Jacek Staniszewski. Nobody’s Perfect – Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, 14.10.2022-08.01.2023
Często, oglądając wystawę, skupiamy się na estetycznej warstwie twórczości artysty. Śledzimy ruchy pędzla, żłobienia w kamieniu czy cienie uchwycone na fotografii. Jednak to nie jedyna możliwość interpretowania sztuki. A gdyby podejść do twórczości jak do języka prezentującego konkretną postawę? Nobody’s Perfect to wystawa prezentująca najnowsze prace wybitnego trójmiejskiego artysty Jacka Staniszewskiego, profesora gdańskiej ASP, który przez dekady artystycznych poszukiwań tworzy m.in. grafikę, obiekty, instalacje, performens oraz muzykę. Tym, co nadaje mocy twórczości Staniszewskiego, są punkowa wrażliwość i energia oraz dosadny język wizualny, który – jak twierdzi sam artysta – jest nie tylko językiem estetycznym, ale też sposobem myślenia. Prezentowana w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie wystawa to wybór prac z ostatnich lat. Artysta świadomie zrezygnował z jednoznacznych odniesień politycznych, czy komentowania bieżących wydarzeń. Dzieła Staniszewskiego są rodzajem wizualnej propagandy na opak. Rozpoznawalny styl nęci wizualnym dopracowaniem jednocześnie przekazując wizję świata, w którym dominuje psychiczna i fizyczna przemoc oraz napięcie, bliskie szaleństwu.
Dokładnie! Portret młodej Warmiaczki – Muzeum Narodowe w Gdańsku, 01.10.2022-29.01.2023
Czy da się zrobić wystawę wokół jednego dzieła? Twórcy ekspozycji Dokładnie! Portret młodej Warmiaczki podkreślają, że ich zdaniem takie rozwiązanie jest nie tylko zasadne, ale też daje zupełnie nowe pola do interpretacji. Ich zdaniem każdy obraz, który oglądamy w muzeum, każda rzeźba czy miedzioryt, srebrny puchar, fotografia czy porcelanowa czarka jest wynikiem wielu dni, tygodni, niekiedy nawet lat żmudnej pracy. By mogły powstać, ich twórcy musieli się kształcić i rozwijać przez całe życie. Dokładnie! – to nowy cykl wystaw, podczas których organizatorzy skupiają uwagę gości na jednym dziele. Pierwsze dzieło w nowym cyklu to Portret młodej Warmiaczki Louisa Friedricha Rudolfa Sy z 1854. Jest to jeden z najnowszych nabytków do zbiorów Muzeum Narodowego w Gdańsku. Młoda postać, ukazana we wnętrzu kościoła, przykuwa uwagę nakryciem głowy. Jasny czepiec stanowi wyrazisty akcent w kompozycji utrzymanej poza tym w ciemnej tonacji. Czepiec można zidentyfikować jako warmiński, a jego obecność w stroju oznacza, że kobieta jest zamężna. Dalej pojawiają się jednak pewne zagadki i pytania, które wymagają dokładniejszych dociekań i analiz. Jak je odkryć? Co mówią nam o artyście? To tylko niektóre pytania, na które odpowiedzi będzie można znaleźć na wystawie.
Hiroszima-Nagasaki. Bomba atomowa – Muzeum II Wojny Światowej, 14.10-31.12.2022
Warto pamiętać, że sztuka to nie tylko warstwa estetyczna, ale też komunikacyjna. Dobrze zaprojektowane wystawy przemawiają do widzów nie tylko pięknymi eksponatami, ale też odpowiednio skomponowaną narracją. Dobrym przykładem jest wystawa Hiroszima-Nagasaki. Bomba atomowa organizowana w Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Wystawa za pomocą plansz oraz eksponatów opowiada historię ofiar oraz informuje o następstwach wybuchu – zniszczeniach materialnych, stratach wśród ludności, doznanych obrażeniach ciała, a także efektach długofalowych w postaci licznych chorób wywołanych przez promieniowanie. Ekspozycja dostarcza również informacji odnośnie obecnej sytuacji globalnej dotyczącej broni jądrowej oraz działań podejmowanych na rzecz wprowadzenia zakazu jej użycia oraz posiadania. Warstwę tekstowo-graficzną uzupełniają unikalne eksponaty, takie jak papierowy żuraw wykonany przez prezydenta USA Baracka Obamę czy też uszkodzone w wyniku eksplozji przedmioty codziennego użytku.
Napisz komentarz
Komentarze