Budowa T3 będzie podzielona na dwa etapy. W pierwszej fazie konsorcjum firm Budimex oraz DEME zbuduje 36-hektarową platformę przylegającą do Terminalu nr 1 (T1). Powstanie ona w całości na morzu, a jej budowa zostanie zakończona w pierwszej połowie 2024 r. Zdolność przeładunkowa Baltic Hub zwiększy się wówczas o 1,5 mln do 4,5 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) rocznie. W drugim etapie rozpocznie się budowa ściany nabrzeża o długości 717 m i głębokości 17,5 m. Prace mają ruszyć w pierwszych miesiącach 2023 r., a zakończą się w drugim kwartale 2025 r. Projekt wart jest łącznie 450 mln euro. 28 listopada uroczyście rozpoczęto jego realizację.
- Jeszcze 10 lat temu Polska nie figurowała jako znaczący kraj w przeładunkach kontenerowych. Dzisiaj rozpoczynamy historyczną inwestycję budowy największego portu kontenerowego. Myślę, że to nie jest ostatni słowo, ponieważ plany rozwoju Baltic Hub są ambitne – mówił w Gdańsku Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. gospodarki morskiej.
Projekt T3 obejmuje dodatkowo zakup siedem suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG pracujących na placu składowym. Operatorzy będą je mogli zdalnie obsługiwać z ergonomicznie zaprojektowanych stanowisk. Pozwoli to na bezpieczniejsze, wydajniejsze, bardziej nowoczesne i komfortowe środowisko pracy przez 365 dni w roku.
Dyrektor generalny Charles Baker obiecuje, że Baltic Hub i jego partnerzy od samego początku będą realizować inwestycję przy zachowaniu najwyższych standardów w zakresie ochrony środowiska.
- Baltic Hub to terminal XXI wieku, gdzie zastosowana będzie niskoemisyjna technologia najnowszej generacji, z której byłby dumny każdy europejski port. Raz jeszcze podkreślamy, że podejmiemy wszelkie uznane na świecie środki zapobiegawcze w celu ochrony środowiska, życia morskiego oraz siedlisk na obszarze objętym inwestycją. Ta budowa od A do Z będzie odzwierciedlać nasze zobowiązanie do zrównoważonych inwestycji, np. poprzez użycie niskoemisyjnego betonu oraz dostawę przyjaznego dla środowiska sprzętu - jak choćby elektrycznych suwnic placowych.
Jeszcze 10 lat temu Polska nie figurowała jako znaczący kraj w przeładunkach kontenerowych. Dzisiaj rozpoczynamy historyczną inwestycję budowy największego portu kontenerowego. Myślę, że to nie jest ostatni słowo, ponieważ plany rozwoju Baltic Hub są ambitne
Marek Gróbarczyk / minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej
O znaczeniu inwestycji mówił m.in. Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.
- Jesteśmy świadkami kolejnego kamienia milowego. Po długiej procedurze wyboru inwestora, wyłoniliśmy DCT Gdańsk (dziś Baltic Hub – dop. red.), jako ten podmiot, który złożył najkorzystniejszą dla nas ofertę. Dzisiaj przechodzimy do kolejnego etapu – rozpoczęcia prac. Trzymamy kciuki, życzymy powodzenia i zapewniamy o wsparciu na każdym etapie inwestycji.
Baltic Hub został uruchomiony w 2007 r. pod nazwą DCT Gdańsk i posiada zdolność przeładunkową do 3 mln TEU rocznie. Łączna długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi obecnie 1,3 km, co pozwala na obsługę 4 statków jednocześnie. Terminal obsługuje ponad 600 statków rocznie.
Napisz komentarz
Komentarze