Holowniki nieprzypadkowo są nazywane końmi roboczymi każdej floty i każdego portu. Wykonują tradycyjne prace holownicze, wspierają cumowanie statków i odchodzenie od nabrzeża, pomagają w razie gaszenia pożarów oraz prac ratowniczych, są nieodzowne podczas robót hydrotechnicznych. Muszą to być jednostki uniwersalne, o doskonałej manewrowości, obsadzone przez marynarzy o bardzo wysokich kwalifikacjach. Na światowym rynku żeglugowym działają grupy wyspecjalizowane w tym zakresie, świadczące usługi holownicze w portach, na morzach, także w holowaniu oceanicznym.
Do historii polskiej żeglugi przeszły oceaniczne holowania prowadzone przez dwa słynne holowniki: Jantar i Koral, pływające w barwach Polskiego Ratownictwa Okrętowego.
Fairplay Towage Polska ma nowe holowniki
W polskich portach pracują m.in. holowniki należące do Fairplay Towage Polska, części międzynarodowej grupy Fairplay mogącej się pochwalić doświadczeniem 150 lat obecności na morzach. W maju ubiegłego roku Fairplay Towage Group ogłosiła zamówienie dwóch nowoczesnych holowników z przeznaczeniem dla Świnoujścia i Gdyni. Obie jednostki zbudować miała holenderska grupa Damen Shipyards jako holowniki numer 12 i 13 we flocie Fairplay.
– Ta umowa jest wyjątkowa dla Damen – oceniał kierownik sprzedaży Damen Joschka Böddeling. – Naprawdę cenimy sobie głęboką relację, jaką zbudowaliśmy z Fairplay w ostatnich latach. Jesteśmy niesamowicie szczęśliwi, że ten ważny klient wrócił do nas ze swoimi najnowszymi wymaganiami i że, pomimo silnej konkurencji, udało nam się przekonać go o zaletach naszej propozycji.
Holownik Fairplay-97 gotowy do pracy w Porcie Gdynia
Holownik dla Świnoujścia – otrzymał nazwę Fairplay-83, wyposażony jest w rufowy napęd pędnikami, dysponuje rufową wciągarką do holowań morskich, posiada uciąg na palu 60 ton.
Przeznaczony dla Gdyni Fairplay-97 natomiast wywodzi się z serii ASD Tug 2813 o uciągu na palu ponad 80 ton. Skrót ASD oznacza Azimuth Stern Drive, czyli system napędu i sterowania zapewniający znakomitą manewrowość. Holownik nie zaskakuje rozmiarami, statek ma długość 28 m, szerokość 13 m, zanurzenie około 6 m. Moc maszyn sięga za to 7000 KM, co jest konieczne w trakcie operacji holowniczych, kiedy wprowadzać do portu trzeba oceaniczne frachtowce.
– Rozważając nasze plany zakupu, szukaliśmy nowoczesnych projektów holowników o wyjątkowych możliwościach klasy lodowej, aby wzmocnić i odmłodzić naszą flotę. To właśnie znaleźliśmy w ofercie Damena. Zauważyliśmy również, że nasi klienci coraz częściej wymagają wysokiego uciągu na palu, dlatego dodajemy do naszej floty kolejny nowo wybudowany holownik – mówił Arkadiusz Ryz, dyrektor Działu Offshore w Fairplay Towage.
Fairplay-97 powstał w należącej do grupy Damen Shipyards stoczni Song Cam w Hajfongu w Wietnamie. Do Europy dotarł na pokładzie specjalistycznego statku do przewozu ładunków ponadgabarytowych. Po ostatecznej konfiguracji oraz próbach odbiorczych przepłynął już o własnych siłach z Rotterdamu do Gdyni.
Napisz komentarz
Komentarze