Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

Kolej zapowiada inwestycje dla zapewnienia lepszego dostępu do portów

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe na 4,5 miliarda złotych netto szacuje wartość inwestycji zrealizowanych w ostatnich latach dla poprawy kolejowego dostępu do portów morskich w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie oraz Świnoujściu. Mogą tam dojeżdżać dłuższe i cięższe pociągi towarowe. PLK zapowiadają dalsze prace, zwłaszcza modernizacje linii kolejowej 201 na trasie Bydgoszcz-Trójmiasto.
Port Gdynia
Imponujący węzeł kolejowy w Porcie Gdynia z ponad trzydziestoma torami

Autor: Port Gdynia

Prace nad poprawą dostępu kolejowego do portów morskich rozpoczęto w latach 2019-2020, duża część z nich już została zakończona. W Gdańsku nastąpiło to w roku 2022, w Gdyni w tym roku – w rezultacie zwiększono możliwości przeładunkowe stacji i zapewniono kursowanie dłuższych i cięższych składów. Dzięki wymianie torów i rozjazdów, elektryfikacji, zabudowie nowych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym oraz budowie i remontowi obiektów inżynieryjnych, wzrosła przepustowość przyportowych stacji kolejowych. 

Reklama

Wyzwaniem transportowym, niezależnym od PLK S.A., są możliwości przeładunkowe w samych portach. W przypadku chęci zwiększenia ilości uruchamianych pociągów towarowych, należałoby również zwiększyć możliwości przeładunkowe portów, co pozytywnie wpłynęłoby na liczbę dostępnych tzw. slotów oraz na możliwości ruchowe. Istotną kwestią są także kwestie organizacji przewozu ładunków przez przewoźników w samym portach, w tym m.in. podstawienie składów pod nabrzeża portowe oraz konieczność wymiany lokomotyw. Im ten proces jest sprawniejszy, tym krótsze jest zajmowanie torów oraz zwiększa się możliwość przyjmowania kolejnych pociągów.

Przemysław Zieliński z biura prasowego PKP PLK

Co dalej? Dla dalszego rozwoju portu w Gdyni newralgiczne znaczenie ma dalsza modernizacja linii kolejowej 201 z Bydgoszczy do Trójmiasta. W 2021 roku rozpoczęto prace na tzw. liniach stycznych. We wrześniu bieżącego roku podpisano umowę na realizację robót na odcinku Somonino-Gdańsk Osowa wraz z elektryfikacją linii nr 229 na odcinku Glincz-Kartuzy. Jeszcze w grudniu planowane jest podpisanie umowy dotyczącej robót na odcinku Kościerzyna-Somonino (linia nr 201) oraz Somonino-Kartuzy (linia nr 214). Zakończenie prac na tych odcinkach planowane jest w roku 2028. Na pozostałych odcinkach (Gdańsk Osowa-Gdynia Główna oraz Kościerzyna-Maksymilianowo, w ramach 4 kontraktów) – w latach 2025-2030. Linia otrzyma drugi tor, co natychmiast zwiększy jej przepustowość.

Jak zapowiada Przemysław Zieliński, spółka PKP PLK już przygotowuje się do ogłoszenia postępowania przetargowego na dokumentację projektową dla zadania dotyczącego zwiększenia przepustowości ciągu komunikacyjnego Tczew-Gdynia. W jego ramach powstać ma m.in. czterotorowy układ na szlaku Tczew-Gdańsk Główny. Przetarg ma być ogłoszony w roku  przyszłym, do roku 2028 powinny się zakończyć prace projektowe. W tym samym czasie spółka będzie prowadzić starania o finansowanie tej inwestycji.

REKLAMA
Reklama
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

"Linia otrzyma drugi tor, co natychmiast zwiększy jej przepustowość" 04.12.2024 10:39
A co na to PKM i marszałek??? Na odcinku Osowa Gdynia istnieje potrzeba nawet 4 torów... Znowu da znać syndrom "oblężonej twierdzy" i będzie można obstrukcję i nieróbstwo zwalić na "pisowskie PKP"?

podobnie jak na drogach kołowych... 04.12.2024 10:32
...tak samo na drogach żelaznych, poszerzanie i zwiększanie ilości pasm nie ma liniowego wpływu na przepustowość. Również punktowe zwiększenie przepustowości istniejących magistral nie zwiększy ich całkowitych możliwości. Szczególnie w przypadku, gdzie współistnieje ruch towarowy i pasażerski aglomeracyjny. Dziesiątki lat zaniedbań dają o sobie znać, a proste odtwarzanie infrastruktury w postaci takiej, jak została utworzona 100 (!!!) lat temu nie jest działaniem optymalnym. Tak zrobiono z kompletnie wyeksploatowanego otoczenia portu w Gdyni, ale gdzie jest wartość dodana i dopasowanie do rzeczywistości??? Szczególnie gdy uzasadnienie takiej konstrukcji przestało być aktualne jakieś 80 lat temu... Nie ma potrzeby przeciskania się między kaszubskimi jeziorami, premię górska trójmiejskiej moreny i środek miasta w Gdyni...

Reklama
Reklama
ReklamaZiaja włosy rosinna pielęgnacja
Reklama Ziaja włosy rosinna pielęgnacja