów i pociągów,
  • rozkłady jazdy,
  • dane nt. cen biletów u poszczególnych przewoźników i na poszczególnych trasach.

Stanowiąca część FALI aplikacja billingowa umożliwi rozliczanie pasażera za przejazdy na danej trasie na podstawie identyfikowania pasażera w różnych środkach komunikacji publicznej. Proces ten będzie się odbywać poprzez potwierdzanie na specjalnym czytniku (walidatorze) w konkretnym pojeździe lub na przystanku.

Dla pasażerów powinno to być niezmiernie wygodne, ponieważ to system FALA ma dobierać nam najlepsze połączenia, uwzględniać najkorzystniejsze taryfy opłat, możliwe ulgi. Odpadnie nam konieczność nabywania biletów papierowych, poszukiwania kas czy biletomatów. Drogą korzystania z systemu mogą być smartfon, karta komunikacyjna, karta płatnicza, także bilet papierowy z kodem QR. Odbijanie tego nośnika na specjalnym kasowniku będzie sygnałem dla systemu, kiedy wsiadamy do danego pojazdu i kiedy go opuszczamy.

FALA. Gdzie i kiedy będzie działał system?

Twórcy systemu podkreślają, że obejmie nie tylko Trójmiasto, czy obszar metropolitalny, lecz również inne miasta na terenie województwa, np. komunikację miejską w Malborku czy w Tczewie.

Przewoźnikom FALA także ma przynieść korzyści, choćby w postaci danych nt. wypełnienia pojazdów na poszczególnych liniach czy kursach. Uprości się sposób uiszczania opłat oraz wzajemnych rozliczeń między przewoźnikami, mniejsza będzie potrzeba sprzedawania biletów jednorazowych.

Przygotowania do instalacji urządzeń systemu FALA już są prowadzone, wszak w czerwcu ruszyć ma pierwsza aplikacja. W Gdańsku pojawiły się skrzynki z nalepkami informującymi że to elementy FALI, będące częścią przyszłej sieci pracującej w tramwajach. 

Projekt realizuje spółka InnoBaltica, koszt całości to 90 mln zł pochodzących z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Za tę sumę powstać ma cały system informatyczny, zakupionych ma być 850 walidatorów dla przystanków kolejowych, 5300 urządzeń instalowanych w tramwajach, autobusach i trolejbusach, ponadto przygotowanych ma zostać 300 tysięcy specjalnych kart pasażera, oraz zorganizowane będą punkty obsługi klienta (ma być ich około 30). Oczywiście niezbędna jest jeszcze kampania informacyjna dla przyszłych klientów.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama