Komfort podróżowania pomorską częścią tzw. „berlinki” poprawia się z roku na roku za sprawą inwestycji realizowanych przez GDDKiA. W najbliższych miesiącach można spodziewać się rozpoczęcia przebudowy 1,5-km odcinka Cisy-Malbork, której realizacją zajmie się Strabag, a także prac przy podobnej długości odcinku pomiędzy Buszkowem a granicą województwa pomorskiego, który jest w procedurze przetargowej.
Nie zmienia to faktu, że kierowcy życzyliby sobie szybszego tempa modernizacji drogi krajowej nr 22. Dokończenia wciąż wymaga przerwana w połowie 2020 r. przebudowa odcinka Czarlin-Knybawa, na którą GDDKiA aplikuje o dodatkowe fundusze. Po zerwaniu umowy z poprzednim wykonawcą, do dziś nie udało się wyłonić nowego. W kolejce do modernizacji są również inne fragmenty szlaku łączącego Berlin z Kaliningradem.
Jest umowa na projekt rozbudowy fragmentu DK22
W tle procedur przygotowawczych do budowy obwodnicy Starogardu Gdańskiego, która będzie największą inwestycją na drodze krajowej nr 22 od czasu oddania obwodnicy Chojnic, dyrekcja rozpoczęła procedurę formalnego przygotowania do modernizacji kolejnego fragmentu „berlinki”. Chodzi o niespełna 18-kilometrowy odcinek pomiędzy Zblewem a Czarną Wodą. Na początku listopada 2021 r. GDDKiA podpisała umowę z wykonawcą, który przygotuje projekt budowlany wraz z materiałami do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), oraz projekt wykonawczy.
– Wykonawcą prac będzie Safege oddział w Polsce. Koszt prac projektowych wyniesie ok. 3,4 mln zł. Zgodnie z umową, za ok. 18 miesięcy planujemy uzyskać decyzję środowiskową, a rok później odebrać dokumentację. W następnym kroku będziemy składać wniosek o wydanie decyzji ZRID – mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Umowa uwzględnia również przygotowanie materiałów przetargowych oraz pełnienie nadzoru autorskiego na etapie realizacji robót budowlanych na rozbudowywanej DK22.
Założeniem przygotowywanej dokumentacji jest m.in. wzmocnienie nawierzchni drogi i jej dostosowanie do nośności 11,5 t/oś. Wiązać się to będzie z rozbiórką dotychczasowej nawierzchni z wysłużonych płyt betonowych, obecnie pokrytej asfaltowym dywanikiem. W ramach prac:
- przebudowane zostaną skrzyżowania,
- powstaną zatoki autobusowe,
- chodniki
- oraz ścieżka pieszo-rowerowa,
co ma wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.
– Rozbudowa pozytywnie wpłynie na jakość życia mieszkańców i środowisko naturalne, m.in. dzięki obniżeniu poziomu hałasu, drgań oraz redukcji ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport – dodaje Piotr Michalski. – Przede wszystkim jednak inwestycja ma przyczynić się do zwiększenia przepustowości układu drogowego oraz poprawy bezpieczeństwa poprzez rozdzielenie ruchu kołowego, rowerowego i pieszego. Zwiększyć ma się także dostępność transportowa terenów sąsiadujących z inwestycją.
Napisz komentarz
Komentarze