Budowa przejścia naziemnego przy dworcu Gdańsk Główny
- Już w poniedziałek [29 lipca -dop.red.] właśnie w tym miejscu ruszą prace, które mają doprowadzić do budowy naziemnego przejścia dla pieszych prowadzącego od Dworca Głównego, od przystanków tramwajowych i autobusowych, z których tak licznie korzystają mieszkańcy Gdańska, ale także turyści, po to, żeby właśnie na ziemi – nie korzystając ze schodów – z tego przejścia korzystać – zaznaczyła na briefingu zorganizowanym przy Krewetce Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Jak podkreśliła, miasto stara się przeprowadzać remonty i przebudowy latem, by ograniczyć ich uciążliwość dla mieszkańców, także w kontekście wakacyjnej przerwy w funkcjonowaniu szkół. Zaznaczyła, że dyskusje budziła również realizacja naziemnych przejść dla pieszych przy Bramie Wyżynnej, Gdańskim Uniwersytecie Medycznym czy (trwająca) przy skrzyżowaniu Rzeczpospolitej i Hynka na granicy Wrzeszcza i Zaspy. Jednak jak wskazała, decyzje mają konkretną podstawę: - „Polityka zero” – zero wypadków śmiertelnych na drogach – przypomniała o agendzie magistratu, konsekwentnie realizowanej m.in. przez uspokajanie ruchu.
- Widzimy, że ludzie bardzo, bardzo chętnie z tych przejść korzystają, bo jest po prostu bezpieczniej i sprawniej – podkreśliła Dulkiewicz, odnosząc się do już zrealizowanych przebudów, przyznając, że planowane obecnie prace wiążą się z utrudnieniami w ruchu. Zarazem tłumaczyła, że wdrażane rozwiązania są szczególnie korzystne dla osób o trudnościach w poruszaniu się, opiekunów prowadzących wózki i dla podróżnych z bagażami.
Gdańsk z najpłynniejszym ruchem w dużych miastach
CZYTAJ TEŻ: Gdańsk: Będzie przejście naziemne na granicy Zaspy i Wrzeszcza. Rusza budowa
Jak wskazywali urzędnicy, według rankingu przygotowywanego przez komercyjną i niezależną firmę Oponeo, stolica Pomorza może pochwalić się najpłynniejszym ruchem wśród polskich dużych miast z Unii Metropolii Polskich, a docelowe zmiany w ruchu nie powinny uderzać w kierowców.
- Wszystkie badania pokazują, że im więcej inwestycji w komunikację publiczną, im więcej zmian infrastruktury służącej mniej uprzywilejowanym uczestnikom ruchu (pieszym, rowerzystom, pasażerom komunikacji publicznej), tym mniej chętnie ludzie będą korzystali z samochodów – mówiła Aleksandra Dulkiewicz, przedstawiając cel strategiczny miasta: zatrzymanie wzrostu liczby aut.
- Zamierzamy wydłużyć perony tramwajowe, wymienić wiaty na tych przystankach na bardziej wygodne (szerokości do 3 metrów) – zapowiadał, odnosząc się do wiceprezydent Piotr Grzelak.
W czasie robót zawieszane okresowo będą buspasy na ul. Wały Jagielońskie, natomiast wyłączane z ruchu aut będą (w różnych terminach!) analogicznie pojedyncze pasy jezdni tej ulicy przy jej środku - najpierw w kierunku Wrzeszcza, a później Oruni i Pruszcza Gdańskiego. Dodatkowo pomóc ma odpowiednia regulacja okolicznych sygnalizacji świetlnych.
- Postaramy się, żeby nasze roboty w jak najmniejszym stopniu wpływały na ruch w tym otoczeniu – przekonywał Krzysztof Małkowski, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. Jak tłumaczył, inwestycja ma oznaczać ograniczenia dla ruchu aut „w możliwie najmniejszym zakresie”.
Piesi zamierzający korzystać z tramwajów na Gdańsku Głównym powinni z kolei przygotować się na czasowe utrudnienia w dostępie do peronów. Jednak, choć zakończenie prac zaplanowano dopiero na listopad, to już od przełomu września i października, będą oni mogli poruszać się po „zebrach” namalowanych na jezdni (początkowo w tymczasowej formie).
Nowy buspas na Grunwaldzkiej
Również od poniedziałku, 29 lipca 2024 roku uruchomione mają zostać dodatkowe buspasy w alei Grunwaldzkiej na odcinku od okolic Biblioteki Uniwersytetu Gdańskiego w kierunku Wrzeszcza. Docelowo sięgać mają one aż do Galerii Bałtyckiej, jednak w pełnym wymiarze powstaną po zakończeniu prac związanych z linią tramwajową w Górnym Wrzeszczu [o czym piszemy poniżej].
- W najbliższy poniedziałek, 29 lipca uruchomimy buspas w odcinku mniej więcej od skrzyżowania z ulicą Abrahama. W pierwszym etapie do ulicy Wojska Polskiego, natomiast po zakończeniu prac na torowisku tramwajowym, czyli najprawdopodobniej od 9 sierpnia, chcielibyśmy przedłużyć ten buspas aż do skrzyżowania Żołnierzy Wyklętych [przy Galerii Bałtyckiej] – wyjaśnił Piotr Borawski, drugi wiceprezydent Gdańska.
Pod koniec jesieni ma zostać przeprowadzona ewaluacja eksperymentalnego rozwiązania i podjęta decyzja na temat jego ewentualnej kontynuacji „na stałe”.
Górny Wrzeszcz bez tramwaju na 2 tygodnie
- Prace rozpoczną się już w tę sobotę [27 lipca] i potrwają około 2 tygodni. W pierwszym okresie będą to prace w kierunku Zaspy i w kierunku Oliwy, w drugim: w stronę Wrzeszcza i Śródmieścia – tłumaczył Piotr Borawski, który zapowiedział wymianę gumowych płyt na torowiskach tramwajowych w okolicach Galerii Bałtyckiej na betonowe, co ma „podnieść komfort przejazdu” .
Zaplanowane roboty wymuszą wyłączenie z ruchu tramwajów, w dniach 27 lipca-9 sierpnia przebiegającego aleją Grunwaldzką przez Górny Wrzeszcz odcinka pomiędzy Operą Bałtycką a zajezdnią na Strzyży.
ZOBACZ TEŻ: Tramwaj na gdańską Morenę za 800 mln zł. Protestujący: to błąd albo zły wybór
Tramwaje zastępować mają w tym czasie autobusy tymczasowej linii T6, która w okresie największego zapotrzebowania, w ciągu dnia kursować będzie na wspomnianym odcinku w odstępach 4-minutowych.
Z kolei ze Strzyży pojechać mają wówczas dodatkowe, tymczasowe linie tramwajowe: w kierunku Oliwy - nr 92, a w kierunku Zaspy – 96. Przez pewien czas wyłączone z użytku będą także przystanki autobusowe linii odchodzących poprzecznie od al. Grunwaldzkiej na wysokości Galerii Bałtyckiej, a linie tramwajowe tradycyjnie przebiegające przez Górny Wrzeszcz pojadą według zmodyfikowanych rozkładów i po skróconych trasach.
Napisz komentarz
Komentarze