Wodowanie statku rybackiego w stoczni Karstensen w Gdańsku
Wodowanie nowego statku zawsze jest dużym wydarzeniem w środowisku okrętowców. Nadaje się tej operacji uroczystą (zazwyczaj) oprawę, zwłaszcza kiedy statek schodzi na wodę z pochylni. Inaczej nieco wygląda wodowanie w przypadku budowy statku w suchym doku zalewanym wodą, niektóre jednostki są przenoszone na nią przez dźwigi, jeszcze inne wytaczane z hal, gdzie były budowane. Szczególnie widowiskowe jest wodowanie boczne, nieco mniej efektowne wodowanie wzdłużne.
PRZECZYTAJ TEŻ: Nowa pogłębiarka dla Urzędu Morskiego w Gdyni powstaje w fińskiej stoczni. Zobacz wodowanie Ursy
W taki właśnie sposób – wzdłużnie – zszedł na wodę najnowszy statek zbudowany przez Karstensen Shipyard Poland. Jednostka została zwodowana z pochylni B-1 na terenie dawnej Stoczni Gdańskiej.
>>> Zobacz wodowanie trawlera w stoczni Karstensen w Gdańsku <<<
To trawler Hákon o stoczniowym numerze budowy 28/475. Należy do trawlerów typu RSW, łowiących ryby po to, by umieścić je w specjalnych zbiornikach, a następnie żywe dostarczyć do portu. Dlatego nowy trawler posiada zbiorniki do przewozu żywej ryby o pojemności blisko 2500 m sześc., aczkolwiek dysponuje także zamrażalnią. To duży statek o długości ponad 75 m, tonażu około 2900 BRT. Prędkość eksploatacyjna to 16 węzłów, trawler dysponuje znakomitą manewrowością dzięki sterom strumieniowym na dziobie i na rufie. Załoga liczy 15 osób.
Karstensen Shipyard Poland buduje statki w Gdańsku
Przypomnijmy, spółka zależna Karstensens Skibsværft A/S ze Skagen w Danii, czyli Karstensen Shipyard Poland, powstała w lipcu 2018 roku. Już wcześniej dla Karstensens realizowano w Polsce wiele zamówień. W polskich stoczniach budowano częściowo wyposażone kadłuby. Polska spółka-córka prowadziła początkowo działalność w oparciu o dzierżawione obiekty w Gdyni, po czym zakupiono tereny stoczniowe w Gdańsku. Ta decyzja przyniosła zupełnie nowe możliwości produkcji, choćby za sprawą dysponowania obszarem 10,4 ha, trzykrotnie większym niż w Gdyni. Znajduje się na nim hala stoczniowa o wymiarach 200 na 50 metrów, wyposażona w siedem suwnic. Do tego budynek socjalno-biurowy, ćwierć kilometra nabrzeża, dwie pochylnie i siedem stoczniowych dźwigów Kone, które są nieodłącznym elementem krajobrazu tej części Gdańska.
PRZECZYTAJ TEŻ: Straż Graniczna otrzyma dwa poduszkowce, jednostki mają być gotowe za rok
Karstensens to czołowy producent nowoczesnych statków rybackich w Europie. Buduje trawlery przeznaczone do połowów pelagicznych, sejnery, także statki wyspecjalizowane.
Napisz komentarz
Komentarze