O potrzebie budowy obwodnicy Starogardu Gdańskiego mówiło się już od wielu lat. Teraz wreszcie inwestycja wchodzi w etap realizacji.
Jest przetarg na budowę obwodnicy Starogardu Gdańskiego
Jak podkreśla Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, dzięki budowie obwodnicy Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22 zostaną podniesiony poziom bezpieczeństwa mieszkańców, odciążony lokalny układ komunikacyjny i zwiększona przepustowość w samym mieście.
– Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Po oddaniu do użytku obwodnica wyprowadzi ruch tranzytowy, jaki koncentruje się w mieście, na DK22. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju – zapewnia GDDKiA.
Senator Ryszard Świlski, który od dawna lobbował za realizacją tej inwestycji, na swoim profilu facebookowym napisał: „
– Od dzisiaj już tylko jest pytanie: kto wybuduje obwodnicę Starogardu Gdańskiego. Nie ma już pytania, czy obwodnica powstanie. Jeśli wszystko dobrze pójdzie (a musi!), to inwestycja zostanie ukończona w II kwartale 2029 roku”.
Obwodnica Starogardu Gdańskiego. Czego dotyczy przetarg?
Przetarg, którego szczegóły za kilka dni pojawią się na platformie zamówień publicznych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, dotyczy zaprojektowania i wybudowania nowej drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o łącznej długości 16 km. Będzie ona miała jedną jezdnię, po jednym pasie w obu kierunkach i dodatkowy pas do wyprzedzania występujący naprzemiennie (tzw. układ 2+1). Obwodnica Starogardu Gdańskiego z siecią dróg publicznych połączona będzie poprzez ronda turbinowe. Nawierzchnia zostanie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś.
Wraz z obwodnicą powstaną obiekty inżynierskie, takie jak wiadukty drogowe i mosty. Obiektów mostowych ma być 17. Trasa będzie wyposażona w infrastrukturę ochrony środowiska, w tym przejścia dla zwierząt i przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym. Wykonane zostaną ekrany akustyczne i nasadzenia zieleni izolacyjnej, jak również zespoły podczyszczające wody opadowe z jezdni oraz zbiorniki retencyjne i infiltracyjne.
Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał 39 miesięcy na realizację prac (z wyłączeniem okresu zimowego od 16 grudnia do 15 marca). Umowę GDDKiA planuje podpisać w II kwartale 2025 roku, tak by budowa mogła zakończyć się w II kwartale 2029 roku.
Program budowy 100 obwodnic. Gdzie powstaną na Pomorzu?
Jak zauważa GDDKiA, to druga inwestycja z Programu budowy 100 obwodnic w województwie pomorskim. W 2022 roku jako pierwszą w kraju z rządowego programu oddano do eksploatacji obwodnicę Brzezia w ciągu DK25. Trasa ta ma 4,5 km długości i omija miejscowość od południowego zachodu. W ramach zadania przebudowano także 4 km DK25 po obu stronach obwodnicy.
W ciągu DK22 w ramach Programu budowy 100 obwodnic GDDKiA przewidziała również realizację obwodnicy Człuchowa (złożono wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, ogłoszenie przetargu w systemie Projektuj i buduj planowane jest w IV kw. 2026 roku).
Napisz komentarz
Komentarze