Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Tak powstaje Trasa Kaszubska. Podglądamy postępy na budowie

Trzy z siedmiu odcinków Trasy Kaszubskiej, pomiędzy Gdynią a Słupskiem, są w zaawansowanej budowie, kolejne trzy czekają na przygotowanie projektów budowlanych. W przypadku zakończenia procedury przetargowej dla odcinka łączącego obwodnicę Słupska z Bobrownikami, w realizacji będzie znaczący, ok. 105-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S6. Jednocześnie, na połączenie Gdańska ze Szczecinem musimy poczekać co najmniej cztery lata. Choć i ten termin, z uwagi na wciąż toczące się procedury, jest mało realny.
fot. Karol Makurat 

Na terenie województwa pomorskiego, prace przy S6 trwają obecnie na trzech odcinkach pomiędzy Bożympolem Wielkim a Gdynią. Ich łączna długość to 42 kilometry, a wartość kontraktów to około 1,5 miliarda złotych.

- Wykonawcy skupiają się na pracach, które umożliwią jak najszybsze udostępnienie trasy kierowcom, jeszcze przed terminem kontraktowym – mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Z punktu widzenia budowlanego, najbardziej skomplikowany jest odcinek pomiędzy Gdynią a Szemudem. Jest stosunkowo długi, ma ok. 22 km. Do tego wpina się w układ komunikacyjny trójmiejskiej aglomeracji. Wykonawca napotyka wiele kolizji z infrastrukturą podziemną, do tego musi dostosować zakres realizowanych prac do istniejących potrzeb komunikacyjnych na obwodnicy oraz ul. Chwaszczyńskiej.

Formalne zakończenie robót pomiędzy Gdynią a Bożympolem Wielkim ma nastąpić w przyszłym roku. Kolejne trzy odcinki od Bożegopola Wielkiego w stronę Słupska są obecnie na wstępnym etapie projektowym, który ma zostać zrealizowany do końca przyszłego roku. Podobnie, w przypadku dwóch odcinków wchodzących w skład Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej: Chwaszczyno – Żukowo, o dł. ok. 16,3 km oraz 16-kilometrowego odcinka pomiędzy Żukowem a Gdańskiem Południe. Wszystkie realizowane są w oparciu o formułę „Projektuj i buduj”, a ich zakończenie, z oddaniem do dyspozycji kierowców, planowane jest w 2025 r.

Największe opóźnienia odnotowywane są na odcinku łączącym obwodnicę Słupska z miejscowością Bobrowniki.

- Wyłonienie wykonawcy na ostatnim, 16-kilometrowym odcinku S6 w województwie pomorskim wstrzymują odwołania i skargi składane przez wykonawców – wyjaśnia Piotr Michalski. - 8 czerwca br. jako najkorzystniejszą spośród pięciu złożonych ofert wskazaliśmy tę złożoną przez konsorcjum firm NDI, jako lider oraz NDI Sopot i Todini Central Asia, jako partnerzy. Od rozstrzygnięcia wpłynęło odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej, która nakazała nam ponowić badanie ofert i wybór najkorzystniejszej. 17 września br., wykonując wyrok KIO, ponownie wskazaliśmy konsorcjum firm NDI, NDI Sopot oraz Todini Central Asia. Trzy dni później do Sądu Okręgowego w Warszawie konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud wniosło skargę na wyrok KIO, a 27 września br. również odwołanie na czynność ponownego wyboru oferty. W takiej sytuacji trudno przewidzieć, kiedy będzie możliwe zakończenie tego przetargu i podpisanie umowy z wykonawcą.

Prace przy S6 toczą się nie tylko na terenie woj. pomorskiego. Kierowcy mają już do dyspozycji ponad 130 km nowej drogi ekspresowej S6. W efekcie tego ze Szczecina do Koszalina można dotrzeć już sprawnie i bezpiecznie. W przyszłości ta trasa, o łącznej długości ok. 360 km, połączy Szczecin z Gdańskiem, ułatwiając dojazd do miast i miejscowości wzdłuż wybrzeża Bałtyku.

Obecnie w przetargach według formuły „Optymalizuj i buduj” są dwie części S6 w woj. zachodniopomorskim od Koszalina do Słupska. Chodzi o 23-km odcinek Sianów – Sławno oraz również ok. 23-km odcinek pomiędzy Sławnem a obwodnicą Słupska.

- Na oba odcinki zostały wydane w sierpniu br. decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej – informuje biuro prasowe GDDKiA. - Ponadto są prowadzone prace budowlane przy dokończeniu niemal 8-kilometrowego odcinka obwodnicy Koszalina i Sianowa, gdzie w związku ze skomplikowanymi warunkami podłoża była konieczna aktualizacja dokumentacji projektowej. Ogłosiliśmy także przetarg na budowę węzła Sianów Zachód.

Obecnie pomiędzy Koszalinem a Gdańskiem w realizacji jest ponad 140 km drogi ekspresowej. Cała trasa S6 w woj. zachodniopomorskim, podobnie jak w pomorskim, ma zostać oddana do ruchu w 2025 r. Dotyczy to również Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Umowę na zaprojektowanie i budowę OMT podpisano w kwietniu br. Zakładany czas realizacji tego zadania wynosi 38 miesięcy.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama