Postępowanie, jakie prowadzi prezes UOKiK, dotyczy jednostronnej zmiany umów przez operatora telewizji kablowej Vectra. Abonenci tej firmy, jak podaje urząd, otrzymali listy informujące ich o jednostronnym dodaniu do ogólnych warunków umowy postanowienia, na podstawie którego Vectra może podnosić wysokość abonamentu raz w roku.
– Co istotne, dotychczasowe warunki umowne nie przewidywały uprawnienia przedsiębiorcy do wprowadzenia tego rodzaju zapisów. Już na tym etapie prezes urzędu wystąpił do operatora z tzw. wezwaniem miękkim, w którym wezwał do wycofania się z dopiero mających wejść w życie zmian, co pozwoliłoby spółce uniknąć postępowania administracyjnego. Vectra jednak zignorowała wystąpienie miękkie – podał UOKiK.
Po kilku miesiącach, klienci operatora kablowego otrzymali informację o wzroście miesięcznego abonamentu o 5 zł, mimo że warunki umowy uniemożliwiały takie działanie. Osoby, które nie wypowiedziały umowy, muszą więc płacić za usługi telekomunikacyjne o 60 zł więcej rocznie.
W podejmowanych przez nas na rynku interwencjach wielokrotnie wskazywaliśmy, że zmiana istotnych warunków trwającej umowy, a do takich bez wątpienia zalicza się cenę usługi, może nastąpić tylko wówczas, gdy umowa to wyraźnie przewiduje. Temu służą właśnie klauzule modyfikacyjne, dzięki którym konsument, zawierając umowę, dysponuje informacją, w jakich konkretnie sytuacjach może wystąpić modyfikacja warunków świadczonej usługi, w tym jej ceny. Nie można jednak takich postanowień wprowadzać jednostronnie, to jest z pozycji silniejszej strony, jaką jest przedsiębiorca – powiedział Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, jak podał UOKiK, może zakończyć się nałożeniem kary do 10 proc. obrotu, nakazem zaniechania praktyki i usunięciem jej skutków.
Vectra na celowniku UOKiK. Spółka nie podziela stanowiska urzędu
Biuro prasowe Vectry w odpowiedzi na pytania portalu „Zawsze Pomorze” poinformowało, że operator telewizji kablowej nie podziela stanowiska UOKiK.
Nasze działania były zgodne z literą prawa i w dostateczny sposób zabezpieczały interesy klientów, którzy mieli możliwość odstąpienia od umów w odpowiednim czasie. Klienci zostali poinformowani o zmianach z odpowiednim wyprzedzeniem, a dla tych, którzy nie zgadzają się z podwyżką, przygotowaliśmy szczegółową instrukcję, jak wypowiedzieć umowę bez dodatkowych kosztów. W tej sytuacji trudno mówić o naruszeniu praw konsumenckich – podało biuro prasowe Vectry.
Do decyzji o zmianie warunków umowy miały zmusić operatora zewnętrzne okoliczności, niezależne od niego. Podkreślił, że „dostosowanie cen do bieżących warunków makroekonomicznych, w tym rosnącej inflacji i presji na wzrost wynagrodzeń, jest obecnie jednym z głównych wyzwań w zarządzaniu przedsiębiorstwem”.
– W najbliższych dniach złożymy do UOKiK bardziej rozbudowaną argumentację merytoryczną, szczegółowo uzasadniającą nasze stanowisko. Jednocześnie cały czas pozostajemy do dyspozycji urzędu, licząc na szybkie rozwiązanie sprawy i rozwianie wszelkich wątpliwości – poinformowało biuro prasowe Vectry.
Napisz komentarz
Komentarze