Nowe pojazdy i zmodernizowane przystanki, to co prawda najbardziej widoczne, ale nie jedyne działania prowadzone przez PKP SKM mające przekonać jeszcze nieprzekonanych, że kolej aglomeracyjna na Pomorzu to sprawny i wygodny środek transportu.
– Na peronach na zarządzanej przez PKP SKM linii nr 250 trwa, m.in. montaż zintegrowanego systemu monitorowania bezpieczeństwa i zarządzania informacją pasażerską – mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM Trójmiasto. – Trwa również projektowanie modernizacji dwóch przystanków „stoczniowych” czyli Gdynia Stocznia - Uniwersytet Morski i Gdańsk Stocznia, które mają zostać przebudowane do sierpnia 2025 r.
Przyznane przez ministra infrastruktury środki z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) w wysokości 92 255 492,07 zł spółka będzie mogła przeznaczyć na realizację kolejnych modernizacji na linii kolejowej nr 250.
– Dostęp do środków finansowych z KPO dla całego sektora kolejowego w Polsce oznacza możliwość przyspieszenia niezbędnych inwestycji infrastrukturalnych oraz zakupu nowoczesnego taboru – powiedział wiceminister infrastruktury Pior Malepszak. – Dobrym przykładem tego rodzaju działań są inwestycje prowadzone przez PKP SKM w Trójmieście. Modernizacja linii kolejowej, rozjazdów i torów stacyjnych to inwestycje, które poprawiają efektywność i bezpieczeństwo, ale przede wszystkim zwiększają atrakcyjność kolei jako środka transportu.
CZYTAJ TEŻ: Gdańsk: Mikrofarmy fotowoltaiczne na przystankach SKM
Maciej Lignowski, prezes zarządu spółki PKP SKM w Trójmieście zauważył, że pasażerowie SKM-ki widzą jak bardzo w ostatnich latach zmieniła się trójmiejska kolej aglomeracyjna.
– Nasi pasażerowie korzystają ze zmodernizowanych przystanków, jeżdżą też nowoczesnymi pojazdami, którymi realizujemy już niemal ¼ kursów, a do roku 2026 r. na linii PKP SKM kursować będą wyłącznie nowe lub zmodernizowane pojazdy – podkreśla Maciej Lignowski. – To efekt należytej współpracy z pomorskim samorządem.
Dodał też, że to co dla pasażerów jest mniej widoczne, a równie istotne dla sprawnego i bezpiecznego prowadzenia ruchu pociągów, to modernizacja linii kolejowej, która jeszcze przyspieszy dzięki dodatkowym funduszom z Ministerstwa Infrastruktury.
Dzięki środkom z KPO spółka zamierza zrealizować trzy projekty. Pierwszy dotyczy rozbudowy linii kolejowej nr 250 i szacowany jest na 79,2 mln zł. Projekt obejmuje prace modernizacyjne na linii kolejowej nr 250 i składa się z trzech zadań: wymiana samoczynnej, jednokierunkowej blokady liniowej przy na szlakach Gdańsk Oliwa-Sopot i Sopot-Gdynia Orłowo, rozbudowa stacji Gdańsk Oliwa poprzez wybudowanie nowej głowicy rozjazdowej od strony stacji Sopot, a także modernizacja przystanku Gdańsk Przymorze – Uniwersytet
i budowa nowego obiektu nastawni Gdańsk Główny oraz modernizacja peronów nr 4 i nr 5 Gdańsk Główny wraz z nastawnią na peronie nr 4 Gdańsk Główny.
Drugi projekt to modernizacja rozjazdów na stacji Gdańsk Wrzeszcz wyceniona na 8 mln zł. Ostatnia planowana inwestycja to modernizacja torów stacyjnych na stacji Gdynia Główna oraz na stacji Sopot (5 mln zł).
Pomorskie najbardziej kolejowym regionem w Polsce
Warto zauważyć, że Pomorskie jest najbardziej kolejowym województwem w Polsce, ze średnią liczbą 30 podróży koleją rocznie (2023 r). 2/3 tych podróży to przejazdy pociągami PKP SKM.
W pierwszym kwartale 2024 r. pociągami PKP SKM podróżowało już 11,461 mln pasażerów. To o ponad milion więcej niż w analogicznym okresie ub. roku (10, 378 mln), a warto przypomnieć, że ten właśnie rok był dotąd najlepszym pod względem liczby przewiezionych pasażerów w historii spółki. Zatem dobra passa spółki trwa.
Napisz komentarz
Komentarze