Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Różne rzemiosła i języki wizualne. Wystawa w sopockim Gyoki 3 Art Inkubatorze

Artyści zapraszają na podróż poprzez różne rzemiosła i języki wizualne. Wystawa „Forgotten by <3 : lekcja trwa” eksploruje lokalne legendy, rytuały, popkulturę oraz przedmioty naznaczone pamięcią. Wydarzenie powstało we współpracy z galerią Collega w Kopenhadze. Wernisaż odbędzie się 28 marca o godzinie 19 w sopockim Art Inkubatorze przy ul. Goyki 3. Wystawa będzie czynna do 10 maja.
Różne rzemiosła i języki wizualne. Wystawa w sopockim Gyoki 3 Art Inkubatorze

Autor: Vala T. Foltyn

Ekspozycja jest rozszerzeniem zeszłorocznej wystawy w kopenhaskiej galerii Collega oraz pierwszą odsłoną programu sztuk wizualnych 2025 w Gyoki 3, który bada różne aspekty pracy w kontekście społeczno-kulturowym. Jedną z uczestniczek będzie Ala Savashevich, nominowana do Paszportów Polityki 2024 w kategorii Sztuki wizualne. Wystawa będzie dostępna od 29 marca do 10 maja. 

Reklama

Program wystawy 

Wystawę rozpocznie wernisaż 28 marca o godzinie 19.00. Zaprezentowany zostanie również rytualny performance w wykonaniu Cali T. Foltyn. Ekspozycja będzie dostępna od wtorku do piątku: 10:00-18:00 oraz w soboty 10:00-14:00. W programie przewidziano: 

  • 29.03 (sobota), godz. 11:00 – oprowadzanie autorsko-kuratorskie po wystawie (j. polski i angielski)
  • 23.04 (środa), godz. 18:00 – spotkanie z artystką Alice dos Reis (j. angielski)
  • 09.05 (piątek), godz. 18:00 – wykład Post Brothers (j. angielski i j. polski) 
CZYTAJ TEŻ: Gdańsk: Wystawa „Świeża krew” otwarta w budynku Olivia Star

Zaproszeni artyści 

Vala T. Foltyn – artystka performance i instalacji, queerowa wiedźma, badaczka sztuki i założycielka kolektywu Lamella – domu sztuki queer w Krakowie. W 2022 roku uzyskała tytuł magistra sztuk pięknych w dziedzinie badań artystycznych w Malmö Art Academy. W tym samym roku była rezydentką Art Hub Copenhagen i w ramach programu rezydencyjnego opublikowała swoją pierwszą książkę „Szwedzka 8”. Wystawiała w Tallinn Art Hall i występowała na Parliament of Bodies Paula Preciado w Bergen Assembly i Muzeum Sztuki Współczesnej w Warszawie. W lipcu 2022 roku zaprezentowała swoją instalację w Norymberdze na terenie byłego zjazdu partii nazistowskiej. 

Alice dos Reis – artystka, reżyserka, badaczka. Wystawiała solo i w grupach, m.in. w Serralves Museum for Contemporary Art (Porto), Canal Projects (Nowy Jork), Kunsthalle Lissabon (Lizbona), Gallerie D’Italia (Turyn). Jej filmy były pokazywane m.in. w Palais de Tokyo (Paryż), EYE Film Museum (Amsterdam), a także na różnych międzynarodowych festiwalach filmowych. Niedawno otrzymała stypendium Fundacíon Botín Visual Arts Grants (2022-2023), a wcześniej stypendium Mondriaan Fonds Stipend for Young Artists (2020-2021). Równolegle do swojej pracy, Alice realizuje obecnie studia doktoranckie w School of Creative Media na City University w Hong Kongu. Współprowadzi również Pântano Books, niezależne wydawnictwo poetyckie. 

Ala Savashevich - pochodzi z Białorusi, obecnie mieszka i pracuje we Wrocławiu. Studiowała w Państwowej Akademii Sztuk Pięknych w Mińsku oraz Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Od 2021 jest doktorantką na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W szczególności bada tematy pamięci zbiorowej i osobistej, traumy i formowania tożsamości w społeczeństwach z doświadczeniem autorytaryzmu i patriarchatu. Wykorzystuje zarówno formy monumentalne, jak i wideo czy działania performatywne, nierzadko badając przy tym granice własnego ciała. Działalność artystki doceniono podczas Warsaw Gallery Weekend 2021, kiedy została laureatką Nagrody Fundacji Sztuki Polskiej ING. W 2024 roku została nominowana do Paszportów Polityki.

Ihsan Saad Ihsan Tahir – studiuje na The Royal Danish Academy of Fine Arts. Zajmując się malarstwem, rysunkiem, rzeźbą i pisarstwem, Ihsan tworzy abstrakcyjne i figuratywne formy, które obracają się wokół pojęć klasy, wymiany kulturowej, wysiedlenia i męskości. Jego twórczość eksploruje narracje migracyjne, współczesną literaturę, osobiste historie i język. Bada również, jak sposób, w jaki wymieniamy się tymi tematami, wpływa na naszą relację z faktami. Prace Ihsana są jednocześnie nieoszlifowane i spokojne. Pośredniczą w przestrzeniach i krajobrazach w sposób, który sprawia, że ich granice są trudne do zdefiniowania. Jakby wycięte z pierwotnego otoczenia, teraz rozszerzają się na ściany, badając poziomy intymności w przestrzeni. Artysta łączy różniące się tematy i zagadnienia, wyrywając tekst i powszechnie znane ikony, aby zaoferować nowe konotacje, kontrkultury i konstytutywne reprezentacje. Ihsan bada nasze tendencje do akceptowania istniejących obrazów i tropów we współczesnym świecie.

Reklama

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama