Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

Port Gdynia ma nowy holownik. Fairplay-97 gotowy do pracy

Flota statków przedsiębiorstwa Fairplay Towage Poland, świadczącego m.in. usługi holownicze w polskich portach, zwiększyła się o dwie nowe jednostki wybudowane przez holenderską grupę stoczniową Damen. Jeden z nowych holowników popłynął do Świnoujścia, drugi natomiast wszedł do Portu Gdynia. Nowoczesny Fairplay-97 jest już gotowy do pracy.
nowe holowniki, Fairplay Towage Poland
Tak wyglądają najnowsze nabytki Fairplay Towage Poland. Z prawej holownik Fairplay-97,który przybył do Gdyni

Autor: Fairplay Towage Group

Holowniki nieprzypadkowo są nazywane końmi roboczymi każdej floty i każdego portu. Wykonują tradycyjne prace holownicze, wspierają cumowanie statków i odchodzenie od nabrzeża, pomagają w razie gaszenia pożarów oraz prac ratowniczych, są nieodzowne podczas robót hydrotechnicznych. Muszą to być jednostki uniwersalne, o doskonałej manewrowości, obsadzone przez marynarzy o bardzo wysokich kwalifikacjach. Na światowym rynku żeglugowym działają grupy wyspecjalizowane w tym zakresie, świadczące usługi holownicze w portach, na morzach, także w holowaniu oceanicznym. 

Reklama

Do historii polskiej żeglugi przeszły oceaniczne holowania prowadzone przez dwa słynne holowniki: Jantar i Koral, pływające w barwach Polskiego Ratownictwa Okrętowego.

Fairplay Towage Polska ma nowe holowniki

W polskich portach pracują m.in. holowniki należące do Fairplay Towage Polska, części międzynarodowej grupy Fairplay mogącej się pochwalić doświadczeniem 150 lat obecności na morzach. W maju ubiegłego roku Fairplay Towage Group ogłosiła zamówienie dwóch nowoczesnych holowników z przeznaczeniem dla Świnoujścia i Gdyni. Obie jednostki zbudować miała holenderska grupa Damen Shipyards jako holowniki numer 12 i 13 we flocie Fairplay.

– Ta umowa jest wyjątkowa dla Damen – oceniał kierownik sprzedaży Damen Joschka Böddeling. – Naprawdę cenimy sobie głęboką relację, jaką zbudowaliśmy z Fairplay w ostatnich latach. Jesteśmy niesamowicie szczęśliwi, że ten ważny klient wrócił do nas ze swoimi najnowszymi wymaganiami i że, pomimo silnej konkurencji, udało nam się przekonać go o zaletach naszej propozycji.

Holownik Fairplay-97 gotowy do pracy w Porcie Gdynia 

Holownik dla Świnoujścia – otrzymał nazwę Fairplay-83, wyposażony jest w rufowy napęd pędnikami, dysponuje rufową wciągarką do holowań morskich, posiada uciąg na palu 60 ton.

Przeznaczony dla Gdyni Fairplay-97 natomiast wywodzi się z serii ASD Tug 2813 o uciągu na palu ponad 80 ton. Skrót ASD oznacza Azimuth Stern Drive, czyli system napędu i sterowania zapewniający znakomitą manewrowość. Holownik nie zaskakuje rozmiarami, statek ma długość 28 m, szerokość 13 m, zanurzenie około 6 m. Moc maszyn sięga za to 7000 KM, co jest konieczne w trakcie operacji holowniczych, kiedy wprowadzać do portu trzeba oceaniczne frachtowce.

– Rozważając nasze plany zakupu, szukaliśmy nowoczesnych projektów holowników o wyjątkowych możliwościach klasy lodowej, aby wzmocnić i odmłodzić naszą flotę. To właśnie znaleźliśmy w ofercie Damena. Zauważyliśmy również, że nasi klienci coraz częściej wymagają wysokiego uciągu na palu, dlatego dodajemy do naszej floty kolejny nowo wybudowany holownik – mówił Arkadiusz Ryz, dyrektor Działu Offshore w Fairplay Towage.

Fairplay-97 powstał w należącej do grupy Damen Shipyards stoczni Song Cam w Hajfongu w Wietnamie. Do Europy dotarł na pokładzie specjalistycznego statku do przewozu ładunków ponadgabarytowych. Po ostatecznej konfiguracji oraz próbach odbiorczych przepłynął już o własnych siłach z Rotterdamu do Gdyni.

Reklama Newsletter Zawsze Pomorze - zapisz się
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama