Pojazdy to hybrydowe zespoły trakcyjne o napędzie elektryczno-spalinowym, z których już jeden rozpoczął kursowanie 25 czerwca trasą z Gdyni do Kartuz, a kolejny ruszył na trasę dzień później. Wszystkie te pojazdy wyprodukowane zostały w nowosądeckim Newagu. Zakup składu elektrycznego został dofinansowany z Funduszy Europejskich dla Pomorza na lata 2021-2027, a pojazdy hybrydowe otrzymały dofinansowanie z Polskiego Ładu. Pozostałe dwa pojazdy trafią na Pomorze w 2025 i 2026 roku.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Z Gdańska do Warszawy pociągiem w mniej niż 2 i pół godziny? To możliwe
- Dzięki napędowi hybrydowemu pojazdy poruszające się np. z Gdyni do Kartuz przez Gdańsk Wrzeszcz i Gdańsk Port Lotniczy będą wykorzystywały napęd elektryczny na trasie do Gdańska Wrzeszcza i dalej aż do Gdańska Rębiechowa a na kolejnej części trasy do Kartuz napęd spalinowy – informuje Dorota Patzer z w Biura Prasowego Kancelarii Marszałka Województwa Pomorskiego. - W ramach kontraktu na dostawę pojazdów hybrydowych z Newag S.A., którego wartość wynosi 127,9 mln zł dostarczone zostaną jeszcze dwa pojazdy w tym roku.
Pierwsze dwa egzemplarze produkowanych przez nowosądecki NEWAG pociągów trafiły na Pomorze kilka miesięcy wcześniej, niż pierwotnie zakładała umowa.
- Dzięki połączeniu silników elektrycznych i spalinowych w nowych pojazdach nie będzie trzeba się przesiadać pomiędzy pociągami elektrycznymi i spalinowymi na odcinkach o zróżnicowanej infrastrukturze kolejowej. Nowe pociągi pozwolą nam m.in. w jakimś stopniu rozwiązać problem wciąż niezelektryfikowanej linii kolejkowej 201 Kościerzyna - Gdynia, z którą łączy się zelektryfikowana linia PKM. Będzie też dużo wygodniej, sprawniej i korzystniej dla środowiska, ponieważ podwójny napęd oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji zanieczyszczeń – napisał na swoim fanpage'u Mieczysław Struk.
Napisz komentarz
Komentarze