Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej w Gdyni czeka na odbiór w sumie 24 pojazdów, w tym 8 przegubowych (18-metrowe) oraz 16 krótkich (12-metrowe). Za dostawę elektrobusów z fabryki w Mannheim odpowiada spółka EvoBus Polska, która w kwietniu 2021 r. wygrała obie części przetargu, składając oferty na poziomie w sumie niespełna 80 mln zł.
Gdyńskie elektrobusy już na Pomorzu! Pantograf umożliwi szybkie doładowanie
Pierwsze autobusy są już na Pomorzu. 16 „solówek”, z układem drzwi 2-2-2, dotarło do punktu mercedesa w Straszynie, gdzie wyposażane są m.in. w kasowniki, systemy monitoringu oraz informacji pasażerskiej. „Elektryki” zasilane są bateriami NMC z ogniwami najnowszej generacji. Ich ładowanie możliwe jest w trzech miejscach. Służyć do tego będą pantograf do szybkiego ładowania w mieście oraz dwa gniazda plug-in. Każdy pojazd objęty jest 7-letnią gwarancją producenta oraz 8-letnią gwarancją na baterie.
– System dedykowany pojazdom PKA jest bardzo bezpieczny – mówi Lech Żurek, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej w Gdyni. – Najdłuższa linia, którą będą obsługiwać nowe pojazdy, ma 32 km, natomiast baterie powinny pozwolić na przejazd ponad 100 km w skrajnie niekorzystnych warunkach. Załadowanie baterii do 100 proc. nie powinno trwać dłużej niż pół godziny. W praktyce oznacza to, że po przejechaniu 30 km doładowanie zajmie ok. 5-6 min.
Na wyposażeniu autobusów znajdują się m.in.:
- systemy bezpieczeństwa z asystentem martwego pola i aktywnym tempomatem zapobiegającym najechaniu na obiekty ruchome i nieruchome przed pojazdem,
- system blokady alkoholowej, tzw. alkolock,
- elektryczne ogrzewanie,
- system rekuperacji,
- automatyczne wykrywanie i tłumienie ognia,
- nowoczesna klimatyzacja z aktywnymi filtrami neutralizującymi wirusy.
W każdym z pojazdów będzie też defibrylator. Nie zabraknie również udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami.
Koszt zakupu elektrobusów to niespełna 80 mln zł, jednak w 85 proc. zostanie pokryty unijnym dofinansowaniem w ramach projektu pn. „Rozwój elektrycznego transportu publicznego w Gdyni poprzez zakup elektrycznego taboru wraz z rozbudową infrastruktury oraz budową punktów doładowań.”
Oprócz zakupu autobusów, PKA realizuje budowę 24 stanowisk ładowania w swojej bazie, oraz 7 stacji pantografowych szybkiego ładowania na 5 istniejących pętlach autobusowych i przystankach krańcowych: Dom Marynarza, Witomino Leśniczówka, Muzeum Emigracji, Oksywie Godebskiego oraz Plac Kaszubski.
– Budowane stanowiska powinny stanowić solidny szkielet systemu, który w przyszłości będziemy rozwijać – mówi prezes Lech Żurek.
Wszystkie zamówione pojazdy mają pojawić się na ulicach Gdyni w drugim kwartale 2022 r.
Napisz komentarz
Komentarze