Wszystkie polskie porty morskie zakończyły rok 2024 z lepszymi wynikami finansowymi i operacyjnymi. W sumie zysk netto największych portów wzrósł o 26 proc. w porównaniu do roku 2023, osiągając ponad 113 mln zł. Port w Gdańsku poprawił swój wynik o 24 proc. (wzrost o 51,7 mln zł), a Port Gdynia aż o 32 proc. (34,2 mln zł), a Port Szczecin-Świnoujście zanotował wzrost zysku o 23 proc. (27,3 mln zł). Warto podkreślić, że na lepsze wyniki wpływ miał m.in. wzrost przeładunków kontenerowych, który w zeszłym roku był większy o ponad 9 proc. względem roku 2023.
CZYTAJ TEŻ: Port Gdynia jest największym portem rolnym na Bałtyku
– Polskie porty morskie to fundament Polskiej gospodarki, są istotnym węzłem logistycznym i przede wszystkim bramą na świat dla polskiej przedsiębiorczości. Skuteczność rozwoju polskich portów morskich to przede wszystkim jasna wizja działania, konsekwencja realizacji naszego planu oraz wsparcie rządu. Nie bez powodu w obecnym budżecie przeznaczyliśmy rekordową kwotę ponad 2 mld zł na wsparcie inwestycji związanych z rozwojem gospodarki morskiej – komentuje minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Dlatego w 2025 roku w budżecie przeznaczono ponad 2 mld zł na kolejne inwestycje w gospodarkę morską. Wśród tych kluczowych znalazły się: budowa Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu czy rozwój infrastruktury, a zwłaszcza w obszarze przeładunku zbóż, w Porcie Gdańsk. Na nabrzeżach Wiślanym i Szczecińskim powstanie dziewięć nowych magazynów zbożowych, co pozwoli na pięciokrotne zwiększenie pojemności magazynowej – do 152 tys. ton rocznie. Wartość całego projektu wynosi ok. 400 mln zł i będzie on realizowany w 100 proc. przez państwową spółkę Port Gdański Eksploatacja (PGE). Dzięki inwestycji zdolność przeładunkowa spółki docelowo wzrośnie z 0,7 mln ton do 2,9 mln ton rocznie.
ZOBACZ TAKŻE: Port Gdańsk chce szybko rozwijać relacje z chińskimi portami
Jak informują w Ministerstwie Infrastruktury, w Gdańsku powstanie także infrastruktura do realizacji terminalu regazyfikacyjnego, a także kontynuowana będzie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.
- Dzięki wypracowanemu porozumieniu z przedstawicielami samorządu Elbląga, pogłębiony zostanie ostatni odcinek toru wodnego do portu w Elblągu. Urząd Morski w Gdyni ogłosił już przetarg dla tej inwestycji, a prace budowlane zakończą się najpóźniej w II kwartale 2026 r – informują w Ministerstwie Infrastruktury.
A kolejnym strategicznym przedsięwzięciem będzie budowa infrastruktury dostępowej do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej, która zostanie zlokalizowana na terenie gminy Choczewo. Powstanie m.in. nowa droga krajowa, która połączy elektrownię z węzłem Łęczyce na drodze ekspresowej S6, a także zmodernizowane zostaną linie kolejowe nr 230 (Wejherowo – Choczewo) i 229 (Lębork – Łeba). Pierwsze przetargi zostaną ogłoszone już w 2025 roku.
Napisz komentarz
Komentarze