Podczas środowejo konferencji prasowej podsumowano funkcjonowanie Programu Uspokajania Ruchu w Gdańsku. Udział w niej wzięli Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju, Kamila Błaszczyk, reprezentująca radnych z klubu Koalicji Obywatelskiej, nadkomisarz Mariusz Dziedzic - naczelnik wydziału ruchu drogowego i Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu.
W 2021 roku liczba wypadków na gdańskich drogach w porównaniu z 2011 rokiem - spadła o 36 proc. O 40 proc. zmniejszyła się liczba osób, który zostały ranne w wyniku zdarzeń drogowych, a aż o 72 proc. spadła liczba ofiar śmiertelnych. - W 2021 roku po raz pierwszy od 2009 nie było dwucyfrowej liczby osób, które straciły życie w wypadkach drogowych na terenie Gdańska. Istotny jest także fakt, że w ubiegłym roku w Gdańsku nie zginął w wypadku żaden rowerzysta – informują w gdańskim urzędzie.
- Wizja zero to wizja troski o tych, którzy poruszają się po drogach i są tzw. użytkownikami niechronionymi, czyli pieszymi i rowerzystami. Konsekwentnie realizując program uspokojenia ruchu w naszym mieście, z jednej strony mamy na uwadze właśnie poprawę bezpieczeństwa osób niechronionych, a z drugiej strony naszym celem jest zmniejszenie prędkości poruszających się po drogach pojazdów - powiedziała podczas konferencji prasowej Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, która przytoczyła też dane z raportu Janosika i Oponeo, w których Gdańsk, zdaniem kierowców, zajmuje drugie miejsce w rankingu miast, po których jeździ się najlepiej. - Po ponad dziesięciu latach naszego programu uspokojenia ruchu, możemy powiedzieć, że po raz pierwszy w historii, w roku 2021 liczba ofiar śmiertelnych spadła poniżej dziesięciu i wyniosła dziewięć osób. Oczywiście najbardziej cieszyłoby nas, gdy tych ofiar nie było w ogóle, ale to już jest bardzo duży progres, ponieważ w roku 2009 ofiar śmiertelnych było aż 33 – dodała Dulkiewicz.
Statystyki
- 2018: wypadki - 556, ranni - 660, zabici - 11 (w tym 6 pieszych, 1 rowerzysta)
- 2019: wypadki - 468, ranni - 566, zabici - 11 (w tym 5 pieszych, 1 rowerzysta)
- 2020: wypadki - 399, ranni - 453, zabici - 15 (w tym 4 pieszych, 1 rowerzysta)
- 2021: wypadki - 381, ranni - 415, zabici - 9 (w tym 5 pieszych, 0 rowerzystów)
Wizja zero to wizja troski o tych, którzy poruszają się po drogach i są tzw. użytkownikami niechronionymi, czyli pieszymi i rowerzystami. Konsekwentnie realizując program uspokojenia ruchu w naszym mieście, z jednej strony mamy na uwadze właśnie poprawę bezpieczeństwa osób niechronionych, a z drugiej strony naszym celem jest zmniejszenie prędkości poruszających się po drogach pojazdów
Aleksandra Dulkiewicz / prezydent Gdańska
Z dziewięciorga osób, które straciły życie na ulicach Gdańska, pięcioro to piesi, a cztery osoby to pasażerowie samochodów. W wyniku wypadku nie zginął żaden rowerzysta.
- Tutaj na pewno duże znaczenie ma również aspekt losowy. Ale ważna jest tendencja, którą budujemy w oparciu o określone działania infrastrukturalne i edukacyjne. To przede wszystkim uspokajanie ruchu. Dostosowywanie ergonomii ulicy do prędkości, która obowiązuje. Mamy każdy wypadek śmiertelny w Gdańsku przeanalizowany. Co było jego przyczyną, co powinniśmy poprawić zarówno jeżeli chodzi o to indywidualne miejsce, jak i tego typu przypadki w innych częściach miasta. Bardzo często to też są trudne decyzje dotyczące organizacji ruchu. Takim przykładem była ulica Piramowicza, gdzie odwróciliśmy ruch. Wartość życia jest dla nas najważniejsza – mówił Piotr Grzelak, zastępca prezydenta.
Przypomnijmy. Program Uspokojenia Ruchu oparty jest o dwa podstawowe założenia. Pierwszy to poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego – pieszych i rowerzystów, a drugi to zmniejszanie prędkości poruszających się po gdańskich ulicach pojazdów. Ostatnio cele te przyświecały zmianom wprowadzonym (w marcu 2021 roku) na głównym ciągu komunikacyjnym Gdańska – al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej. Na całej długości obu alej obowiązuje teraz dopuszczalna prędkość 50 km/h, podczas gdy wcześniej na niektórych odcinkach można było jechać 70 km/h. - Również przykład przebudowy ul. Zakopiańskiej i Traktu Konnego pokazuje, że uspokojenie ruchu nie wpływa negatywnie na przepływ kierowców, a sprawia, że przestrzeń ta jest bardziej przyjazna i bezpieczna dla pieszych i rowerzystów. Wizja zero wpisana do Strategii Miasta Gdańska jest tym, do czego wszyscy powinniśmy dążyć – powiedziała podczas konfrencji Kamila Błaszczyk, radna Gdańska.
Napisz komentarz
Komentarze