Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

Słupsk: Sprzedawała w internecie akcesoria dla dzieci. Usłyszała 28 zarzutów

Ubranka i wózki dla dzieci, ale też… laptopy po bardzo atrakcyjnych cenach oferowała do kupna w internecie 21-letnia słupszczanka, która miała jednak nie wysyłać klientom zamówionych towarów. Według śledczych, wyłudziła w ten sposób wyłudziła w ten sposób ponad 3 tysiące złotych. Teraz przed sądem odpowie za 28 oszustw, za które grozi jej do 8 lat więzienia.
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjne

Autor: KWP Gdańsk

Internetowe oferty, o których informują funkcjonariusze Wydziału do walki z Przestępczością Gospodarczą i Korupcją słupskiej komendy, dotyczyły sprzedaży łóżeczek, wózków, ubranek, a także laptopów czy konsoli do gier. Ogłoszenia trafiały na popularne portale sprzedażowe. Kusić zaś miały bardzo niskimi i atrakcyjnymi cenami. Jednak zakupy okazywały się niezbyt korzystne, bowiem – jak się okazało – zamówione towary, pomimo dokonanej płatności, zwyczajnie nie były wysyłane. Sytuacja skutkowała kolejnymi zgłoszeniami do organów ścigania, a skala domniemanego procederu rosła.

- W toku prowadzonych czynności mundurowi ustalili świadków oraz kolejne osoby pokrzywdzone w wyniku tych przestępstw, a zebrany materiał dowodowy pozwolił na przedstawienie 21-letniej kobiecie 28-zarzutów oszustwa na łączną kwotę ponad 3 tysięcy złotych złotych - wylicza mł. asp. Jakub Bagiński, oficer prasowy Komendanta Miejskiego Policji w Słupsku.

Często bardzo niska i atrakcyjna cena skłania nas do podjęcia decyzji o zakupie przedmiotu, który w rzeczywistości na innych stronach internetowych jest kilka razy droższy. Taka sytuacja powinna być dla nas ostrzeżeniem

Jak się dowiadujemy, teraz o przyszłości słupszczanki zadecyduje sąd, do którego wpłynął już akt oskarżenia w sprawie oszustw, za które kobiecie grozi kara od 6 miesięcy do 8 lat wiezienia. Sprawę rzekomej internetowej oszustki słupscy funkcjonariusze postanowili wykorzystać, by jeszcze raz przestrzec przed tym, że nie wszystkie oferty, które trafiają do Internetu, pochodzą od uczciwych osób, a szczególnie w okresie przedświątecznym, powinniśmy być czujni i stosować zasadę ograniczonego zaufania podczas robienia zakupów.

- Często bardzo niska i atrakcyjna cena skłania nas do podjęcia decyzji o zakupie przedmiotu, który w rzeczywistości na innych stronach internetowych jest kilka razy droższy. Taka sytuacja powinna być dla nas ostrzeżeniem, bo przecież nikt nie sprzeda nam wartościowych rzeczy za półdarmo. Jeżeli tak jest to najprawdopodobniej mamy do czynienia z oszustem lub oferowany przedmiot może pochodzić z nielegalnego źródła – słyszymy.

Ważne zasady internetowych zakupów:

  • uważaj na tzw. szybkie okazje i mega promocje, w Internecie nie ma nic za darmo albo półdarmo;
  • weryfikuj sprzedawcę/usługodawcę, czytaj negatywne komentarze i opinie;
  • jeżeli wykonujesz przelew na rachunek bankowy upewnij się, czy rzeczywiście należy on do odbiorcy płatności (nr rachunku może być podmieniony przez oszusta);
  • uważnie czytaj regulamin sprzedawcy – wydaje się, że jest to strata czasu, ale niezapoznanie się z nim może okazać się stratą pieniędzy;
  • przekazuj tylko te dane, które są niezbędne do przeprowadzenia płatności i dostawy towaru;
  • jeśli pojawił się błąd przy płatności, zwróć uwagę czy nie zostaniesz przekierowany na oszukańczą stronę, która tylko przypomina prawdziwą;
  • jeśli dostaniesz komunikat o niedopłacie drobnej kwoty może być to próba oszustwa- wyłudzenie loginu i hasła do bankowości internetowej;
  • wybieraj platformę e-commerce lub dostawcę usługi płatniczej, który zaoferuje Ci ochronę, w przypadku, kiedy towar lub usługa nie zostanie dostarczona, lub jakość jego będzie odbiegała od zadeklarowanej w ofercie;
  • nigdy nie ujawniaj informacji poufnych np.: kodów do bankowości internetowej, kodów BLIK lub kodów 3D Secure wykorzystywanych do potwierdzenia transakcji kartowych w Internecie przychodzących na telefon;
  • przed zatwierdzeniem płatności zawsze uważnie czytaj treść SMS-ów, jakie przychodzą na twój telefon lub komunikatów w aplikacji mobilnej banku – z ich treści może wynikać, iż akceptujesz transakcję, którą realizują oszuści;
  • nie instaluj dodatkowego oprogramowania, które jest „rzekomo” wymagane z uwagi na tzw. bezpieczeństwo płatności, lub które umożliwi udzielenie Ci zdalnego wsparcia;
  • nie klikaj na linki przesłane w niespodziewanych wiadomościach e-mail lub SMS-ach.

Zobacz: Skala cyberoszustw jest przytłaczająca! UOKiK ostrzega


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama