Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Stworzyli akademię boksu dla dzieci z autyzmem

Dla dzieci ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera sport jest szansą na dużo pełniejsze funkcjonowanie w społeczeństwie. W Gdańsku działa innowacyjny projekt sportowy.
Stworzyli akademię boksu dla dzieci z autyzmem
Trener Maciej Brzostek podczas zajęć z dziećmi

Autor: Fot. Materiały prasowe BTT

- Colin przyszedł na zajęcia bokserskie do klubu razem ze swoim bratem Aleksem i grupą pełnosprawnych dzieci. Miał autyzm. Szybko zaczął pracować z grupą, sprawnie komunikował się z rówieśnikami. Po pięciu miesiącach poprawiła się nie tylko jego koordynacja, ale też sprawność ruchowa. Dla nas to był początek myślenia o stworzeniu zajęć dla dzieci ze spektrum autyzmu i Aspergera – mówi menedżerka gdańskiego stowarzyszenia Brzostek Top Team Lucyna Mach.

Sytuacja z Colinem pokazała w klubie, że nie ma żadnych przeszkód, aby dzieci ze spektrum autyzmu i Aspergerem miały taki sam dostęp do sportu jak ich rówieśnicy, choć wiele osób, nawet opiekunowie i rodzice osób z niepełnosprawnością, uważają boks to zbyt kontrowersyjny pomysł.

- Nie mieliśmy wzorców, jak stworzyć akademię boksu dla dzieci ze spektrum autyzmu i Aspergerem, bo takie placówki nie istnieją w Polsce. Jesteśmy pierwsi, a Niebieska Kuźnia Talentów to projekt innowacyjny. Przykładów możemy szukać jedynie zagranicą, np. w USA albo Australii – dodaje Lucyna Mach.

Nie mieliśmy wzorców, jak stworzyć akademię boksu dla dzieci ze spektrum autyzmu i Aspergerem, bo takie placówki nie istnieją w Polsce. Jesteśmy pierwsi, a Niebieska Kuźnia Talentów to projekt innowacyjny. Przykładów możemy szukać jedynie zagranicą, np. w USA albo Australii

Lucyna Mach / Brzostek Top Team

Początki były trudne, bo jak budować kontakt z podopiecznymi? Błażej był obecny od pierwszego dnia zajęć, ale robił, co chciał i kiedy chciał. Uwaga psycholożki była skupiona tylko na nim. Dodatkowo angażowaliśmy mamę, która – mimo zmęczenia – wspierała nas w pracy z synem. A Błażej nie był sam, bo na sali były inne dzieci, każde w swoim świecie: Franek, jego przyjaciel Kostek, Filip, Hubert, Wiktor, Jaś, Maks, Milan, Szymon, Ksawery, Ignaś, Paweł, Michał i Aleks. Wciąż dołączają kolejne dzieci: Staś i jego siostra Jaśmina, Karol i drugi Staś, Radek i Tytus.

- Do współpracy przy Niebieskiej Kuźni Talentów zaprosiliśmy certyfikowaną psycholożkę z Centrum Terapii Behawioralnej Beatę Ignaczewską, i dwóch profesjonalnych trenerów, czyli Macieja Brzostka Julię Bystrą – informuje Lucyna Mach. Pierwsze zajęcia zorganizowaliśmy we wrześniu ubiegłego roku i od tamtej pory „Kuźnia” działa dwa razy w tygodniu. W dobie nowych badań i dostępności do ich wyników założyliśmy, że potrzebujemy specjalistów, którzy będą nazywać i tłumaczyć potrzeby ludzi, szczególnie tych ludzi o szczególnych potrzebach – dodaje.

Warto wiedzieć, że zaburzeniom ze spektrum autyzmu towarzyszą te natury sensorycznej, związane z odbieraniem i przetwarzaniem bodźców zmysłowych z otoczenia. Osoby z ASD inaczej odbierają dźwięki, światło, obrazy, inaczej odczuwają dotyk, zapach, smak czy ból. Mogą być np. rozdrażnione, zaniepokojone lub przeciwnie – zafascynowane określonymi bodźcami, odbłyskami światła albo dźwiękiem szkolnego dzwonka. Problemy sensoryczne mogą powodować, że osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu będą np. unikać przebywania w grupie ludzi, zakrywać uszy, albo... odmawiać zakładania rękawic bokserskich.

Paradoksalnie boks nie jest najważniejszy. Sztuki walki dają dużo więcej korzyści, w tym emocjonalnych i społecznych. Podczas treningu dzieci pokonują barierę kontaktu z drugą osobą, są w grupie, pracują nad koncentracją, a co za tym idzie, nad szybszym przyswajaniem wiedzy. Trening fizyczny stymuluje ich rozwój intelektualny, ale zmiany nie dzieją się od razu.

 

Lucyna Mach / Brzostek Top Team

Lucyna Mach: - W tej chwili pracujemy z dwudziestką dzieci. Każde to osobna historia i odmienny sposób zachowania. Każde ma w klubie swoje ulubione miejsce i czas na ćwiczenia. Dla nas, trenerów i opiekunów, zajęcia z nimi są doświadczeniem nieporównywalnym z czymkolwiek innym. Trzeba wykazywać się większą cierpliwością i myśleć o ćwiczeniach jako o narzędziu terapeutycznym. Paradoksalnie boks nie jest najważniejszy. Sztuki walki dają dużo więcej korzyści, w tym emocjonalnych i społecznych. Podczas treningu dzieci pokonują barierę kontaktu z drugą osobą, są w grupie, pracują nad koncentracją, a co za tym idzie, nad szybszym przyswajaniem wiedzy. Trening fizyczny stymuluje ich rozwój intelektualny, ale zmiany nie dzieją się od razu.

W tym projekcie niezwykle ważne i budujące jest to, że specjaliści z Uniwersytetu Gdańskiego, z którym klub Brzostek Top Team współpracuje, potwierdzają obserwacje trenerów, że zajęcia ruchowe z elementami boksu są wartością dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną i w ogóle wszystkich zagrożonych wykluczeniem społecznym. Dlaczego? Choćby dlatego, że pomagają regulować napięcie emocjonalne i sprawiają, że dzieci stają się bardziej troskliwe i odpowiedzialne za siebie nawzajem.

Lucyna Mach podaje przykłady: Po ponad 15 miesiącach pracy Błażej, który zawsze skupiał się tylko na sobie, zatroszczył się o małą Jaśminę i pomagał jej wykonywać ćwiczenia. Dla Franka, który w centrum handlowym staje w obronie swojego młodszego brata zaczepionego nieprzyjaźnie przez obce dziecko i Leona każde zajęcia to wyzwanie bo obecność innych dzieci i rodziców oraz szum, czasami krzyk jest dla niego ogromną barierą, ale nie odpuszcza. Walczy o własne marzenia. Naszym marzeniem jest zmienić świadomość ludzi, że autyzm nie jest dziwną chorobą.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama