Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Polska nie potrzebuje Banksy’ego! Ma The Krasnals

Świat ma Banksy’ego, a my mamy grupę The Krasnals. Ich bronią są nie tylko talent, ale też cecha obca wielu artystom, czyli poczucie humoru, ironia i dystans...
(The Krasnals)

„Whielkie malarstwo – The Krasnals” – tak zatytułowano wernisaż wystawy, którą będzie można oglądać już od soboty, 12 lutego w Ratuszu Głównego Miasta w Gdańsku. Zobaczymy na niej twórczość grupy anonimowych tricksterów. Jedyny w swoim rodzaju artystyczny komentarz otaczającej nas rzeczywistości, w tym zjawisk kulturalno-społecznych.

The Krasnals działają od 2008 roku. Grupa składa się z anonimowych członków, działających w znacznej mierze w przestrzeni wirtualnej, która jest dla nich głównym środkiem demokratyzacji sztuki. Założycielem, przywódcą i głównym malarzem grupy jest Whielki Krasnal. Poza nim, tworzą w niej m.in. Krasnal Bansky, Krasnal Hałabała 1 i Hałabała 2 oraz malarze współpracujący: Malarz z Chin, Malarz z Odessy, czy Malarz z Krupówek. Wśród kilkudziesięciu wyselekcjonowanych prac, na wystawie czasowej zaprezentowane zostaną te pochodzące z cyklów: „Whielcy Polacy”, „Good Fellas” i „Piękno w Sztuce”. Na płótnach nie zabraknie też Gdańska i osób z nim związanych, m.in. prezydenta Lecha Wałęsy.

„Whielkie malarstwo – The Krasnals” w Ratuszu Głównego Miasta w Gdańsku

„Krasnale” w swojej twórczości sprzeciwiają się komercjalizacji sztuki, podejmują polemikę z zasadami rządzącymi jej rynkiem oraz z rolą, jaką nadaje on artyście. Prowokują, komentują utarte konwenanse świata sztuki i prowadzą świadomy dialog z aktualnymi wydarzeniami sceny polityczno-społecznej. Uznają autorytety, ale kpią, gdy tym autorytetom przewraca się w głowie od skali uznania, czy popularności. I kiedy do rangi autorytetów zaczynają pretendować bezmózgowcy, koniunkturaliści, postacie groteskowe w swej manii wielkości.

Jednym z istotniejszych filarów działalności grupy są happeningi i performanse. Podczas Biennale Sztuki w Wenecji w 2011 r., zamknęli na kłódkę Pawilon Polonii, odsyłając odwiedzających na most przy Arsenale. Powieszony tam baner „Polka podnosząca meteoryt z papieża 21:37” był jedynym dziełem reprezentującym nasz kraj do czasu ponownego otwarcia pawilonu. Potem większość akcji przebiegała pod hasłem: „Make Love Not Art”. Podczas Biennale zaprezentowali także baner „Art is Expensive, Love is Pricelless” oraz parapawilon „Królestwa Krasnali” („The Kingdom of The Krasnals”) projektu Whielkiego Krasnala, wzorowany na pracy „How it is” Mirosława Bałki.

W czerwcu tego samego roku grupa wzięła udział w Malta Festival Poznań, gdzie przygotowali happening w postaci alternatywnego otwarcia festiwalu. Podczas jego trwania, na murze Starej Gazowni rozwiesili 300 afiszy, tworząc akcję streetartową „ŚCIANA PŁACZU/ŚMIECHU”, wyrażającą sprzeciw wobec upolityczniania sztuki. Trzy dni po akcji plakaty zostały zamalowane szarą farbą. The Krasnals określili ten akt jako cenzurę wolności słowa.

Gdańską wystawę prac będzie można oglądać na II piętrze Ratusza Głównego Miasta od soboty, 12 lutego do czwartku, 3 marca 2022 roku, z wyjątkiem wtorków.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama