Nikomu nie trzeba tłumaczyć, że dotarcie statku do portowego nabrzeża i rozładowanie tego, co miał w swoich ładowniach, to jedynie pewien etap drogi towarów do odbiorców. Owe ładunki trzeba jeszcze wywieźć z portu i rozprowadzić, czasem na odległość setek kilometrów. To samo dotyczy też ładunków „w drugą stronę”, czyli eksportowanych z naszego kraju. Część odbywa tę drogę transportem samochodowym (np. kontenery), lecz bezkonkurencyjny pozostaje transport kolejowy, zarówno pod względem kosztów jak i przepustowości. No, ale wymaga to nowoczesnej infrastruktury kolejowej.
CZYTAJ TEŻ: Port Gdynia dostosowuje się do unijnych wymogów środowiskowych
Tu dochodzimy do kończącego się właśnie kontraktu „Poprawa dostępu kolejowego do Portu Morskiego w Gdyni”, realizowanego przez spółkę Budimex. Projekt wartości 1,9 miliarda złotych netto był współfinansowany ze środków unijnych, z instrumentu „Łącząc Europę”. Budimex wykonał kompleksową przebudowę stacji kolejowej Gdynia Port łącznie z rejonami przedportowymi oraz infrastrukturą towarzyszącą, do tego zrealizował usprawnienie powiązanych linii kolejowych. Rezultatem będzie znacząca poprawa dostępu do nabrzeży portowych i transportu kolejowego w porcie.
- Obecnie jesteśmy na etapie odbiorów końcowych, wszystkie prace zasadnicze zostały zakończone. Powstał piękny układ, liczący aż 39 torów. Jest to niewątpliwie największy w historii kontrakt infrastruktury kolejowej realizowany przez Budimex – mówi Piotr Czupryn, Dyrektor Kontraktu Budimex SA.
Owe 39 torów biegnących równolegle do siebie rzeczywiście robi wrażenie. Wykonana modernizacja umożliwi dojazd do portu pociągów towarowych o długości nawet 750 metrów. Typowy wagon towarowy węglarka o ładowności 60 ton ma długość ze zderzakami 14 metrów. Łatwo policzyć, że razem z lokomotywą pociąg złożony z takich wagonów może ich liczyć nawet 50 i transportować za jednym razem 3000 ton ładunku.
W ramach wykonanych prac unowocześniono torowiska łącznej długości 115 km, zamontowano 359 rozjazdów, część linii zelektryfikowano. Dodatkowo przebudowano 13 km dróg, jeden most kolejowy oraz 25 przejazdów kolejowo-drogowych. Powstały 2 nowe wiadukty kolejowe, budynek Lokalnego Centrum Sterowania, 2 nastawnie kolejowe oraz nowy budynek biurowy PKP Cargo. Wymagało to od wykonawcy ogromnego zaangażowania, codziennie pracowało w tym rejonie Gdyni blisko 600 ludzi oraz 200 jednostek sprzętowych.
- Poprzez modernizację węzła kolejowego prawie pięciokrotnie zwiększyliśmy przepustowość. Otwiera to nowe możliwości dla inwestorów i firm transportowych. Dzięki tej inwestycji wzmacniamy również strategiczne połączenia transportowe. Co przyczyni się do zwiększenia efektywności i konkurencyjności polskich portów na arenie międzynarodowej – dodaje Dariusz Taraszkiewicz, dyrektor Rejonu 1 Budownictwa Kolejowego Budimex SA.
Spółka nie opuszcza Portu Gdynia. Już niebawem przystąpi do realizacji kolejnej strategicznej dla portu inwestycji – wybudowania falochronów osłonowych dla Portu Zewnętrznego, jako lider konsorcjum firm.
Napisz komentarz
Komentarze