Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Pociągi z Trójmiasta do Warszawy i Bydgoszczy jeżdżą ciszej

Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe, w ostatnich miesiącach specjalna maszyna szlifowała tory na trasach z Gdańska w kierunku Warszawy i Bydgoszczy. Dzięki temu pociągi osiągające prędkość nawet do 200 km/h jeżdżą znacznie ciszej. A to ogranicza oddziaływanie kolei na jej najbliższe otoczenie.
pociąg, pendolino
Pociągi z Trójmiasta do Warszawy i Bydgoszczy jeżdżą ciszej. Pomogło szlifowanie torów

Autor: PLK | Zdjęcie ilustracyjne

PKP PLK dbają o dobre parametry podróży na ważnych liniach kolejowych łączących Trójmiasto z: 

  • Bydgoszczą przez Tczew (linia kolejowa nr 131 Chorzów Batory-Tczew)
  • oraz Warszawą (linia kolejowa nr 9 Warszawa Wschodnia-Gdańsk Główny).

Pociągi z Trójmiasta do Warszawy i Bydgoszczy jeżdżą ciszej

Speno
(fot. Krzysztof Piotrowski | PLK)

– W ostatnich miesiącach na dwutorowych trasach pracowała specjalna maszyna Speno – informuje Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK. – To pociąg o masie około 270 ton i długości 80 metrów, którego głównym zadaniem jest szlifowanie szyn, aby przywrócić ich kształt i usunąć ewentualne wady spowodowane przejazdami pociągów. 

Speno bada powierzchnię szyn, po czym szlifuje ją specjalnymi kamieniami ściernymi, wywołując charakterystyczne iskry. Co warte podkreślenia, nacisk i kąt pracy kamieni szlifujących określane są z dokładnością do dziesiętnych części milimetra. Maszyna pracuje głównie nocą, aby nie ograniczać ruchu pociągów.

Przemysław Zieliński / PKP PLK

Jesienią ubiegłego roku pociąg Speno pojawił się na blisko 50-kilometrowej trasie Tczew-Twarda Góra, szlifując prawie 85 km pojedynczego toru, oraz na 85-kilometrowej trasie Prabuty-Tczew-Gdańsk Główny, szlifując łącznie ponad 110 km obu torów oraz 136 rozjazdów.

(fot. Krzysztof Piotrowski | PLK)

Dzięki zakończonym w lutym pracom pociągi pasażerskie nadal mogą w niektórych lokalizacjach osiągać prędkość do 200 km/h

– Co istotne, szlifowanie szyn ogranicza wpływ kolei na bezpośrednie sąsiedztwo, ponieważ pociągi jeżdżą dużo ciszej – dodaje rzecznik. – Wartość prac wyniosła ponad 8 mln zł netto ze środków budżetowych PKP PLK.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama