GDDKiA opracowała Program Inwestycji na prace przygotowawcze. W lutym br. dokument został zatwierdzony przez ministra infrastruktury.
- Obecnie przygotowujemy dokumenty do ogłoszenia przetargu na opracowanie koncepcji programowej z wariantowaniem przebiegu trasy i materiałów niezbędnych do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – informuje GDDKiA.
Wstępne plany zakładają budowę ok. 35-kilometrowej, jednojezdniowej drogi głównej ruchu przyspieszonego (klasa GP) łączącej planowaną lokalizację elektrowni z drogą ekspresowa S6 na węźle Łęczyce.
Przypomnijmy, budowa pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej, zgodnie z decyzją spółki Polskie Elektrownie Jądrowe z grudnia 2021 r., planowana jest w gminie Choczewo w woj. pomorskim. Według rządowego dokumentu przyjętego na początku 2021 roku – pierwszy blok elektrowni jądrowej o mocy 1-1,6 GW ma powstać do 2033 roku. Kolejne bloki będą wdrażane co 2-3 lata, a w sumie będzie ich sześć o mocy całkowitej 6-9 GW. Cała inwestycja ma być gotowa do 2043 roku.
- Prognozowane nakłady w sektorze wytwórczym energii elektrycznej sięgać będą ok. 320-342 mld zł, z czego ok. 80 proc. zostanie przeznaczonych na moce bezemisyjne, tj. OZE i energetykę jądrową – czytamy w rządowym dokumencie.
Dodajmy, że początkowo pod lokalizację elektrowni jądrowej pod uwagę brano aż 92 potencjalne miejsca. Analizowano je pod kątem dostępności wody chłodzącej, ochrony przyrody, wpływu na tereny Natura 2000 i możliwości rozbudowy infrastruktury. W grze, poza Choczewem, był również Żarnowiec (gm. Krokowa), gdzie na początku lat 90. porzucono plany budowy bloków jądrowych.
Ostatecznie spółka PEJ. stwierdziła, że lokalizacja „Lubiatowo-Kopalino” w gminie Choczewo jest najkorzystniejszym i najbezpieczniejszym wariantem.
Napisz komentarz
Komentarze