PKP PLK dbają o dobre parametry podróży na ważnych liniach kolejowych łączących Trójmiasto z:
- Bydgoszczą przez Tczew (linia kolejowa nr 131 Chorzów Batory-Tczew)
- oraz Warszawą (linia kolejowa nr 9 Warszawa Wschodnia-Gdańsk Główny).
Pociągi z Trójmiasta do Warszawy i Bydgoszczy jeżdżą ciszej

– W ostatnich miesiącach na dwutorowych trasach pracowała specjalna maszyna Speno – informuje Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK. – To pociąg o masie około 270 ton i długości 80 metrów, którego głównym zadaniem jest szlifowanie szyn, aby przywrócić ich kształt i usunąć ewentualne wady spowodowane przejazdami pociągów.
Speno bada powierzchnię szyn, po czym szlifuje ją specjalnymi kamieniami ściernymi, wywołując charakterystyczne iskry. Co warte podkreślenia, nacisk i kąt pracy kamieni szlifujących określane są z dokładnością do dziesiętnych części milimetra. Maszyna pracuje głównie nocą, aby nie ograniczać ruchu pociągów.
Przemysław Zieliński / PKP PLK
Jesienią ubiegłego roku pociąg Speno pojawił się na blisko 50-kilometrowej trasie Tczew-Twarda Góra, szlifując prawie 85 km pojedynczego toru, oraz na 85-kilometrowej trasie Prabuty-Tczew-Gdańsk Główny, szlifując łącznie ponad 110 km obu torów oraz 136 rozjazdów.

Dzięki zakończonym w lutym pracom pociągi pasażerskie nadal mogą w niektórych lokalizacjach osiągać prędkość do 200 km/h.
– Co istotne, szlifowanie szyn ogranicza wpływ kolei na bezpośrednie sąsiedztwo, ponieważ pociągi jeżdżą dużo ciszej – dodaje rzecznik. – Wartość prac wyniosła ponad 8 mln zł netto ze środków budżetowych PKP PLK.
Napisz komentarz
Komentarze