Gdynia obliczyła ślad węglowy. Jako pierwsza w Polsce
Gdynia obliczyła ślad węglowy miasta (w oparciu o wytyczne zawarte w „Global Protocol for Community-Scale Greenhouse Gas Emission Inventories”) i na tej podstawie miejscy urzędnicy obliczyli zużycie gazów w 2020 r. w przypadku dwutlenku węgla, metanu i podtlenku azotu. Gdynia jest pierwszym miastem w Polsce, które dokonało takich obliczeń.
Według nich - całkowita ilość gazów cieplarnianych wyemitowanych z obszaru Gdyni w 2020 roku to 1 201 tys. ton ekwiwalentu dwutlenku węgla. Oznacza to, że statystyczny gdynianin wyprodukował tamtego roku średnio 4,9 ton CO2.
- Wraz z wiedzą o ilości wyemitowanego CO2, wiemy także, ile maksymalnie możemy, zgodnie z wytycznymi Fit for 55 – wyemitować CO2 w roku 2030 – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. - Dlatego dzisiaj publicznie składam deklarację obniżenia do 2030 roku emisji CO2 w Gdyni o 43 proc. w stosunku do emisji w 2020 roku.
Jak liczono ślad węglowy Gdyni?
Obliczenia poziomu emisji głównych gazów cieplarnianych dla 2020 wykonał zespół pracowników Referatu Adaptacji do Zmian Klimatu Urzędu Miasta Gdyni oraz zewnętrznego konsultanta klimatycznego. Ich prawidłowość potwierdził prof. nadzw. dr hab. inż. Adam Cenian z Zakładu Fizycznych Aspektów Ekoenergii Polskiej Akademii Nauk.
Najwięcej gazów cieplarnianych w Gdyni powstaje (wg danych za 2020 rok) podczas:
- zużycia ciepła sieciowego i pieców indywidualnych na paliwo stałe;
- transportu drogowego;
- zużycia prądu;
- zużycia gazu;
- transportu wodnego;
- transportu kolejowego.
Wraz z wiedzą o ilości wyemitowanego CO2, wiemy także, ile maksymalnie możemy, zgodnie z wytycznymi Fit for 55 – wyemitować CO2 w roku 2030. Dlatego dzisiaj publicznie składam deklarację obniżenia do 2030 roku emisji CO2 w Gdyni o 43 proc. w stosunku do emisji w 2020 roku
Wojciech Szczurek / prezydent Gdyni
Jak zmniejszyć ślad węglowy Gdyni?
Wojciech Szczurek, przyznając, że to ambitny plan, podkreśla jednocześnie, że miasto wie już, jakie są źródła emisji gazów cieplarnianych i jak je zredukować. Planowane sposoby ograniczenia w ciągu 8 lat emisji CO2 przedstawił wiceprezydent Gdyni Michał Guć.
Miasto chce zmniejszyć o 43 proc. emisję gazów cieplarnianych poprzez:
- dekarbonizację ciepłownictwa: OPEC Gdynia zastąpi eksploatowany kocioł węglowy w Wejherowie nowoczesnym kotłem gazowym, podobnie kotły gazowe zastąpią kotły węglowe w Elektrociepłowni Gdyńskiej (inwestor: PGE SA);
- zwiększanie efektywności energetycznej budynków poprzez ich głęboką termomodernizację skutkującą zmniejszeniem zużycia energii i tym samym emisyjności; kwalifikacja do termomodernizacji odbywać się będzie na podstawie wykonanej w 2021 roku lotniczej mapie strat ciepła,
- zakup przez miasto "zielonej" energii elektrycznej z certyfikatem wytworzenia z odnawialnych źródeł energii,
- priorytet dla transportu publicznego, rowerowego oraz urządzeń transportu osobistego, budowę i łączenie buspasów oraz budowę spójnej i bezpiecznej infrastruktury rowerowej (dróg rowerowych oraz miejsc przechowywania rowerów i urządzeń transportu osobistego na osiedlach),
- dekarbonizację transportu publicznego przez elektryfikację floty (zasilanej energią elektryczną z certyfikatem pochodzenia z OZE); gdy pojawią się możliwości techniczne zakup autobusów zasilanych wodorem,
- ograniczenie emisji CO2 z Portu Gdynia m. in. poprzez zasilanie zacumowanych statków z wewnętrznych przyłączy elektrycznych zasilanych energią z OZE (inwestor: ZMPG S.A.),
- modernizację Oczyszczalni Ścieków „Dębogórze” w celu ograniczenia emisji z osadników wstępnych i końcowych.
- Ślad węglowy miasta będzie liczony i publikowany rokrocznie, co pozwoli na ocenę skuteczności podejmowanych działań – zapowiada Michał Guć. - Aktualnie przygotowujemy też aktualizację Miejskiego Planu Adaptacji i jego istotne rozszerzenie o działania mitygacyjne, czyli właśnie te ograniczające emisje CO2 do atmosfery. Działania, które będziemy podejmowali, jeśli chodzi o redukcję CO2, są działaniami zarówno władz samorządowych, ale również spółek samorządowych i podmiotów prywatnych i mieszkańców. Nie da się ograniczać emisji CO2 tylko metodami administracyjnymi.
Co to jest ślad węglowy?
Ślad węglowy to całkowita suma emisji gazów cieplarnianych, wywołanych przez daną osobę – czyli każdego z nas, skupisko, wydarzenie lub produkt. Obejmuje on emisje dwutlenku węgla, metanu, podtlenku azotu i innych gazów cieplarnianych wyrażone w ekwiwalencie CO2. Gaz cieplarniany to jedna z najistotniejszych przyczyn globalnego ocieplenia.
Pojedyncze ślady węglowe wyliczane są bez problemu, np. samolotów – linie lotnicze oferują nawet podróżnym opcje droższych biletów, do których dopłata ma rekompensować wytworzony przez pasażera ślad węglowy poprzez np. sadzenie drzew. Ale do teraz nie wiadomo było,ile CO2 emituje miasto w Polsce.
Napisz komentarz
Komentarze