Ministerstwo Infrastruktury, w odpowiedzi na interpelację poselską, ujawniło plany podjęcia prac przy budowie Drogi Czerwonej. Przewiduje się, że budowa pierwszego odcinka rozpocznie się w 2029 roku, a oddanie do użytkowania nastąpi w 2032 roku.
Droga Czerwona do Portu Gdynia. Budowa ma ruszyć w 2029 roku
W informacji nie podano, kto był autorem interpelacji. Prawdopodobnie chodzi o interpelację poselską nr 2805, którą 14 maja złożyli dwaj posłowie: Rafał Siemaszko oraz Piotr Głowski. Kierowano ją do ministra infrastruktury, dokument wysłano do resortu 10 czerwca, odpowiedź złożył 8 lipca Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. To interpelacja w sprawie wpisania inwestycji budowy Drogi Czerwonej w Gdyni do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku),
Jak podaje resort infrastruktury, Trasa Kwiatkowskiego, czyli obecne połączenie drogowe z Portem Gdynia, ma ograniczoną nośność i nie zapewnia dogodnego połączenia dla ruchu ciężkiego. Droga Czerwona powstanie w standardzie wymaganym dla drogowej sieci TEN-T, w klasie GP (droga główna ruchu przyspieszonego), a z pozostałą siecią będzie skomunikowana poprzez pięć węzłów drogowych. Dla pieszych i rowerzystów przewidziano infrastrukturę w postaci kładek oraz tuneli.
Te wiadomości skomentowała już prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek.
To dla nas wspaniała informacja. Budowa Drogi Czerwonej jest kluczową inwestycją dla Gdyni. Ruch ciężkich pojazdów, dziś prowadzony estakadą Kwiatkowskiego, jest obciążeniem dla płynności ruchu w całym krwiobiegu drogowym miasta. Nowa inwestycja zdecydowanie poprawi wygodę przemieszczania się kierowców.
Aleksandra Kosiorek / prezydent Gdyni
Droga Czerwona w Gdyni. Którędy poprowadzi?
Od października roku 2022 prowadzone są już prace przygotowawcze dokumentacji Drogi Czerwonej, realizowane przez firmę Mosty Katowice na mocy umowy podpisanej z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Zlecono projekt drogi głównej ruchu przyspieszonego, podzielony na trzy odcinki.
- Pierwszy z nich to 6,2 km z Gdyni-Chyloni do Trasy Kwiatkowskiego.
- Drugi odcinek to 2,4 km od Trasy Kwiatkowskiego do węzła Ofiar Grudnia 1970.
- Wreszcie odcinek trzeci to 1,1 km od węzła Ofiar Grudnia 1970 do Terminalu Promowego.
Dla pierwszego odcinka wykonawca opracuje koncepcję programową oraz przygotuje dokumentację umożliwiającą złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Zakończenie prac nad koncepcją programową planowane jest w czerwcu 2025 roku.
Dla odcinka drugiego i trzeciego opracowane zostanie studium komunikacyjne, na podstawie którego możliwe będzie podejmowanie dalszych decyzji o przygotowaniu dokumentacji. Zakończenie prac nad studium komunikacyjnym zaplanowano na wrzesień 2024 roku. Następnie wymagane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji.
Napisz komentarz
Komentarze