To pierwszy dokument zawarty z udziałem samorządu wojewódzkiego w kraju, który tak szeroko określa warunki i kierunki rewitalizacji linii kolejowej oraz przekształceń organizacyjnych kolei na jego terenie. To o tyle istotne, że nigdzie indziej w kraju nie jeździ się tyle pociągami, co na Pomorzu. Dzięki rozwojowi kolei można nie tylko uatrakcyjnić region, ale też zniwelować wykluczenie komunikacyjne oraz usprawnić przemieszczanie się.
CZYTAJ TEŻ: Kolejny elektryczny Impuls na pomorskich torach. Na jakich trasach będzie woził pasażerów?
Pakt określa pożądane przez strony daty rozpoczęcia prac i uruchomienia przewozów dla linii kolejowych:
- Nr 229 od Kartuz przez Sierakowice do Lęborka
- Nr 212 od Lipusza przez Bytów do Korzybia
PKP, będące właścicielem dworców i budynków stacyjnych, zadeklarowały przekazanie swoich obiektów przy tych liniach samorządom, w celu poprawy ich wyglądu i odtworzenia funkcji publicznej.
Ponadto Pakt Kolejowy dla Pomorza przewiduje prace na linii Reda-Władysławowo oraz budowę dwóch nowych mijanek na odcinku Władysławowo-Hel, przy czym na tym etapie nie zakłada się elektryfikacji tej linii.
ZOBACZ TEŻ: Po wyroku KIO odcinek PKM Południe zaprojektuje inne konsorcjum!
Jednocześnie Ministerstwo Infrastruktury, PKP oraz województwo wykazały wolę usamorządowienia Szybkiej Kolei Miejskiej. Region pomorski zainicjował to działanie już na początku roku, natomiast deklaracja zawarta w Pakcie tylko potwierdza obrany kierunek w tym zakresie.
- Plany rewitalizacji wymienionych linii kolejowych to urzeczywistnienie działań na rzecz redukcji zjawiska wykluczenia komunikacyjnego. Pomorze to nie tylko Gdańsk, Sopot, Gdynia, Kartuzy, Kościerzyna, Chojnice czy Malbork. Linia 229 umożliwi dojazd do Kartuz oraz Trójmiasta mieszkańcom Miechucina, Sierakowic czy Linii. Czas jazdy z Lęborka do Gdańska Wrzeszcza będzie konkurencyjny w stosunku do obecnego przez Wejherowo, co umożliwi zachowanie ciągłości oferty kolejowej w przypadku zamknięć torowych na przygotowywanej do modernizacji linii 202 pomiędzy Lęborkiem, a Gdynią Chylonią – mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Z kolei zrewitalizowana linia 212 umożliwi nie tylko wyczekiwany przez mieszkańców Bytowa powrót kolei do ich miasta, ale dzięki przywróceniu ruchu kolejowego także dalej, aż do Korzybia, poprawi skomunikowanie Ziemi Słupskiej, umożliwiając wygodne dojazdy z Miastka, Kępic czy Borzytuchomia do Trójmiasta. W drugą stronę, możliwe będą podróże z Kościerzyny czy Bytowa do Słupska, przez Korzybie.
- Na Pomorzu dotrzymujemy obietnic. Kolej wróciła do Kartuz, wróciła do Starej Piły. Teraz czas na powrót kolei do Sierakowic i Bytowa. To porozumienie określa konkretny plan, kto co i kiedy ma robić dla wspólnego celu – rozwoju kolei na Pomorzu. My ze swojej strony deklarujemy uruchomienie pociągów na liniach objętych paktem. Chcemy nie tylko poprawić dojazd do metropolii Trójmiasta, ale także do Słupska oraz zredukować wykluczenie komunikacyjne w zachodniej części naszego regionu. Pakt kolejowy do konkretna mapa drogowa do osiągnięcia tych celów – podsumowuje marszałek Struk.
Napisz komentarz
Komentarze