Inwestycja trwała ponad dwa lata i obejmowała przebudowę śluzy Południowej, w tym modernizację infrastruktury związanej z działaniem śluzy, oraz remont zabytkowej śluzy Północnej, w tym prace konserwatorskie i odrestaurowanie zabytkowej maszynowni, w której znajdują się oryginalne XIX-wieczne urządzenia napędowe śluzy Północnej, która planowana jest do udostępnienia jako atrakcja turystyczna.
Śluzę, a właściwie dwie śluzy: małą dla tratew oraz dużą dla żeglugi, zbudowano w 1895 roku, kiedy powstała konieczność oddzielenia urządzeniem hydrotechnicznym starego koryta Wisły (tzw. Wisły Gdańskiej) od jej nowego nurtu w przekopie. Zadaniami stopnia w Przegalinie są umożliwienie żeglugi Martwą Wisłą oraz ochrona Żuław Gdańskich przed wodami Wisły.
W miejscu śluzy dla tratew w latach 1975-1982 wybudowano nową śluzę żeglugową i nadano jej nazwę – Południowa. Wobec pogarszania się stanu technicznego śluzy Północnej, w 1992 r. została ona wyłączona z eksploatacji, a następnie wpisana do rejestru zabytków. Aktualnie pełni funkcję bazy dla lodołamaczy Wód Polskich. Ten niezwykły zabytek ma szansę stać się ważnym punktem na turystycznej mapie Gdańska.
Śluza Przegalina Południowa jest obecnie jedynym stopniem na drodze wodnej Wisły Gdańskiej. Długość użytkowa komory śluzy Południowej w Przegalinie wynosi 188,37 m, a szerokość – 11,91 m. Różnica poziomów wody dolnej i górnej wynosi maksymalnie 1,7 m.
Przebudowa stopnia wodnego Przegalina jest jednym z pięciu zadań realizowanych w ramach projektu pn. Kompleksowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław – Etap II – Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Projekt przyczyni się do odbudowy i modernizacji systemu ochrony przeciwpowodziowej, wpływającego bezpośrednio na wzrost potencjału dla zrównoważonego rozwoju Żuław Wiślanych.
Wśród zadań projektu znajdowały się również:
- odbudowa 19 ostróg na Wiśle,
- budowa wrót sztormowych na rzece Tudze,
- badania batymetrii dna ujścia Wisły,
- rozbudowa Systemu Monitoringu Ryzyka Powodziowego (SMoRP).
Budżet całego projektu wynosi 130 mln zł. Jest on współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w 85 proc., Skarb Państwa dofinansował projekt w wysokości 15 proc.
Napisz komentarz
Komentarze