Szerszy i głębszy tor podejściowy do Portu Gdynia umożliwi bezpieczną żeglugę statków o długości 400 m, szerokości 58 m i zanurzeniu do 14,5 m. Prace wykonane zostaną na długości ok. 3,7 km w ramach zadania pn. „Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia. Etap II – Pogłębienie toru podejściowego”.
– Otwieramy nową jakość, która polega na pogłębieniu toru do 17 m, poszerzeniu do 280 m. Przy tej inwestycji będziemy również zmieniali posadowienie główek wejściowych, zarówno południowej, jak i północnej. Będzie również wykonane nowe oznakowanie nawigacyjne. A więc taka trasa szybkiego ruchu do portu, który ma się rozwijać i przyjmować statki o długości 400 m, które już dzisiaj zawijają do Portu Gdańsk – powiedział kpt. ż.w. Wiesław Piorzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Łączna kubatura robót czerpalnych wyniesie 3,5 mln m3, z czego 650 tys. m3 zostanie „wbudowane” w brzeg morski w ramach sztucznego zasilania, tzw. refulacji. Dotyczy to m.in. plaży w Gdyni Orłowie.
– Tak żebyśmy mogli sprostać również temu zadaniu w zakresie ochrony brzegów morskich – dodał dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Pogłębienie toru podejściowego wykona konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. (lider), Rohde Nielsen A/S (partner) i Van den Herik Kust-en Oeverwerken B.V. (partner).
– Na pewno w takim zespole jestem w stanie państwu przyrzec, że wykonamy tę inwestycję w terminie 20 miesięcy – powiedział Zbigniew Barański, prezes Przedsiębiorstwa Robót Czerpalnych i Podwodnych.
Planowane prace to jeden z trzech etapów projektu prowadzonego wspólnie przez Urząd Morski w Gdyni i Zarząd Morskiego Portu Gdynia. Pozostałe dwa etapy to:
- rozbudowa Obrotnicy nr 2 z przebudową Nabrzeża Gościnnego,
- pogłębienie akwenów wewnętrznych Portu Gdynia.
– Port Gdynia, będący częścią transeuropejskiej sieci transportowej, biegnącej miedzy Bałtykiem a Morzem Adriatyckim, dostosowuje swoją infrastrukturę do zmieniających się wymagań armatorów i firm z branży morskiej. Dzięki kolejnym inwestycjom poprawiamy bezpieczeństwo, jednocześnie w znacznym stopniu zwiększając potencjał przeładunkowy, co ma swoje odzwierciedlenie w corocznych rekordach portu. Zrealizowana inwestycja poprawi wydajność i pozwoli na zapewnienie najwyższej jakości usług – powiedział Jacek Sadaj, prezes Zarząd Morskiego Portu Gdynia.
Przedsięwzięcie realizowane będzie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wartość projektu wynosi 126 965 798,95 PLN, w tym 107 904 065,97 PLN to dofinansowanie z Unii Europejskiej.
Umowę na pogłębienie toru podejściowego do Portu Gdynia podpisano podczas seminarium „Fit for 55. Szanse i zagrożenia dla transportu morskiego”. Eksperci dyskutowali o wyzwaniach, jakie nowe regulacje unijne stawiają przed transportem morskim. „Fit for 55” to pakiet projektów legislacyjnych, których zadaniem jest podwyższenie celów klimatycznych Unii Europejskiej i jej krajów członkowskich. Głównym zamysł projektowanych zmian to ograniczenie do 2030 r. emisji gazów cieplarnianych do atmosfery do 55%, w porównaniu z poziomem z roku 1990.
– Unia Europejska zmierza do tego, by stać się pierwszym neutralnym klimatycznie kontynentem w 2050 r. Obecnie realizowane dyrektywy UE mają za zadanie zredukować emisje dwutlenku węgla i innych gazów cieplarnianych o 40% do roku 2030 (w porównaniu z rokiem 1990). Planowany poziom 55% zwiększa obecne założenia o 38%, a do realizacji celu pozostało niecałe 8 lat – poinformował Polski Rejestr Statków.
Napisz komentarz
Komentarze