Został już ogłoszony przetarg na dostawę i montaż urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości. Będą one obliczać średnią prędkość na podstawie pomiaru czasu przejazdu między początkiem a końcem monitorowanej trasy.
W województwie pomorskim wytypowano dwa odcinki pomiaru prędkości:
- Autostrada Bursztynowa A1 na odcinku między Pelplinem a Swarożynem,
- Borowo – od początku ulicy Gdańskiej do skrzyżowania z ulicą Turystyczną.
Ale to nie wszystko. Wytypowano również dwa rezerwowe odcinki dróg, na których w przyszłości mogą być przeprowadzane takie pomiary:
- odcinek między Borczem a Babim Dołem,
- S6 na wysokości Straszyna.
Obecnie odcinkowy pomiar prędkości działa chociażby w Redzie, w kierunku Pucka, na drodze wojewódzkiej 216.
– Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD planuje objąć kontrolami z wykorzystaniem odcinkowych pomiarów prędkości 39 lokalizacji, które zostały wytypowane na postawie analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego przygotowanej przez Instytut Transportu Samochodowego. Urządzenia wykorzystywane do pomiaru średniej prędkości pojazdów będą prowadziły kontrole na wszystkich kategoriach dróg, w tym na wybranych odcinkach autostrad A1, A2 i A4 – informują w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego.
– W przypadku braku możliwości instalacji urządzeń w miejscach, które wytypowano do objęcia kontrolą w pierwszej kolejności, CANARD wykorzysta lokalizacje z tzw. listy rezerwowej. Ostateczna ocena możliwości montażu urządzeń zostanie przeprowadzona po wyborze wykonawcy i przeprowadzeniu przez niego ponownych analiz z uwzględnieniem wszystkich niezbędnych warunków technicznych – dodaje GITD.
W ogłoszonym przetargu zastrzeżono, że urządzenia muszą zapewnić m.in.:
- możliwość rejestracji naruszeń na co najmniej trzech pasach ruchu niezależnie od tego, po którym pasie porusza się mierzony pojazd,
- systemy muszą wykonywać pomiary bez przerwy, również w trudnych warunkach pogodowych,
- rejestrować prędkość pojazdów co najmniej od 30 do 220 km/h,
- identyfikować rodzaj pojazdu,
- wykonywać wysokiej jakości zdjęcia, bez względu na porę dnia.
– Kluczową zaletą odcinkowych pomiarów prędkości, ze względu na ich zasięg oddziaływania, jest możliwość wpłynięcia na zmianę zachowania kierowców i stosowania się przez kierujących do obowiązującego ograniczenia prędkości na całej długości monitorowanego odcinka – podkreślają w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego.
Dziś funkcjonuje około dziś 30 odcinkowych pomiarów prędkości. W ciągu pierwszych 10 miesięcy tego roku zarejestrowały one blisko 600 tys. przypadków przekroczenia przez kierujących obowiązujących ograniczeń prędkości.
Prace mogą potrwać około dwóch lat.
Napisz komentarz
Komentarze