Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Pakt Kolejowy dla Pomorza podpisany. Nowe linie, rewitalizacje oraz SKM w ręce samorządu

Trzy instytucje kluczowe dla rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce, czyli Ministerstwo Infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe i Polskie Koleje Państwowe podpisały z Województwem Pomorskim Pakt Kolejowy dla Pomorza. Dotyczyć on będzie rewitalizacji infrastruktury i przywrócenia ruchu kolejowego na wybranych liniach kolejowych Pomorza.
Kliknij aby odtworzyć

To pierwszy dokument zawarty z udziałem samorządu wojewódzkiego w kraju, który tak szeroko określa warunki i kierunki rewitalizacji linii kolejowej oraz przekształceń organizacyjnych kolei na jego terenie. To o tyle istotne, że nigdzie indziej w kraju nie jeździ się tyle pociągami, co na Pomorzu. Dzięki rozwojowi kolei można nie tylko uatrakcyjnić region, ale też zniwelować wykluczenie komunikacyjne oraz usprawnić przemieszczanie się.

CZYTAJ TEŻ: Kolejny elektryczny Impuls na pomorskich torach. Na jakich trasach będzie woził pasażerów?

Pakt określa pożądane przez strony daty rozpoczęcia prac i uruchomienia przewozów dla linii kolejowych:

  • Nr 229 od Kartuz przez Sierakowice do Lęborka
  • Nr 212 od Lipusza przez Bytów do Korzybia

PKP, będące właścicielem dworców i budynków stacyjnych, zadeklarowały przekazanie swoich obiektów przy tych liniach samorządom, w celu poprawy ich wyglądu i odtworzenia funkcji publicznej.

Ponadto Pakt Kolejowy dla Pomorza przewiduje prace na linii Reda-Władysławowo oraz budowę dwóch nowych mijanek na odcinku Władysławowo-Hel, przy czym na tym etapie nie zakłada się elektryfikacji tej linii.

ZOBACZ TEŻ: Po wyroku KIO odcinek PKM Południe zaprojektuje inne konsorcjum!

Jednocześnie Ministerstwo Infrastruktury, PKP oraz województwo wykazały wolę usamorządowienia Szybkiej Kolei Miejskiej. Region pomorski zainicjował to działanie już na początku roku, natomiast deklaracja zawarta w Pakcie tylko potwierdza obrany kierunek w tym zakresie.

- Plany rewitalizacji wymienionych linii kolejowych to urzeczywistnienie działań na rzecz redukcji zjawiska wykluczenia komunikacyjnego. Pomorze to nie tylko Gdańsk, Sopot, Gdynia, Kartuzy, Kościerzyna, Chojnice czy Malbork. Linia 229 umożliwi dojazd do Kartuz oraz Trójmiasta mieszkańcom Miechucina, Sierakowic czy Linii. Czas jazdy z Lęborka do Gdańska Wrzeszcza będzie konkurencyjny w stosunku do obecnego przez Wejherowo, co umożliwi zachowanie ciągłości oferty kolejowej w przypadku zamknięć torowych na przygotowywanej do modernizacji linii 202 pomiędzy Lęborkiem, a Gdynią Chylonią – mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

(fot. Łukasz Tokarczyk | UMWP)

Z kolei zrewitalizowana linia 212 umożliwi nie tylko wyczekiwany przez mieszkańców Bytowa powrót kolei do ich miasta, ale dzięki przywróceniu ruchu kolejowego także dalej, aż do Korzybia, poprawi skomunikowanie Ziemi Słupskiej, umożliwiając wygodne dojazdy z Miastka, Kępic czy Borzytuchomia do Trójmiasta. W drugą stronę, możliwe będą podróże z Kościerzyny czy Bytowa do Słupska, przez Korzybie.

- Na Pomorzu dotrzymujemy obietnic. Kolej wróciła do Kartuz, wróciła do Starej Piły. Teraz czas na powrót kolei do Sierakowic i Bytowa. To porozumienie określa konkretny plan, kto co i kiedy ma robić dla wspólnego celu – rozwoju kolei na Pomorzu. My ze swojej strony deklarujemy uruchomienie pociągów na liniach objętych paktem. Chcemy nie tylko poprawić dojazd do metropolii Trójmiasta, ale także do Słupska oraz zredukować wykluczenie komunikacyjne w zachodniej części naszego regionu. Pakt kolejowy do konkretna mapa drogowa do osiągnięcia tych celów – podsumowuje marszałek Struk.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Z Karsina 22.10.2024 12:56
Ciekawe, kiedy wrócą pociągi na trasie Kościerzyna-Karsin-Czersk. Urząd Marszałkowski regularne połączenia regionalne zlikwidował pod koniec 2012 roku, odcinając gminę Karsin od powstającej PKM i od najsprawniejszego dojazdu do miasta powiatowego. Przejazd trwał 25 minut, a mogłby nawet mniej, bo linia jest w bardzo dobrym stanie technicznym. Prywatnym busem jedzie się z Karsina dwukrotnie dłużej i drożej. Koleją z Czerska do Koscierzyny przez Chojnice podróż trwa conajmniej dwie godziny, plus dojazd do dworca w Czersku z Karsina. Z okolic Czerska dużo ludzi jeździ do Trójmiasta i alternatywne połączenie przez PKM, krótsze niż przez Tczew, byłoby czymś bardzo rozsądnym, jednak na ten temat ciągle cisza...

"dużo ludzi jeździ do Trójmiasta" 22.10.2024 21:24
O tak!!! Mogliby zarządcy województwa zjawić się kiedyś piątkowym albo niedzielnym popołudniem na peronie w Tczewie i zobaczyć te tłumy na styku strumieni spływających jedyną w miarę sprawną linią kolejową drenującą południe i zachód regionu...

nie to, co trzeba... 21.10.2024 23:01
nie tam, gdzie trzeba... nie tak, jak trzeba... Czyli pomorskiej ściemy ciąg dalszy.

który to już raz słyszymy te obiecanki??! 21.10.2024 23:00
Szczególnie kolej do Bytowa. To chyba po raz czwarty marszałek chce wystawić bytowiaków do wiatru... Komunalizacja SKM to gwóźdź do trumny tej firmy. Jak funkcjonuje transport publiczny w Trójmieście, każdy widzi... Taka postawa pokazuje, że samorząd nie ma zdolności do rynkowego działania i nie umie ułożyć sobie relacji bez dominacji. To widać na każdym kroku i bardzo źle wróży...

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama