Radny chce kontroli NIK w Urzędzie Miasta w Gdyni
W piątek, 29 marca radny dzielnicy Dąbrowa z Gdyni Norbert Anisowicz wystąpił do Delegatury Najwyższej Izby Kontroli w Gdańsku z wnioskiem o przeprowadzenie doraźnej kontroli w Urzędzie Miasta Gdyni, Wydziale Inwestycji Urzędu Miejskiego oraz w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w zakresie legalności, gospodarności, celowości oraz rzetelności prowadzonej gospodarki finansowej, w tym zadbania o bezpieczeństwo mieszkańców od lutego 2023 r.
CZYTAJ TEŻ: Gdynia: Policjanci uratowali 44-latka. Otrzymali podziękowania
Jak informuje radny, wniosek dotyczy szczególnie kontroli dokumentacji w sprawie zamknięcia połączenia ulicy Anyżowej z Nowowiczlińską (włącznie z analizami bezpieczeństwa do podjęcia takiej decyzji oraz kosztem tychże prac); podjętych działań od lutego 2023 do lutego 2024 w celu ponownego udrożnienia przejazdu z ul. Anyżowej w Nowowiczlińską; zasadności likwidacji przejazdu i jego ponownego uruchomienia w przeciągu roku; przyczyn, które doprowadziły do braku porozumienia na etapie projektowania trasy ekspresowej S6, w rejonie ulicy Nowowiczlińskiej; skutków prawnych i ekonomicznych decyzji o likwidacji wyjazdu z w.w. ulic, takich jak zapewnienie dostatecznego dostępu służb do sporej części osiedla Dąbrowa.
– W lutym 2023 roku firma PolAqua, na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, w ramach budowy trasy ekspresowej S6 zlikwidowała połączenie drogowe między ulicami Anyżową i Nowowiczlińską w Gdyni. Następstwem tej decyzji było zamknięcie jednej z dwóch dróg dojazdowych dla osiedla liczącego kilkaset domów, a co za tym idzie, bezpieczeństwo setek mieszkańców zostało zagrożone. W razie np. pożaru służby musiałyby korzystać z jednej mało drożnej drogi, aby dojechać do poszkodowanych. Sytuacja ta została spowodowana brakiem porozumienia gminy Gdynia z GDDKiA – uważa radny Norbert Anisowicz. - Przez kolejne dwanaście miesięcy droga pozostawała zamknięta, aż do początku lutego 2024, gdy pracę ponownie się rozpoczęły. Tym razem rozebrano krawężniki, zerwano stary asfalt i na nowo otwarto przejazd pomiędzy tymi dwoma ulicami.
Niedostateczny dojazd do domów
Zdaniem radnego, z powodu braku porozumienia pomiędzy gminą Gdynia a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad mieszkańcy części dzielnicy Dąbrowa byli narażeni na niebezpieczeństwo spowodowane niedostatecznym dojazdem do ich domów.
– Likwidacja połączenia drogowego, a następnie jego odtworzenie po roku, kosztowało ok. 500 tys. zł ze środków publicznych – dodaje Anisowicz.
I dlatego zwrócił się do NIK z wnioskiem o wyjaśnienie wszelkich wątpliwości związanych z dwukrotną przebudową skrzyżowania ul. Anyżowej i Nowowiczlińskiej w Gdyni.
Radny wystąpił też do władz Gdyni o udzielenie informacji, ile wyniósł całkowity koszt prac remontowych i dokumentacji dla ponownego otwarcia ul. Anyżowej oraz poprosił o potwierdzenie informacji, iż sama dokumentacja projektowa kosztowała prawie 157 tys. zł.
– Koszt prac związanych z otwarciem ulicy Anyżowej wyniósł 159 243,51 zł brutto. Projekt organizacji ruchu, na podstawie którego wykonano roboty, opracowany został siłami własnymi zmawiającego. Potwierdzam, że koszt wykonania dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa połączenia drogowego drogi gminnej (ul. Anyżowej) z drogą powiatową (ul. Nowowiczlińską) w Gdyni, wynosi 156 825,00 zł brutto. Dokumentacja ta zakłada wybudowanie łącznika pomiędzy ul. Anyżową a Nowowiczlińską równolegle do ul. Nowowiczlińskiej i włączenie go w istniejący układ drogowy na wysokości ul. Lukrecjowej – potwierdził w odpowiedzi naczelnik Wydziału Inwestycji Arkadiusz Trzeciak.
Jak informował przed rokiem Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni włączenie ul. Anyżowej do ul. Nowowiczlińskiej zostało zamknięte w lutym 2023 roku. Miało to związek ze zbliżającym się uruchomieniem docelowej sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulicy Nowowiczlińskej z łącznicami w węźle Gdynia Wielki Kack. Zmiany wynikały z budowy drogi ekspresowej S6/S7 i były wprowadzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Jak argumentowano, zbyt blisko umieszczone skrzyżowania mogły zakłócać wzajemnie prawidłowe funkcjonowanie. W związku z wprowadzonymi zmianami, dla mieszkańców takich ulic jak: Anyżowa, Jemiołowa, Dziurawcowa, Borówkowa, Jarzębinowa czy Jagodowa możliwy stał się wyjazd/wjazd tylko ulicą Koperkową.
– Należy zaznaczyć, że w związku z zapowiadanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad zamknięciem wyjazdu z ul. Anyżowej, Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni w minionym roku zakończył przebudowę skrzyżowania ul. Wiczlińskiej, ul. Miętowej i ul. Koperkowej, której celem było między innymi ułatwienie wyjazdu z tej części Gdyni właśnie przez ul. Koperkową. Celem przebudowy skrzyżowania była poprawa jego geometrii oraz przepustowości. Wlot ul. Koperkowej jest wlotem podporządkowanym, na którym przed przebudową występowała bardzo ograniczona widoczność, a duże trudności z włączeniem się do ruchu – informowano w ZDiZ w Gdyni.
Napisz komentarz
Komentarze