Zakończyła się I faza prac nad Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym projektu PKM Południe, obejmująca m.in. preselekcję możliwych wariantów przebiegu nowej linii kolejowej dla metropolii i regionu. Wyniki dotychczasowych prac zostaną zaprezentowane mieszkańcom terenów objętych projektem podczas trzech serii spotkań informacyjnych zaplanowanych w:
- kwietniu,
- czerwcu
- i wrześniu 2022 r.
Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej na południe Gdańska ma rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach w tej części miasta. Jak szacują samorządy, do 2030 roku w samych tylko południowych dzielnicach Gdańska będzie mieszkało ponad 100 tysięcy osób, nie licząc graniczących z nimi, dynamicznie rozwijających się terenów sąsiednich gmin:
- Kolbudy,
- Żukowo,
- Pruszcz Gdański.
Jednym z największych problemów mieszkańców tej części obszaru metropolitalnego są codzienne dojazdy do pracy, szkoły i powroty do domów, które z każdym rokiem są coraz dłuższe.
– Oddana do użytku w 2015 r. linia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej otworzyła komunikacyjnie Trójmiasto w kierunku zachodnim i stała się silnym bodźcem do rozwoju transportu kolejowego w całym regionie – mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk. – Projekt PKM udowodnił także, że najlepszym rozwiązaniem gwarantującym zapewnienie sprawnego transportu zbiorowego dla mieszkańców nowych dzielnic Gdańska i sąsiednich gmin jest właśnie kolej. Dlatego jako samorząd wojewódzki zaproponowaliśmy gminom zrzeszonym w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot wspólną realizację nowego, wizjonerskiego projektu kolejowego w ramach kolejnego etapu projektu PKM.
Projekt PKM udowodnił, że najlepszym rozwiązaniem gwarantującym zapewnienie sprawnego transportu zbiorowego dla mieszkańców nowych dzielnic Gdańska i sąsiednich gmin jest właśnie kolej. Dlatego jako samorząd wojewódzki zaproponowaliśmy gminom zrzeszonym w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot wspólną realizację nowego, wizjonerskiego projektu kolejowego w ramach kolejnego etapu projektu PKM.
Mieczysław Struk / marszałek województwa pomorskiego
Zakłada on budowę całkowicie nowej, zeletryfikowanej i dwutorowej linii kolejowej od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście przez południowe dzielnice Gdańska do Kowal, i jej późniejsze połączenie zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (czyli popularną PKM-ką), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią nr 229 (Pruszcz Gdański-Stara Piła). Do 2023 roku powstanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe, które wskaże:
- rekomendowany przebieg PKM Południe,
- niezbędną rezerwę terenową,
- odpowie na pytanie, czy realizacja tej inwestycji będzie ekonomicznie i społecznie uzasadniona.
Znamy warianty nowej linii PKM Południe
Jeżeli rekomendacja ta okaże się pozytywna, a samorządom uda się zdobyć dofinansowanie, to jest szansa, że w pierwszym etapie PKM Południe, w latach 2025-2030, będzie mógł powstać odcinek aglomeracyjny z Gdańska Śródmieście do Kowal, z pięcioma nowymi przystankami:
Gdańsk Trakt Świętego Wojciecha
- Wariant I (Korytarz czerwony)
- Umiejscowienie: 1+203 km linii kolejowej
- Lokalizacja przystanku: przy ul. Trakt św. Wojciecha w rejonie skrzyżowania z ul. Sandomierską, w miejscu istniejącego tam obecnie sklepu wielkopowierzchniowego
- Lokalizacja peronu: na estakadzie, ok. 9 m nad poziomem istniejącego terenu
- Dojście do peronu: schody z wiaduktu kolejowego + winda
- Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride)
- Wariant II (Korytarz Błękitny)
- Umiejscowienie: 1+554 km linii kolejowej
- Lokalizacja przystanku: nad ul. Trakt św. Wojciecha i kanałem Raduni, na niezagospodarowanym aktualnie terenie w rejonie ul. Raduńskiej
- Lokalizacja peronu: na estakadzie, ok. 9 m nad poziomem istniejącego terenu
- Dojście do peronu: schody z wiaduktu kolejowego + winda
- Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride)
Gdańsk Madalińskiego
- Umiejscowienie: 3+000 km linii kolejowej
- Lokalizacja przystanku: na niezagospodarowanym aktualnie terenie wzdłuż ul. Małomiejskiej, w rejonie skrzyżowania z ul. Madalińskiego
- Lokalizacja peronu: na estakadzie, ok. 6 m nad poziomem istniejącego terenu
- Dojście do peronu: schody z wiaduktu kolejowego + winda
- Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride)
Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska
- Umiejscowienie: 3+995 km linii kolejowej
- Lokalizacja przystanku: pod istniejącą pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska
- Lokalizacja peronu: w tunelu, 12 m poniżej poziomu istniejącego terenu
- Dojście do peronu: schody z tunelu kolejowego + winda
- Integracja z pozostałymi środkami transportu: tramwaj, autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride)
Gdańsk Niepołomicka
- Umiejscowienie: 5+248 km linii kolejowej
- Lokalizacja przystanku: wzdłuż projektowanej ul. Nowej Świętokrzyskiej, na niezagospodarowanym aktualnie terenie w rejonie skrzyżowania ul. Niepołomickiej z ul. Srebrną
- Lokalizacja peronu: w wykopie, 6 m poniżej poziomu istniejącego terenu
- Dojście do peronu: kładka dla pieszych + winda
- Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride, park&ride)
Gdańsk Świętokrzyska-Węzeł Kowale
- Umiejscowienie: 7+288 km linii kolejowej
- Lokalizacja przystanku: na niezagospodarowanym aktualnie terenie pod skrzyżowaniem ul. Świętokrzyskiej z projektowaną ul. Nową Bulońską Południową
- Lokalizacja peronu: w tunelu, 10 m poniżej poziomu istniejącego terenu
- Dojście do peronu: schody z tunelu kolejowego + winda
- Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, tramwaj, rower, samochód osobowy (kiss&ride, park&ride)
Co ważne, w Kowalach planowany jest duży węzeł przesiadkowy, łączący wszystkie dostępne środki komunikacji z nową koleją. To tam będą mogli zostawić swoje auto na parkingu i pojechać dalej do centrum pociągiem kierowcy jadący z zachodnich i południowych części Pomorza, a także turyści docierający na Wybrzeże autostradą A1, i planujący odwiedzić Trójmiasto.
Cały projekt PKM Południe, jaki analizowany jest w ramach STEŚ, przewiduje następujące odcinki tej inwestycji:
- Odcinek 1 – budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska, do pętli Łostowice-Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
- Odcinek 2 – budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska, w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta, do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
- Odcinek 3 – budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229 pomiędzy Straszynem a Goszynem.
- Odcinek 4 – modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła-Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
- Odcinek 5 – budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM), pomiędzy przystankami Gdańsk Jasień a Gdańsk Kiełpinek.
Podczas rozpoczynającej się obecnie drugiej fazy prac nad STEŚ, której jednym z elementów będą także spotkania informacyjne dla mieszkańców, wykonane zostaną dokładne analizy techniczne, ekonomiczne i środowiskowe dla wytrasowanego w pierwszej fazie i rekomendowanego do dalszych prac przebiegu PKM Południe. Wyniki tych prac poznamy w maju 2023 r.
Napisz komentarz
Komentarze