Średni ogólnopolski wynik ósmoklasistów na egzaminach w 2024 roku wyniósł:
- 61 proc. z języka polskiego,
- 52 proc. z matematyki
- i 66 proc. z języka angielskiego.
Wyniki egzaminu ósmoklasisty 2024 na Pomorzu
Wyniki w województwie pomorskim były bardzo zbliżone. Tu uczniowie (w zaokrągleniu) zdobyli kolejno:
- 59 proc.,
- 51 proc.
- i 66 proc.
Powodów do zadowolenia nie mają jednak uczniowie ze Słupska. Co prawda, nie wypadli oni najgorzej w skali całego województwa pomorskiego, ale, biorąc pod uwagę możliwości i wielkość miasta, na pewno ich osiągnięcia są poniżej oczekiwań. Zresztą, przyznają to sami włodarze Słupska.
Niskie wyniki egzaminów ósmoklasisty 2024 w Słupsku

- W Słupsku średni wynik z języka polskiego był poniżej 53 proc.,
- a z matematyki wyniósł niecałe 42 proc.,
- jedynie wyniki z języka angielskiego były zbliżone do średnich wojewódzkich (65,5 proc.).

Uwagę na słabe wyniki uczniów ze Słupska po raz kolejny zwrócił radny Bogusław Dobkowski.
– Już w lipcu 2024 roku zapytałem o to, czy nasze władze przeanalizują wyniki szkół na podstawie egzaminu ósmoklasisty. Otrzymałem odpowiedź, że to prawda, iż wyniki są niezadowalające i w związku z tym planowane są dokonanie analizy przyczyn, wdrożenie programu wsparcia dla uczniów i nauczycieli, oraz podjęcie działań mających na celu poprawę jakości nauczania – przyznaje radny Bogusław Dobkowski.
Czekałem cierpliwie pół roku na analizę, program oraz kontynuację działań, tylko jakich? W planie pracy Komisji Edukacji na 2025 rok ich jednak nie zauważyłem. Komisja ma 24 zadania z zakresu sportu, kultury, i chwała im za to, ale nic nie ma o edukacji.
Bogusław Dobkowski / radny miasta Słupska
Radny Dobkowski – i na pewno nie tylko on – chciałby dowiedzieć się, jakie są przyczyny niskiego poziomu kształcenia w Słupsku. Obawia się też, że obniżenie poziomu w szkołach podstawowych zagrozi z czasem poziomowi w szkołach ponadpodstawowych.
Dlaczego Słupsk ma niskie wyniki z egzaminu ósmoklasisty?
W Słupsku uważają, że na niższe od wojewódzkich i krajowych wyniki uczniów z egzaminu ósmoklasisty w szkołach prowadzonych przez miasto złożyło się wiele czynników.
– Zgodnie ze stanowiskami dyrektorów szkół, do głównych przyczyn problemów edukacyjnych należą m.in. niskie zaangażowanie i brak współpracy rodziców w procesie uczenia się uczniów, brak motywacji samych uczniów, wprowadzenie zakazu oceniania prac domowych czy też problemy rodzinne i brak domowego wsparcia – uważa Beata Chrzanowska, zastępczyni prezydent Słupska.
Jak podkreśla, brak współpracy pomiędzy szkołą a rodzicami utrudnia skuteczne wspieranie uczniów w ich rozwoju. Zdaniem Chrzanowskiej, szkoły w Słupsku oferują szeroki wachlarz pomocy, m.in. poprzez zajęcia wyrównawcze, ale uczniowie nie są zainteresowani dodatkowymi formami nauki, co utrudnia wyrównywanie zaległości i osiąganie lepszych wyników.
– Decyzja o wprowadzeniu zakazu oceniania prac domowych sprawiła, że trudniej jest zmotywować uczniów do powtarzania i utrwalania materiału w domu. Brak konsekwencji za niewykonywanie zadań dodatkowych osłabia nawyk samodzielnej nauki i systematycznej pracy – uważa zastępczyni prezydent Słupska.
Jej zadaniem, problemy te nawarstwiają się m.in. w rodzinach dysfunkcyjnych, gdzie uczniowie nie otrzymują w domach odpowiedniego wsparcia w nauce, a to wpływa negatywnie na ich frekwencję na lekcjach oraz ogranicza możliwość wykonywania dodatkowych ćwiczeń w domu.
Słupsk chce poprawić wyniki ósmoklasistów. Wprowadzono działania naprawcze
W Słupsku wprowadzono już różne działania, mające na celu wsparcie uczniów i nauczycieli.
- Program naprawczy „Całościowy rozwój szkoły” wdrażany jest w Szkole Podstawowej nr 1, Szkole Podstawowej nr 5, Szkole Podstawowej nr 8 i Szkole Podstawowej nr 9.
Obejmuje on doskonalenie warsztatu pracy nauczycieli i dyrektorów, oraz poprawę relacji między nauczycielami a uczniami. Wprowadzono m.in.:
- obowiązkowe zeszyty ćwiczeń z matematyki, wspierające utrwalanie zdobytej wiedzy i rozwijanie umiejętności praktycznych,
- oraz dodatkowe zajęcia z matematyki i języka polskiego, prowadzone w ramach godzin dyrektorskich,
- we współpracy z Politechniką Warszawską realizowany jest też program wspierający edukację matematyczną, z użyciem narzędzia AI zeszyt.online, w jego ramach planowane jest też organizowanie dodatkowych zajęć z matematyki dla uczniów klas VII,
- są też dodatkowe zajęcia wyrównawcze i dydaktyczne, w tym z matematyki,
- do tego prowadzone są zajęcia wyrównawcze w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
– Nie ograniczamy się do doświadczeń tylko w naszym regionie. Dyrektorzy i liderzy edukacji szkół prowadzonych przez miasto uczestniczyli w wizytach studyjnych w Radowie Małym, Warszawie, Łodzi, a także w Londynie i Berlinie, aby czerpać inspiracje z najlepszych praktyk. Zdajemy sobie sprawę, że wyniki egzaminów to tylko jedno z wielu narzędzi oceny jakości edukacji. Dlatego koncentrujemy się na długofalowej poprawie całego systemu edukacyjnego, aby każdy uczeń miał równe szanse na sukces – mówi Beata Chrzanowska.
Wierzymy, że nasza praca będzie miała pozytywny wpływ na rozwój uczniów. Poprawa ich wyników nie jest jedynie celem, ale również procesem, który wymaga zaangażowania całej społeczności szkolnej – nauczycieli, uczniów, rodziców oraz lokalnych instytucji. Jesteśmy przekonani, że podejmowane przez nas działania przyniosą wymierne efekty w przyszłości.
Beata Chrzanowska / zastępczyni prezydent Słupska
Napisz komentarz
Komentarze