Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

Pociągiem do elektrowni atomowej w Choczewie. Ważna decyzja ws. linii z Kartuz do Lęborka

Odcinek linii nr 229 Kartuzy-Lębork stanie się alternatywnym połączeniem kolejowym do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino. Właśnie Ministerstwo Przemysłu nadało modernizacji tej linii status inwestycji towarzyszącej budowie PEJ.
Tory kolejowe
Połączenie kolejowe Kartuzy-Lębork będzie inwestycją towarzyszącą budowie elektrowni jądrowej

Autor: Canva | Zdjęcie ilustracyjne

Remont linii kolejowej z Kartuz do Lęborka

Modernizacja odcinka linii nr 229 między Kartuzami a Lęborkiem, decyzją Ministerstwa Przemysłu otrzymała właśnie status inwestycji towarzyszącej budowie elektrowni jądrowej. 

– To kolejny istotny krok ku zapewnieniu kolejowego dostępu do planowanej elektrowni jądrowej w czasie jej budowy oraz późniejszej eksploatacji. Zrobimy wszystko, aby sprawnie i terminowo wywiązać się z zobowiązań. Na tę inwestycję czeka całe Pomorze i polska gospodarka, ale także mieszkańcy tej części regionu, którzy po wielu latach ponownie będą mogli skorzystać z połączeń kolejowych – powiedział Marcin Mochocki, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

CZYTAJ TEŻ: Dzięki elektrowni jądrowej do niektorych miejsc na Pomorzu powrócą pociągi

Obecnie trwa wybór projektanta i wykonawcy robót. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w III kw. br., a zakończenie inwestycji w I kw. 2028 r..

Jak przypomina Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, ostatni raz regularne połączenia kolejowe na trasie Kartuzy – Lębork były prowadzone w 2000 roku.

- W ramach inwestycji przebudujemy stacje i przystanki, dostosowując je do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się - twierdzi rzecznik. - Powstaną również nowe przystanki. Pociągi na 60-kilometrowej trasie pojadą z prędkością do 120 km/h. Pełen zakres prac poznamy po przygotowaniu dokumentacji projektowej. Modernizacja linii nr 229 na tym odcinku zapewni alternatywny dojazd do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino, w tym sprawny i bezpieczny transport ładunków podczas jej budowy i eksploatacji. Umożliwi także dojazd do Trójmiasta przez Kartuzy dla zachodniej części woj. pomorskiego, zwłaszcza dla podróżnych ze Słupska i Lęborka, podczas zamknięć torowych na zaplanowanej do modernizacji linii nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork. 

Powstaną nowe odcinki kolejowe

Dostęp do planowanej w gminie Choczewo elektrowni jądrowej zapewniony będzie w pierwszym etapie od strony Lęborka (prace na odcinku linii nr 229 Lębork – Łeba). Zmodernizowana również zostanie linia nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo oraz będą zbudowane nowe odcinki linii z Choczewa, poprzez elektrownię jądrową, do połączenia z linią nr 229 w obszarze stacji Steknica. Do elektrowni dojadą pociągi towarowe o długości do 750 metrów i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś).

- Zmodernizujemy stacje i przystanki, budując także nowe miejsca zatrzymań pociągów - dodaje rzecznik. - Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h (na trasie Lębork – Łeba do 120 km/h), a towarowe do 120 km/h.Aktualnie przygotowujemy dokumentację projektową dla zadania pn. „Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino". Pierwsze przetargi na prace budowlane planujemy ogłosić jeszcze w tym roku, zaczynając od modernizacji linii Lębork – Łeba. Zakończenie prac projektowych wraz z pozyskaniem decyzji administracyjnych planowane jest w 2026 r., a zakończenie prac budowlanych w 2029 r.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

mam mieszane uczucia 30.01.2025 13:29
Rozumiem wykorzystanie okazji ale to takie sobie rozwiązanie... I pewnie modernizacja linii 201 przez to ucierpi znowu... A już na pewno końcowy odcinek do Gdyni.

ReklamaPomorskie dla Ciebie - czytaj pomorskie EU
Reklama