Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Rusza ogromna inwestycja Baltic Hub. Powstanie kolejny terminal

Baltic Hub, operator największego terminala kontenerowego na Morzu Bałtyckim, uroczyście rozpoczął budowę trzeciego nabrzeża głębokowodnego - T3. Pełne zakończenie gdańskiego projektu planowane jest na koniec drugiego kwartału 2025 r. Ma to być to trzecie nabrzeże o długości 717 m i głębokości 17,5 m zdolne do obsługi największych statków kontenerowych na świecie.

Budowa T3 będzie podzielona na dwa etapy. W pierwszej fazie konsorcjum firm Budimex oraz DEME zbuduje 36-hektarową platformę przylegającą do Terminalu nr 1 (T1). Powstanie ona w całości na morzu, a jej budowa zostanie zakończona w pierwszej połowie 2024 r. Zdolność przeładunkowa Baltic Hub zwiększy się wówczas o 1,5 mln do 4,5 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) rocznie. W drugim etapie rozpocznie się budowa ściany nabrzeża o długości 717 m i głębokości 17,5 m. Prace mają ruszyć w pierwszych miesiącach 2023 r., a zakończą się w drugim kwartale 2025 r. Projekt wart jest łącznie 450 mln euro. 28 listopada uroczyście rozpoczęto jego realizację.

- Jeszcze 10 lat temu Polska nie figurowała jako znaczący kraj w przeładunkach kontenerowych. Dzisiaj rozpoczynamy historyczną inwestycję budowy największego portu kontenerowego. Myślę, że to nie jest ostatni słowo, ponieważ plany rozwoju Baltic Hub są ambitne – mówił w Gdańsku Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. gospodarki morskiej.
 
Projekt T3 obejmuje dodatkowo zakup siedem suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG pracujących na placu składowym. Operatorzy będą je mogli zdalnie obsługiwać z ergonomicznie zaprojektowanych stanowisk. Pozwoli to na bezpieczniejsze, wydajniejsze, bardziej nowoczesne i komfortowe środowisko pracy przez 365 dni w roku.

Dyrektor generalny Charles Baker obiecuje, że Baltic Hub i jego partnerzy od samego początku będą realizować inwestycję przy zachowaniu najwyższych standardów w zakresie ochrony środowiska.

- Baltic Hub to terminal XXI wieku, gdzie zastosowana będzie niskoemisyjna technologia najnowszej generacji, z której byłby dumny każdy europejski port. Raz jeszcze podkreślamy, że podejmiemy wszelkie uznane na świecie środki zapobiegawcze w celu ochrony środowiska, życia morskiego oraz siedlisk na obszarze objętym inwestycją. Ta budowa od A do Z będzie odzwierciedlać nasze zobowiązanie do zrównoważonych inwestycji, np. poprzez użycie niskoemisyjnego betonu oraz dostawę przyjaznego dla środowiska sprzętu - jak choćby elektrycznych suwnic placowych.  

Jeszcze 10 lat temu Polska nie figurowała jako znaczący kraj w przeładunkach kontenerowych. Dzisiaj rozpoczynamy historyczną inwestycję budowy największego portu kontenerowego. Myślę, że to nie jest ostatni słowo, ponieważ plany rozwoju Baltic Hub są ambitne

Marek Gróbarczyk / minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej

O znaczeniu inwestycji mówił m.in. Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.

- Jesteśmy świadkami kolejnego kamienia milowego. Po długiej procedurze wyboru inwestora, wyłoniliśmy DCT Gdańsk (dziś Baltic Hub – dop. red.), jako ten podmiot, który złożył najkorzystniejszą dla nas ofertę. Dzisiaj przechodzimy do kolejnego etapu – rozpoczęcia prac. Trzymamy kciuki, życzymy powodzenia i zapewniamy o wsparciu na każdym etapie inwestycji.

Baltic Hub został uruchomiony w 2007 r. pod nazwą DCT Gdańsk i posiada zdolność przeładunkową do 3 mln TEU rocznie. Łączna długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi obecnie 1,3 km, co pozwala na obsługę 4 statków jednocześnie. Terminal obsługuje ponad 600 statków rocznie.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama