Choć nie brak głosów przeciwników realizacji elektrowni jądrowej Lubiatowo-Kopalino w gminie Choczewo na Pomorzu, rząd konsekwentnie dąży do realizacji projektu.
Czytaj: Protest przeciw budowie elektrowni atomowej. Blokada drogi w Kurowie
Kolejnym krokiem na drodze do budowy jest odpowiednie kolejowe skomunikowanie inwestycji. Jego dokumentacja i decyzje administracyjne pozwalające na wdrożenie mają być gotowe w ciągu 27 miesięcy od podpisania umowy, do którego doszło w piątek 10 marca.
Plan jest taki, że wykonawca – konsorcjum firm Multiconsult Polska sp. z o.o. i Transprojekt Gdański sp. z o.o. – przygotuje m. in. koncepcję programowo-przestrzenną dla dwóch wariantów inwestycji, dla którego ma zostać wydane pozwolenie na budowę.
Dwa warianty linii kolejowej do elektrowni jądrowej Lubiatowo-Kopalino:
- Wariant podstawowy obejmuje modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo wraz z budową nowych odcinków, modernizację linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba, budowę nowego fragmentu linii kolejowej z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią nr 229 w obszarze stacji Steknica oraz budowę łącznicy do linii nr 229 w kierunku Łeby.
- Wariant opcjonalny zakłada modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo – Garczegorze, linii nr 229 na odcinku Lębork – Garczegorze, budowę nowej linii z Choczewa do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino oraz łącznicy do linii nr 230 w kierunku Lęborka.
– Nie tylko prowadzimy rekordowe inwestycje na kolei, ale i planujemy kolejne. Tak odważne inwestycje jak elektrownia jądrowa, która powstanie w Polsce, wymagają dobrego skomunikowania. Spokojnie, systematycznie i z dużą determinacją przygotowujemy się do realizacji wszystkich inwestycji towarzyszących – powiedział podczas piątkowego briefingu Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
Jak zapewniają urzędnicy, realizacja inwestycji zapewni sprawny i bezpieczny dowóz ładunków na potrzeby budowy elektrowni i jej eksploatacji. Możliwy będzie dojazd tam pociągów towarowych o długości do 750 metrów i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś). W komunikacie na ten temat napisano, że dla podróżnych z powiatów lęborskiego i wejherowskiego, w przypadku uruchomienia przewozów pasażerskich, „oznacza to nowe możliwości dostępu do kolei na nieczynnej obecnie linii nr 230 oraz na linii nr 229, wykorzystywanej na odcinku Lębork – Łeba wyłącznie w sezonie letnim. Istniejące stacje i przystanki zostaną zmodernizowane, planuje się także budowę nowych. Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się”. Jak przekonywano pociągi pasażerskie i towarowe pojadą z prędkością do 120 km/h.
– Dzisiejsze podpisanie umowy z wykonawcą dokumentacji projektowej linii kolejowej na Pomorzu jest jednym z kluczowych warunków powodzenia procesu inwestycyjnego, związanego z budową pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej. Chciałbym podziękować naszym partnerom z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za dotychczasowe zaangażowanie i współpracę z Polskimi Elektrowniami Jądrowymi na każdym etapie realizacji tego zadania inwestycyjnego – zaznaczył Krzysztof Jackowski, wiceprezes Zarządu Polskich Elektrowni Jądrowych Sp z o.o., a Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. mówił: – Budowa i modernizacja linii kolejowych prowadzących do planowanej elektrowni jądrowej zapewni sprawny i bezpieczny transport towarów podczas budowy i eksploatacji tej strategicznie ważnej dla polskiej gospodarki inwestycji. To także szansa na lepszy dostęp do kolei w tej części województwa pomorskiego i powrót pociągów pasażerskich na nieczynne obecnie linie lub wykorzystywane tylko sezonowo.
Napisz komentarz
Komentarze