Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Wyzwania transportu morskiego podczas Transport Week w Gdyni

W Gdyni trwa Transport Week 2022. W czasie dwudniowego wydarzenia (14-15 czerwca) poświęconego wyzwaniom sektora transportu poruszane są kwestie wpływu wojny oraz pandemii na tę część światowej gospodarki, a także wyzwań, przed jakimi stoi w obliczu wciąż rosnących wymagań w zakresie ochrony klimatu. Program konferencji obejmuje kilkanaście godzin prelekcji oraz debat.
DCT Gdańsk
(fot. DCT Gdańsk)

Eksperci w dziedzinie transportu, spedycji oraz logistyki z kilku krajów Europy zjechali do Gdyni, by rozmawiać o przyszłości tego sektora, który, podobnie jak inne gałęzie gospodarek, musi stawić czoła nowym wyzwaniom. Odbywające się w Hotelu Courtyard by Mariott Gdynia Waterfront wydarzenie podzielono na sesje. Wypełniają je prelekcje oraz panele dyskusyjne z udziałem przedstawicieli portów, samorządów oraz sektora prywatnego. Uczestników 11. edycji Transport Week 2022 przywitała wiceprezydent Gdyni.

– Jest nam niezmiernie miło gościć tak inspirującą grupę specjalistów z krajów europejskich – mówiła Katarzyna Gruszecka-Spychała. – Gdynia jest idealnym miejscem do dyskutowania na temat przyszłości sektora transportu: o najważniejszych inwestycjach w polskich portach, rozwoju rynku kontenerów transportowych oraz o innych ważnych tematach. Rozmawiajmy, inspirujmy, pozwólmy na pozytywne zmiany. My właśnie tak działamy w Gdyni.

(fot. Karol Uliczny | Zawsze Pomorze)

Transport morski. Opóźnienia w realizacji zamówień

Pierwszy dzień konferencji (14 czerwca) upłynął na dyskusjach, m.in. o wyzwaniach klimatycznych czy polityce energetycznej UE. Temat wpływu zmian geopolitycznych oraz pandemii na cały sektor transportu morskiego zreferował Lars Jensen, prezes Vespucci Maritime, potentata z branży transportu kontenerowego. Nie pozostawił złudzeń, mówiąc o tym, że negatywny wpływ tych wydarzeń, prędzej czy później, będzie odczuwalny w każdym zakątku świata. Wskazywał na rosnące koszty, znaczące opóźnienia w realizacji zamówień realizowanych drogą morską, a także na problemy spowodowane przeciążeniem portów, co obecnie jest szczególnie odczuwane w Europie, a ze znacznie mniejszą siłą na Dalekim Wschodzie.

(fot. Karol Uliczny | Zawsze Pomorze)

Jak wojna w Ukrainie oraz zielona transformacja wpłyną na bałtyckie porty zastanawiał się Bogdan Ołdakowski.

– Od czasu rozpoczęcia wojny Ukraina nie ma możliwości eksportu swoich dóbr przez Morze Czarne. Sąsiednie kraje starają się jej pomóc, ale to nie jest proste – mówił prezes i założyciel Actia Forum. – Polska może wesprzeć Ukrainę w tym zadaniu, m.in. z uwagi na bliskość naszych portów. Gdyby połączyć potencjały Gdańska oraz Gdyni, mamy do czynienia z 14. największym potencjałem portowym w Europie. Po danych za pierwszy kwartał tego roku, dotyczących przyjęcia kontenerów, widać wyraźnie spadki notowane w rosyjskich portach, takich jak Sankt Petersburg czy Kaliningrad, co jest wynikiem stosowanych sankcji. Oczekujemy, że ten trend będzie jeszcze silniejszy w kolejnych miesiącach.

Port Gdynia wymaga zaplecza infrastrukturalnego

Podczas panelu dyskusyjnego pojawiła się również gdyńska perspektywa. Do debaty na temat tego, jak rozwój żeglugi transportowej może wpływać na rozwój regionalnej gospodarki, zaproszono:

  • Wojciecha Tyborowskiego z Invest in Pomerania, 
  • Macieja Krzesińskiego, dyrektora ds. marketingu i współpracy z zagranicą Portu Gdynia,
  • dr Marcina Wołka, wiceprzewodniczącego Rady Miasta Gdyni i eksperta rynku transportowego.

– Dla mnie, oczywiście, kluczowym, krótkoterminowo największym wyzwaniem jest budowa Drogi Czerwonej, dlatego że port w Gdyni, pomimo niełatwego otoczenia, realizuje coraz większe obroty i, chcąc nie chcąc, infrastruktura, która służy przenoszeniu ładunków z portu na ląd, szczególnie infrastruktura drogowa, nie wystarcza. Z drugiej strony, w obszarze transportu kolejowego kończy się modernizacja stacji towarowej Gdynia Port, czekamy na rozpoczęcie realizacji inwestycji PKP PLK w postaci modernizacji linii kolejowej 201 – podsumowywał dyskusję dr Wołek.

Podczas pierwszego dnia Transport Week 2022 uczestnicy mogli dowiedzieć się również, jakie projekty infrastrukturalne realizowano w portach Gdynia i Szczecin-Świnoujście, oraz jakie możliwości otwierają się przed portami w kontekście ich roli jako hubów energetycznych.

Organizatorem Transport Week jest Actia Forum, partnerami strategicznymi wydarzenia – Port Gdynia oraz „Namiary”. Partnerami są także m.in.: miasto Gdynia, Invest in Gdynia, Awake.ai, Invest in Pomerania, Flint Systems, Hutchison Ports Gdynia, Morska Agencja Gdynia, PCC Intermodal czy Stena Line.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama