Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Po raz 26. przez dwa sierpniowe wieczory na sopockim molo zabrzmi jazz

W nieco zmienionym terminie i okrojonym wymiarze odbędzie się tegoroczny, 26. już Sopot Molo Jazz Festival.
Ilona Damięcka (fot. materiały prasowe)

W ciągu dwóch festiwalowych dni w piątek 12 sierpnia i sobotę 13 sierpnia w muszli koncertowej na sopockim molo wystąpią: JAH TRIO Jana Jareckiego; Piotr Lemańczyk Electric + Eskaubei, Ilona Damięcka Trio w programie „Hope”, Gdynia Improvisers Orchestra p/d Marcina Bożka, Maciej Grzywacz Quintet w programie będącym hołdem dla Wes Montgomery’ego oraz formacja Take It Easy Przemka Dyakowskiego, która gościć będzie znanego szwedzkiego saksofonistę, Gorana Larsena. Ponad to w sobotę, o godz. 17:00, spod kościoła św. Jerzego w Sopocie ruszy ku morzu tradycyjny pochód nowoorleański oraz parada starych samochodów.

Tak jak zawsze, na wszystkie koncerty wstęp będzie wolny.

Sopot Molo Jazz Festival jest sukcesorem dwóch pierwszych festiwali jazzowych jakie zorganizowano w tej części Europy w czasach głębokiej komuny (1956 i 1957 roku). Przyświecają mu te same idee, jakie inspirowały organizatorów tamtych pionierskich imprez. Sopot Molo Jazz Festival po raz pierwszy odbył się w 1996 roku, 40. rocznicę wydarzeń, które odmieniły kulturalne oblicze tej ziemi. Dzisiaj jest on enklawą dla ludzi, którzy lubią jazz oraz tych którzy nie mieli z nim kontaktu, więc hołdując stereotypowi, że jazz jest sztuką trudną i elitarną.

Jah Trio  Fot. materiały promocyjne

Sopot Molo Jazz Festival. Program

12 sierpnia 2022 – piątek – 18:00

  • JAH Trio – Jan Jarecki (p); Michał Aftyka (db); Marcin Sojka (dr).

Akustyczne trio jazzowe młodego pokolenia. Stawiają na nowoczesne brzmienie, ale przy tym nie zapominają o jazzowej tradycji. Wykorzystują elementy swingu, groove oraz szeroko pojętą improwizację. Trio jest laureatem kilku konkursów – m. in.: Jazz Juniors 2020 (Kraków) oraz Bucharest International Jazz Competition 2020 (Rumunia) i Nišville Jazz Festival 2021 (Serbia). Lider, Jan Jarecki otrzymał indywidualną nagrodę za kompozycje w konkursie RCK PRO JAZZ 2019 (Kołobrzegu). W 2021 roku nagrali i wydali pierwszą płytę pt. „Travelers”.

  • Piotr Lemańczyk Electric + Eskaubei – Piotr Lemańczyk (db, bg); Marcin Wądołowski (g); Tomasz Łosowski (dr) + Eskaubei (MC)

Używając rockowej terminologii, można by powiedzieć, że mamy tu do czynienia z trójmiejską super-grupą lub power-trio. Powstało ono z inicjatywy Piotra Lemańczyka, który po dziesięcioletniej przerwie postanowił wrócić do elektrycznego basu. Projekt brzmieniowo odwołuje się do najwybitniejszych twórców muzyki fushion. Słychać w nim echa Allana Holdswordha, Milesa Davisa (Bitches Brew), Electric Bandu Chicka Corea’i oraz twórczości najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku. Całości unikalnego kolorytu dodaje udział jednego z najbardziej zasłużonych raperów naszego kraju, Bartłomieja Skubisza (Eskaubei), który konsekwentnie łączy rap z elementami jazzu.

PRZECZYTAJ TEŻ: Jazz i carillon na jednej stoją płycie. Znakomity album gdańskich artystów

  • Ilona Damięcka Trio – Ilona Damięcka (p); Michał Jaros (db); Krzysztof Szmańda (dr).

Ilona Damięcka to ceniona pianistka, kompozytorka i wokalistka, która porusza się w środkowym nurcie jazzu, ale nie stroni też od muzyki free. Współpracowała m.in. z Januszem Muniakiem, Janem „Ptaszynem” Wróblewskim, Maciejem Sikałą, Piotrem Wojtasikiem, Przemkiem Dyakowskim i Jerzym Małekiem. Ma na koncie pięć, dobrze przyjętych płyt – ostatnia to „Hope” (2020). Można na niej też usłyszeć jej fascynację muzyką żydowską i skandynawskimi brzmieniami oraz kompozycję dedykowaną Tomaszowi Stańce.

13 sierpnia 2022 – sobota – 17:30

Pochód nowoorleański pod kościoła św. Jerzego

13 sierpnia 2022 – sobota – 18:00

  • Gdynia Improvisers Orchestra p/d. Marcina Bożka – (skład mniemany): Tomasz Gadecki, Jakub Klemensiewicz, Aleksander Kamiński, Tomasz Jagoda i Łukasz Żurawski (sax); Piotr Szlempo i Adam Skorczewski (tp); Dominik Kisiel (p); Piotr Drabek (g); Michał Andrys (sitar); Michał Arasimowicz (bg); Grzegorz Sycz i Maksymilian Kreft (dr); Aga Brenzak, Emilia Pollok, Irka Zapolska i Marek Lubner (głosy)

Gdynia Improviser Orchestra (GIO) to zespół i zarazem projekt kroczący skupiający muzyków otwartych na swobodną improwizację i to bez ograniczeń stylistycznych. Zainicjował go i prowadzi Marcin Bożek. Grupuje on wokół siebie muzyków o bardzo różnych artystycznych upodobaniach. Formacja debiutowała w 2018 roku w Teatrze Boto w Sopocie. W 2021 roku miała miejsce premiera ich pierwszej płyty „Plastikowy Jednorożec”.

PRZECZYTAJ TEŻ: Ladies' Jazz Festival po raz 18. nad Bałtykiem

  • Maciej Grzywacz Quintet – Maciej Grzywacz (g); Kuba Stankiewicz (p); Tomasz Grzegorski (sax); Konrad Żołnierek(db); Kuba Grzywacz (dr).

Maciej Grzywacz jest profesorem habilitowanym i jednym z najbardziej znanych polskich gitarzystów jazzowych. Ma na koncie 21 płyt w różnych składach, w tym sześć autorskich, m.in. z udziałem: Yasushi Nakamury, Clarence’a Penna Avishai Cohena i Tylera Hornby. Projekt jaki przedstawi na festiwalu jest jego ukłonem w stronę Wesa Mongomery’ego, ale też wielkich muzyków jazzowych, którzy kiedyś stworzyli fundamenty wielkiej jazzowej tradycji.

  • Take It Easy + Goran Larsen – Przemek Dyakowski i Wojciech Staroniewicz (sax); Joanna Knitter (voc); Dominik Bukowski (vib); Artur Jurek (p, org); Janusz Mackiewicz (db); Maksymilian Kreft (dr) + Goran Larsen (sax).

Take It Easy był pierwotnie niezobowiązującym projektem swingowym zainicjowanym w 2005 roku, który przekształcony został w regularnie działający zespół pod kierunkiem Przemka Dyakowskiego. Mają na koncie pięć dużych płyt. W 2020 roku nagrali album „Ach, to był szał” będącą hołdem dla twórczości Jerzego Dudusia Matuszkiewicza, która odniosła ogromny sukces. Na tegorocznym festiwalu towarzyszyc im będzie jeden z weteranów szwedzkiej sceny jazzowej, saksofonista, Goran Larsen, który z polskimi muzykami współpracuje od 1966 roku. Ideę projektu tak, w swoim czasie, opisał Przemek Dyakowski: Tytuł Take It Easy sugeruje muzykę prostą, łatwą w odbiorze, przemawiającą do słuchacza, poruszającej jego uczucia. Taką muzyką jest stara muzyka swingowa, trochę zapomniana (…) Mówiąc żartem idziemy drogą inż. Mamonia, któremu podobają się tylko te piosenki, które już zna.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama