O planach dyskutowano podczas wyjazdowego posiedzenia Podkomisji ds. budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej oraz poczty sejmowej Komisji Infrastruktury, które odbyło się w czwartek, 13 marca, w Urzędzie Marszałkowskim w Gdańsku.
80 tys. samochodów na obwodnicy Trójmiasta. I to codziennie!
W tej chwili tylko obwodnicą Trójmiasta każdego dnia przejeżdża 80 tys. pojazdów. Nie tylko osobowych, ale też tranzyt, który zmierza w kierunku portów, zakładów czy magazynów. Na terenach Gdańska, Pruszcza Gdańskiego i Kolbud mamy wielki węzeł drogowy, który łączą trasy szybkiego ruchu, drogi wojewódzkie i niższych kategorii.
– Powiedzmy szczerze, ten układ już jest niewydolny i wystarczy niewielka kolizja czy jakiekolwiek zdarzenie drogowe i korki osiągają kilometrowe długości – mówiła Małgorzata Kołodziejczak, przewodnicząca podkomisji.
ZOBACZ TEŻ: Na Armii Krajowej w Gdańsku tylko dwa pasy dla kierowców. Trzecim pojadą rowerzyści

Przebudowa węzła Kowale i połączenie z PKM Południe
Jedynym rozwiązaniem będzie modernizacja już istniejącej i budowa nowej infrastruktury. Taką konieczność widzą Ministerstwo Infrastruktury, Generalna Dyrekcja Dróg krajowych i Autostrad oraz samorząd województwa pomorskiego, zapowiadając, że będą wspólnie działać na rzecz poprawy systemu drogowego.
Kluczowym dla stworzenia nowej jakości poruszania się po regionie ma być przebudowa węzła Kowale. Nie tylko pod kątem drogowym, ale także kolejowym.
– To właśnie tu kończyć się będzie linia PKM Południe. To właśnie Kowale będą pełnić role punktu przesiadkowego dla tej części regionu metropolitalnego. To w Kowalach będzie można zostawić samochód i pojechać dalej do centrum Gdańska ekologicznym i szybkim pociągiem – opowiadał wójt gminy Kolbudy Marek Goliński.
Trzy pasy na obwodnicy Trójmiasta
Aby łatwo dotrzeć do węzła, rozbudowana do trzech pasów w jedną stronę ma zostać obwodnica Trójmiasta, przebudowany węzeł Kowale, ale powstać ma także zupełnie nowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 222 w Straszynie.
– Chodzi o poprowadzenie tej arterii po zachodniej stronie Straszyna. Pozwoli to zmniejszyć ruch w rejonie węzła o kilkanaście tysięcy pojazdów dziennie – mówił Karol Markowski, dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA.
Deklaracja współpracy ucieszyła Mieczysława Struka, marszałka województwa pomorskiego, który podkreślił, że zaangażowanie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w budowę węzła Kowale jest niezmiernie istotna.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Gdynia: We wtorek rusza budowa obwodnicy Witomina
- Zwłaszcza w kontekście naszych planów budowy linii PKM Południe i dużego węzła przesiadkowego w Kowalach. To również ważne w związku z modernizacją drogi 221 do Kościerzyny, czyli inwestycji którą samorząd województwa już realizuje - dodał.
Marszałek zadeklarował również, że samorząd województwa będzie ściśle współpracować przy budowie obejścia Straszyna. Całość, określanego jako „hub transportowy Kowale” rozwiązania, mogłaby powstać około 2030 roku.
Napisz komentarz
Komentarze