Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Rekordowy wynik Portu Gdańsk za 2024 rok. Przeładowano ponad 77 mln ton ładunków

Doskonałe wyniki osiągnął Port Gdańsk w roku 2024. Obsłużono w tym czasie 3559 morskich statków handlowych, nieznacznie mniej niż rok wcześniej. Przeładunki sięgnęły 77,4 miliona ton, blisko 40 mln ton stanowiły paliwa płynne. Tak wysokie obroty pozwoliły na osiągnięcie rekordowego zysku finansowego – 264 mln zł netto.
Port Gdańsk
Port Gdańsk osiągnął rekordowy wynik za rok 2024

Autor: Port Gdańsk

Do gdańskiego portu zawijają statki o coraz większej średniej pojemności. Przez cały rok było ich 3559, o 43 mniej niż w 2023 roku. Średni tonaż statku wynosił 25025 jednostek GT i było to więcej o 1,6 procent w porównaniu rok do roku. Udział w tym miała z pewnością większa liczba dużych statków oceanicznych oraz zbiornikowców.

Trzeba pamiętać, że gdański port przyjmował nie tylko statki towarowe. 60 razy zawinęły tam wycieczkowce – o 18 więcej niż w roku 2023, oraz 293 razy promy – tu akurat liczba zawinięć była mniejsza o 6.

Port Gdańsk pobił rekord w 2024 roku! Ile ładunków przeładowano?

Po wybuchu pełnoskalowej wojny między Rosją a Ukrainą nastąpił wzrost przeładunków paliw płynnych i masowych ładunków suchych, taka tendencja nadal się utrzymuje. 

  • Paliw przeładowano w Gdańsku w ostatnim roku blisko 40 mln ton, to więcej niż połowa ogółu przeładunków. 
  • 23,4 mln ton – czyli ponad 30 procent, stanowią przeładunki drobnicy, w tym tej skonteneryzowanej. Operatorzy kontenerowi przeładowali 21 mln ton, czyli aż 2,25 mln TEU.
  • Ponad 10 procent ładunków stanowił również węgiel. Do tego przeładowano również 3,5 mln ton siarki oraz 2,9 mln ton zbóż.
przeładunki w Porcie Gdańsk, 2024
Przeładunki w Porcie Gdańsk w 2024 roku (źródło: Port Gdańsk)

Ciekawe są dane co do wzrostu i spadku przeładunków w poszczególnych branżach. Wzrost w dziedzinie paliw płynnych to blisko 5 procent, w dziedzinie kontenerów 10 procent, ogólnie drobnicy 2 procent. Lepsze wyniki zanotowano także w przeładunkach rudy żelaza (11 procent) oraz ładunków ro-ro (3,6 procent), o 4,5 procent zwiększyła się liczba pasażerów przypływających wycieczkowcami oraz promami. 

Porty o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej przeładowały w 2024 roku ponad 136 mln ton towarów. Wyłączając węgiel, jest to blisko 126 mln ton. Zestawiając te dane z danymi za 2023 rok, dostrzegamy, że przeładunki kształtują się na tym samym poziomie. Różnica to dosłownie 0,67 proc. Przeładunki w naszych portach są na bezpiecznym poziomie, który umożliwia nam dalszy rozwój i zwiększanie potencjału.

Arkadiusz Marchewka / wiceminister infrastruktury

Wynik finansowy Portu Gdańsk za rok 2024 okazał się bardzo dobry. To 264 mln zł netto, o 51,7 mln zł więcej niż w roku poprzednim. Złożyły się na to większe przychody ze sprzedaży oraz niższe koszty.

– Sytuację finansową należy ocenić jako bardzo dobrą. Płynność finansowa została zachowana na stabilnym, racjonalnym poziomie. Rentowność sprzedaży netto jest szacowana  na poziomie blisko 49 proc., również wyższym od ubiegłorocznej – informuje Alan Aleksandrowicz, wiceprezes Portu Gdańsk ds. finansowych i bezpieczeństwa. – Biorąc pod uwagę wieloletni horyzont czasowy oraz skalę inwestycji planowanych na najbliższe lata, kondycja finansowa spółki jest na bieżąco analizowana, a wygenerowane środki pieniężne, zgodnie z ustawą o portach i przystaniach morskich, efektywnie lokowane, z przeznaczeniem przede wszystkim na rozwój portu, tj. inwestycje i remonty infrastruktury portowej.

Osiągnęliśmy stabilną i zrównoważoną pozycję finansową oraz inwestycyjną, co wymiernie wpływa na realizację strategii biznesowych przez naszych kontrahentów i wyniki Portu Gdańsk. Prowadzimy również własne inwestycje oraz stale komercjalizujemy dotychczas niezagospodarowane przestrzenie. Dbamy o konkurencyjność i markę Portu Gdańsk przez ciągłe doskonalenie procedur zarządzania, uwzględniając potrzeby naszych interesariuszy. To wszystko przyczynia się do dobrych wyników finansowych, nawet w tak trudnych czasach. Rozpoczęliśmy też prace nad Strategią Rozwoju Portu Gdańsk do roku 2060. Chcemy być zrównoważonym portem w niebieskiej i zielonej gospodarce.

Dorota Pyć / prezes Portu Gdańsk

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama