Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Ma być bezpieczniej dla pieszych i rowerzystów wzdłuż starej "jedynki"

Powstaną nowe ciągi pieszo-rowerowe w Tczewie, a także zatoki autobusowe z doświetlonymi przejściami dla pieszych w Rudnie i Kwidzynie. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na realizację małych zadań z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD).
(fot. Bogdana Wachowska | Zawsze Pomorze)

Inwestycje są realizowane w ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024.

- Podpisaliśmy umowę na budowę ciągu pieszo-rowerowego przy drodze krajowej nr 91 w Tczewie, od skrzyżowania z ul. Wojska Polskiego do ul. Kazimierza Wielkiego (po stronie dawnej jednostki wojskowej). Łącznie będzie to ok. 820 m ścieżki pieszo-rowerowej – informuje Piotr Michalski, rzecznik prasowy GDDKiA. - Na większości przebiegu będzie ona odsunięta od jezdni, w zależności od lokalizacji od 5 do ok. 9 metrów. W ramach tego zadania zostanie również zaprojektowany i zbudowany kanał technologiczny. Ruch rowerowy w Tczewie rośnie, miasto się rozwija i powstają nowe osiedla. Dzięki budowie infrastruktury z zakresu BRD będzie zdecydowanie bezpieczniej, wzrośnie także komfort podróży użytkowników dróg krajowych.

Zadanie ma zostać zrealizowane do końca lipca br. Koszt robót budowlanych to ok. 1,5 mln zł.

- Konsekwentnie realizujemy plany rozwoju ciągów pieszo-rowerowych wzdłuż dróg krajowych i tam, gdzie to możliwe, separujemy ten ruch od ruchu samochodowego. Pamiętamy także o istniejących chodnikach i drogach rowerowych i sukcesywnie je remontujemy (przykładem niedawny remont w Tczewie). Tam, gdzie takiej infrastruktury jeszcze nie ma, projektujemy i budujemy ją – mówi Piotr Michalski.

Obecnie takie prace są realizowane na drodze krajowej nr 22 między Cisami a Malborkiem (w ramach rozbudowy drogi) oraz w Przęsinie i Niezabyszewie na DK20. Wkrótce podobne prace rozpoczną się także na kolejnych odcinkach dróg krajowych w województwie pomorskim.

Na drodze krajowej nr 91 w Rudnie (w pobliżu skrzyżowania z DW229 w kierunku na Wielki Garc), powstanie para zatok autobusowych wraz z chodnikami o łącznej długości 208 metrów.

- Bardzo ważnym aspektem inwestycji będzie zaprojektowanie i wykonanie przejścia dla pieszych z oświetleniem – podkreśla Piotr Michalski. - Oświetlenie będzie zgodne z nowymi wytycznymi projektowania infrastruktury dla pieszych. Nie tylko oświetli samo przejście, ale i przechodzącego nim pieszego. Dzięki temu będzie on lepiej widoczny dla kierujących pojazdami.

Koszt inwestycji wyniesie ok. 570 tys. zł. Zostanie ona zrealizowana do końca lipca br.

Konsekwentnie realizujemy plany rozwoju ciągów pieszo-rowerowych wzdłuż dróg krajowych i tam, gdzie to możliwe, separujemy ten ruch od ruchu samochodowego. Pamiętamy także o istniejących chodnikach i drogach rowerowych i sukcesywnie je remontujemy (przykładem niedawny remont w Tczewie). Tam, gdzie takiej infrastruktury jeszcze nie ma, projektujemy i budujemy ją

Piotr Michalski / rzecznik prasowy GDDKiA

Podobna infrastruktura powstanie także przy wyjeździe z Kwidzyna na wysokości osiedla Miłosna. Do pary zatok autobusowych doprowadzą dwa chodniki o łącznej długości 93 metrów. Istniejące przejście dla pieszych zostanie przesunięte o ok. 20 m i wyposażone (tak jak w Rudnie) w specjalnie zaprojektowane oświetlenie. Dzięki niemu pieszy będzie lepiej widoczny na przejściu. Z uwagi na fakt, że istniejące oświetlenie drogowe koliduje z projektowaną zatoką autobusową, planowane jest przestawienie istniejących dwóch słupów oświetleniowych poza obręb projektowanej zatoki. Roboty budowlane potrwają do końca lipca br. i będą kosztowały ok. 360 tys. zł.

Głównym celem rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024 jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych pozostających w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

- Podejmowane w ramach Programu działania są ukierunkowane na zwiększenie ochrony uczestników ruchu oraz stworzenie bezpiecznej infrastruktury drogowej, a w efekcie zmniejszenie liczby wypadków i ich ofiar – mówi Piotr Michalski.

Obecnie w województwie pomorskim w ramach wspomnianego programu są realizowane chodniki na DK20 w Przęsinie i Niezabyszewie (Miastko – Bytów). Dołączy do nich ciąg pieszo-rowerowy w Tczewie na DK91 oraz zatoki autobusowe z chodnikami i przejściami dla pieszych w Rudnie na DK91 i Kwidzynie Miłosnej na DK55.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama