Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

O rozwoju NGO-sów w Olivii Centre

Wykluczeniu biznesowemu mówimy „nie” – pod takim hasłem trwa druga z cyklu konferencji organizowanych przez Fundację RC, której celem jest wspieranie organizacji pozarządowych w budowaniu właściwych relacji z otoczeniem, a przez to wzmacnianie swojej pozycji na rynku. We wtorek, 20 września w Olivia Sky Club mówiono m.in. o korzyściach ze świadomego budowania marki oraz zachęcano do korzystania z narzędzi dobrze znanych środowisku biznesowemu.
konferencja „Dobra Marka NGO 2”

Autor: Karol Uliczny | Zawsze Pomorze

Fundacja RC organizuje kolejną konferencję będącą częścią projektu „Żelazne Fundamenty. Szansa na niezależność III sektora”. Wydarzenie o nazwie „Dobra Marka NGO 2” skierowane jest do organizacji pozarządowych szukających odpowiedzi na pytania:

  • jak odróżnić się od innych
  • oraz jak skutecznie kształtować relacje z otoczeniem.

Również, jak i gdzie szukać płaszczyzn do współpracy z biznesem.

Tematem przewodnim drugiej edycji konferencji, która odbywa się we wtorek i środę, 20 i 21 września w Olivii Centre w Gdańsku, jest świadome budowanie strategii, w oparciu o narzędzia wykorzystywane w działalności biznesowej. Wśród prelegentów znaleźli się praktycy NGO oraz biznesowi, a także eksperci, m.in. Magdalena Skorupka-Kaczmarek z firmy komunikacyjno-doradczej KomunikujMY, Łukasz Murawski, autor wywiadów z cyklu „Porozmawiajmy o marce”, Bogusław Wieczorek, pełnomocnik zarządu Olivia Centre ds. PR czy Artur Sójka z Biznes Klubu Polska. Konferencję otworzył dyrektor Fundacji RC.

– Niezaprzeczalnym faktem jest, że w 2022 r. organizacje pozarządowe tworzą z biznesem znacznie bliższe relacje niż kiedykolwiek. Jako pełnoprawni partnerzy, a nie wyłącznie beneficjenci – mówił Łukasz Samborski. – Są wręcz jednym z ważniejszych partnerów, bo trend społecznej odpowiedzialności biznesu stał się wytyczną, a CSR (Corporate Social Resposibility – dop. red.), jest dziś tzw. „must be” wszystkich strategii biznesowych. Dlatego ważne, by trzeci sektor nie tyle założył garnitur, ale przede wszystkim zaopatrzył się w narzędzia, dzięki którym będzie mógł rozmawiać z każdym partnerem jak równy z równym.

Kolejni goście tłumaczyli, jak poprawnie budować bazy danych, pozyskiwać ambasadorów oraz otworzyć się na networking. Łukasz Murawski wyjaśniał, co rozumiemy pod pojęciem marki oraz jak kształtować ją w oparciu o dobrze zaplanowaną strategię.

PRZECZYTAJ TEŻ: „Mała Ukraina” przy Grunwaldzkiej 5 we Wrzeszczu

– To, co my powinniśmy robić, to wpłynąć na to, co ludzie pomyślą, zrobią lub poczują, gdy będą mieć styczność z naszą instytucją – mówił Łukasz Murawski. – Często spotykam się z sytuacją, gdy organizacje pozarządowe zdają się mówić: wesprzyj nas, pomóż nam, wpłać datek. W tym miejscu powinniśmy zastanowić się, jakie pytania tworzy w swojej głowie odbiorca. Pewnie zastanowi się: Dlaczego ma mi na tobie zależeć? Dlaczego to właśnie tobie mam pomóc? Co z tego będę miał? Myśląc o marce, powinniśmy zadawać sobie te pytania praktycznie cały czas.  

Ekspert zwracał szczególną uwagę na – jak określił – „punkty zgrzytu”, gdy klient nie wie, nie rozumie i nie znajduje informacji, co bardzo często prowadzi do szybkiego zakończenia współpracy z potencjalnym donatorem.

Artur Sójka gorąco zachęcał, by organizacje przestały mówić kim są, a zaczęły wyjaśniać, co konkretne robią oraz komu i w jaki sposób pomagają.

Z kolei o korzyściach płynących z dobrych relacji z mediami mówiła Magdalena Skorupka-Kaczmarek. Szefowa firmy KomunikujMY wyjaśniała przedstawicielom NGO-sów, m.in. jak skutecznie przykuwać uwagę redakcji swoją codzienną działalnością.

PRZECZYTAJ TEŻ: Ukraina świętowała w Gdańsku Dzień Niepodległości

– Dziennikarz nie musi być zagrożeniem. Bądźcie otwarci i chętni do współpracy, ale też ze spokojem przyjmujcie krytykę. Przede wszystkim nie dajcie się sprowokować – radziła była dziennikarka. – Leszek Kołakowski w jednej ze swoich książek napisał: „Dopiero w ostatnich dziesięcioleciach zrozumieliśmy, że właśnie rodzaj mechanizmów, poprzez które informacja jest przekazywana i rozpowszechniana w społeczeństwie, w zasadniczy sposób określa samo funkcjonowanie tego społeczeństwa”. Dlatego ja życzę państwu samych obiektywnych oraz rzetelnych mediów.

Hasło przewodnie całego cyklu konferencji brzmi: Wykluczeniu biznesowemu mówimy „nie”. Jak zaznaczał dyrektor Samborski, jest ono dedykowane organizacjom, które błędnie postrzegają siebie jako beneficjentów, a nie partnerów.

– Bądźcie artystami w swoim fachu – zachęcał Artur Sójka, przytaczając przypowiastkę o kamieniarzach, którzy, chociaż wykonywali tę samą czynność, zupełnie inaczej postrzegali swoją rolę: od wyrobnika, przez wytwórcę cegieł, do artysty budującego katedrę.

Przerwy w prelekcjach umilały akcenty muzyczne, m.in. występ akordeonisty Pawła Zagańczyka.

PRZECZYTAJ TEŻ: Drugi zjazd bohaterów lokalnych społeczności już w sobotę w Gdańsku

Konferencję zakończyło wręczenie nagród w konkursie „Daj się zapamiętać”, w którym organizacje miały pół minuty na zainteresowanie swoją działalnością. Główne nagrody trafiły do:

  • Fundacji Energii Społecznej i Dobrych Praktyk „Bateria” oraz
  • Fundacji European Foresight Institute.

Środę, 21 września przewidziano na dzień warsztatowy.

Konferencję dofinansowano w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030, ze środków przekazanych przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama