Koncepcja zawierać będzie dokładny opis i przebieg przyszłej drogi szybkiego ruchu. Gotowa dokumentacja będzie postawą do ogłoszenia przetargu na projekt i budowę obwodnicy, która zaplanowana jest do realizacji w ramach rządowego „Programu budowy 100 obwodnic”. Na realizację zadania wykonawca ma 15 miesięcy.
– W grudniu 2020 r. Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych zatwierdziła wariant V obwodnicy, omijający miasto od południa – przypomina Magdalena Dalecka, rzecznik prasowa prezydenta Starogardu Gdańskiego. – W kolejnym kroku w marcu 2021 r. GDDKiA złożyła do Urzędu Gminy w Starogardzie Gdańskim wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji.
Trasa będzie miała ok. 16,1 km długości i klasę GP (droga główna ruchu przyspieszonego). W ramach inwestycji, przewidziano budowę czterech węzłów drogowych (ew. skrzyżowań, w zależności od wyników analiz):
- Starogard Zachód,
- Starogard Południe,
- Jabłowo,
- Starogard Wschód.
Obwodnica Starogardu Gdańskiego ma poprawić płynność układu komunikacyjnego, skrócić czas podróży oraz poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego.
– Nowa droga to również zapewnienie odpowiednich parametrów nośności nawierzchni dla przejazdu pojazdów ciężkich o nacisku na oś 11,5 t, zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na otoczenie, w tym na warunki życia mieszkańców i środowisko – wylicza Magdalena Dalecka. – Będzie to możliwe dzięki obniżeniu poziomu hałasu, drgań oraz ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport.
Obwodnica ma powstać w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Program przewiduje pięć nowych obwodnic w województwie pomorskim w latach 2020-2030. Ich budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Inwestycje związane z budową nowych obwodnic będą realizowane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Program budowy 100 obwodnic w województwie pomorskim
W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, w województwie pomorskim powstanie pięć obwodnic:
- Brzezia w ciągu DK25, o długości 4,5 km (dodatkowo przebudowane zostaną 4 km DK25), trwają prace budowlane,
- Człuchowa w ciągu DK22 i DK25, jest przygotowywane studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R),
- Słupska i Kobylnicy w ciągu DK21, trwają prace nad STEŚ-R,
- Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22, został złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, GDDKiA podpisała umowę na koncepcję programową,
- Sztumu w ciągu DK55, jest przygotowywana dokumentacja: koncepcja programowa z wariantowaniem przebiegu, materiałami do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej oraz projektu budowlanego.
Napisz komentarz
Komentarze