Remont linii kolejowej z Kartuz do Lęborka
Modernizacja odcinka linii nr 229 między Kartuzami a Lęborkiem, decyzją Ministerstwa Przemysłu otrzymała właśnie status inwestycji towarzyszącej budowie elektrowni jądrowej.
– To kolejny istotny krok ku zapewnieniu kolejowego dostępu do planowanej elektrowni jądrowej w czasie jej budowy oraz późniejszej eksploatacji. Zrobimy wszystko, aby sprawnie i terminowo wywiązać się z zobowiązań. Na tę inwestycję czeka całe Pomorze i polska gospodarka, ale także mieszkańcy tej części regionu, którzy po wielu latach ponownie będą mogli skorzystać z połączeń kolejowych – powiedział Marcin Mochocki, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
CZYTAJ TEŻ: Dzięki elektrowni jądrowej do niektorych miejsc na Pomorzu powrócą pociągi
Obecnie trwa wybór projektanta i wykonawcy robót. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w III kw. br., a zakończenie inwestycji w I kw. 2028 r..
Jak przypomina Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, ostatni raz regularne połączenia kolejowe na trasie Kartuzy – Lębork były prowadzone w 2000 roku.
- W ramach inwestycji przebudujemy stacje i przystanki, dostosowując je do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się - twierdzi rzecznik. - Powstaną również nowe przystanki. Pociągi na 60-kilometrowej trasie pojadą z prędkością do 120 km/h. Pełen zakres prac poznamy po przygotowaniu dokumentacji projektowej. Modernizacja linii nr 229 na tym odcinku zapewni alternatywny dojazd do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino, w tym sprawny i bezpieczny transport ładunków podczas jej budowy i eksploatacji. Umożliwi także dojazd do Trójmiasta przez Kartuzy dla zachodniej części woj. pomorskiego, zwłaszcza dla podróżnych ze Słupska i Lęborka, podczas zamknięć torowych na zaplanowanej do modernizacji linii nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork.
Powstaną nowe odcinki kolejowe
Dostęp do planowanej w gminie Choczewo elektrowni jądrowej zapewniony będzie w pierwszym etapie od strony Lęborka (prace na odcinku linii nr 229 Lębork – Łeba). Zmodernizowana również zostanie linia nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo oraz będą zbudowane nowe odcinki linii z Choczewa, poprzez elektrownię jądrową, do połączenia z linią nr 229 w obszarze stacji Steknica. Do elektrowni dojadą pociągi towarowe o długości do 750 metrów i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś).
- Zmodernizujemy stacje i przystanki, budując także nowe miejsca zatrzymań pociągów - dodaje rzecznik. - Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h (na trasie Lębork – Łeba do 120 km/h), a towarowe do 120 km/h.Aktualnie przygotowujemy dokumentację projektową dla zadania pn. „Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino". Pierwsze przetargi na prace budowlane planujemy ogłosić jeszcze w tym roku, zaczynając od modernizacji linii Lębork – Łeba. Zakończenie prac projektowych wraz z pozyskaniem decyzji administracyjnych planowane jest w 2026 r., a zakończenie prac budowlanych w 2029 r.
Napisz komentarz
Komentarze