Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Spoofing. Operatorzy mają teraz obowiązek blokować oszustów!

Do tej pory tzw. spoofing, czyli podszywanie się pod czyjś numeru telefonu nie było ustawowo ograniczane. Ale teraz już jest, a w świetle nowych przepisów, operatorzy muszą blokować oszustów pod groźbą kary od UKE.
Spoofing

Autor: Canva | Zdjęcie ilustracyjne

25 września zaczęły obowiązywać przepisy, które dają Urzędowi Komunikacji Elektronicznej (UKE) możliwość nakładania kar na podmioty, które nie blokują tzw. oszukańczych połączeń telefonicznych.

„Od tej pory przedsiębiorcy telekomunikacyjni będą musieli analizować ruch telekomunikacyjny pod kątem ewentualnego oszustwa” – czytamy na rządowej stronie gov.pl.

Czym jest spoofing?

Nowe przepisy mają pomóc operatorom – jak podaje „Dziennik Gazeta Prawna” – w zwalczanie najpopularniejszych metod, jakimi cyberoszuści wyłudzają nasze dane osobowe, hasła i pieniądze. 

Oprócz walki ze spoofingiem (podszywanie się pod firmy kurierskie, urzędy administracji, operatorów telekomunikacyjnych, naszych znajomych), obejmują one także smishing, czyli podrzucanie nam fałszywych sms-ów i maili. 

Oszuści coraz chętniej korzystają także z komunikatorów i portali społecznościowych. W ocenie rozmówcy DGP – eksperta ds. telekomunikacji – pierwsze efekty działania nowych przepisów zauważymy w połowie października.

Nowe przepisy dla operatorów

Do blokowania połączeń z numerów służących wyłącznie do odbierania; chodzi m.in. o infolinie banków czy firm ubezpieczeniowych. Wykazem takich numerów dysponuje UKE. 

– Od początku roku zablokowaliśmy ok. 700 tys. sms-ów od oszustów, zanim dotarły do użytkowników. Na listę ostrzeżeń trafiło w tym czasie ponad 72 tys. stron podszywających się m.in. pod serwisy do płatności online, banki czy media społecznościowe – poinformowała DGP Małgorzata Plawgo, szefowa biura prasowego NASK.

Spoofing. Jak operatorzy zablokują oszustów?

Jeżeli wykryją, że prawdziwy numer jest ukryty, a ktoś wykorzystuje tzw. nadpis, to jego połączenie – jak podaje next.gazeta.pl – będzie automatycznie odrzucane. To pierwszy ze sposobów.  

Jeżeli system ma wątpliwości dotyczące autentyczności połączenia, to taki numer wyświetli nam się jako zastrzeżony. To druga możliwość.

„Ze względu na ciągły postęp technologii, ogromną liczbę połączeń telefonicznych oraz aktywne działania cyberprzestępców nie istnieje możliwość, aby absolutnie zidentyfikować każde fałszywe połączenie” – Interia cytuje Ministerstwo Cyfryzacji. 

A to znaczy, że nie da się całkowicie zablokować cyberoszustów, ale można ograniczyć takie połączenia.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama