Umowę pomiędzy spółką Immo Park Gdańsk a miastem zawarto w październiku 2018 r. i dotyczyła zaprojektowania, wybudowania, finansowania oraz zarządzania czterema parkingami w Śródmieściu miasta. Chodziło o:
- dwupoziomowy parking podziemny na 337 miejsc, zlokalizowany przy ulicy Podwale Staromiejskie,
- jednopoziomowy parking podziemny na 112 miejsc postojowych, zlokalizowany pod placem Targ Węglowy,
- parking podziemny dla 260 samochodów, zlokalizowany na ulicy Podwale Przedmiejskie oraz
- czteropoziomowy, nadziemny parking na 493 pojazdy, zlokalizowany przy Długich Ogrodach.
Jak informuje urząd, strony podjęły decyzję o wstrzymaniu realizacji tego projektu. W szczególności, miały na to wpłynąć takie czynniki jak sytuacja makroekonomiczna, konieczność ochrony drzew w części lokalizacji, a także uwagi do projektu zgłaszane przez lokalne społeczności.
- Dodatkowym elementem były też trudności dotyczące pozyskiwania odpowiednich zgód i decyzji konserwatorskich w zakresie, jakim założono projekt na etapie procedury przetargowej – mówi Joanna Bieganowska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Nie bez znaczenia pozostaje również wprowadzona w międzyczasie regulacja polityki parkingowej miasta, której przykładem jest Śródmiejska Strefa Parkowania wprowadzona w 2020 r. czy propozycja Park&Ride w czasie trwania wysokiego okresu turystycznego. Rozwiązania te wpłynęły na poprawę sytuacji związanej z brakiem miejsc parkingowych w Śródmieściu.
Nie ukrywam, że bardzo cieszę się z tej decyzji. Powinniśmy zadbać o to, by jak najwięcej osób wybierało w drodze do Śródmieścia komunikację zbiorową, a jak najmniej samochodową
Karol Spieglanin / Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej
Głosy krytyki pojawiały się szczególnie w odniesieniu do parkingu przy Podwalu Staromiejskim. Przeciwnicy budowy zwracali uwagę na konieczność wycięcia drzew oraz spodziewane wzmożenie ruchu samochodowego po oddaniu parkingu do użytku.
- Nie ukrywam, że bardzo cieszę się z tej decyzji - komentuje Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Powinniśmy zadbać o to, by jak najwięcej osób wybierało w drodze do Śródmieścia komunikację zbiorową, a jak najmniej samochodową. Budowanie parkingów, w zaproponowanych lokalizacjach, mija się całkowicie z tym celem. Do tego, doprowadziłoby do zdegradowania kilku ciekawych miejsc. Na Podwalu Staromiejskim wiązałoby się to z koniecznością wycinki drzew, z kolei na Targu Węglowym, w historycznej przestrzeni Gdańska, z pojawieniem się instalacji technicznej, czyli wywietrznikami, klimatyzatorami oraz klatkami na windy i schody. Należy zrewidować plany dotyczące zagospodarowania tych miejsc oraz zastanowić jak sprawić, by były jak najbardziej przyjazne mieszkańcom.
Napisz komentarz
Komentarze