Stocznia Remontowa: Położyli stępkę pod budowę niszczyciela min ORP Rybitwa
Uroczyste położenie stępki pod budowę nowoczesnego niszczyciela min projektu 258 dla Marynarki Wojennej RP odbyło się w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding. To tradycyjnie już symboliczne podjęcie montażu kolejnych sekcji kadłuba, kiedy sylwetka okrętu szybko rośnie na pochylni lub w doku. Zaledwie dwa miesiące temu rozpoczęło się tzw. cięcie blach pod budowę jednostki. Niszczyciel min otrzyma zasłużoną w dziejach polskiej floty nazwę ORP Rybitwa.
Do służby w polskiej marynarce weszły już okręty: prototypowy ORP Kormoran (pływający z numerem taktycznym 601), ORP Albatros (602) oraz ORP Mewa (603). Wszystkie okręty wchodzą w skład 13. Dywizjonu Trałowców im. admirała Andrzeja Karwety w Gdyni. W budowie znajduje się czwarty okręt serii ORP Jaskółka. Rozpoczęto budowę ORP Rybitwa, serię natomiast zamknie szósta jednostka, ORP Czajka. Trzy ostatnie z wymienionych niszczycieli min bazować będą na zachodnim wybrzeżu, w składzie 12. Wolińskiego Dywizjonu Trałowców w Świnoujściu.
W warunkach polskich sił zbrojnych nowe niszczyciele min wchodzą do służby wyjątkowo regularnie. Konsorcjum firm ze stocznią Remontowa Shipbuilding jako liderem zawarło umowę na dostawę prototypowego ORP Kormoran we wrześniu 2013 roku, cztery lata później jednostka weszła do służby. W naszej flocie stanowiła zupełnie nową jakość. W trakcie eksploatacji okrętu pozyskano wiele cennego doświadczenia, które pozwoliło na wprowadzenie licznych zmian do projektu, jeszcze przed zamówieniem kolejnych jednostek. ORP Albatros wszedł do służby jesienią roku 2022, już w lutym następnego roku marynarze przejęli ORP Mewa. Kilka miesięcy później - w lipcu - położono stępkę pod ORP Jaskółka, który powinien zostać wodowany w czerwcu roku bieżącego, wejść do służby za dwa lata. ORP Rybitwa już jest w budowie, natomiast w październiku ma się rozpocząć palenie blach pod ostatni okręt serii - ORP Czajka.
CZYTAJ TEŻ: W stoczni wojennej w Gdyni powstaje najwyższa hala w Polsce
Niszczyciele min projektu 258 to jednostki bardzo nowoczesne, przeznaczone do poszukiwania, wykrywania oraz niszczenia min morskich. Mogą działać w warunkach Morza Bałtyckiego i Morza Północnego. Zaprojektowano je z uwzględnieniem wielu wymogów stawianych dla sił przeciwminowych. Przykładem zastosowanie tzw. amagnetycznej stali do budowy kadłuba, co ogranicza zagrożenie ze strony min magnetycznych, wzbudzanych przez pole magnetyczne jednostki. Zastosowany napęd z użyciem tzw. pędników cykloidalnych zapewnia znakomitą manewrowość i utrzymanie określonej pozycji, bardzo istotne po wykryciu min, kiedy podejmowane są działania dla ich zniszczenia.
Okręty dysponują nowoczesnymi systemami wykrywania i zwalczania min, duża część tych systemów jest niejawna. To m.in. pojazdy podwodne firm Kongsberg, Saab i Gavia. Dysponują także zdalnie sterowanymi pojazdami Głuptak, służącymi do niszczenia min.
Napisz komentarz
Komentarze