Ruszają rzeczywiste testy Fali. Na początek Gdańsk
Władze spółki InnoBaltica oraz Asseco Data Systems (ADS), firmy informatycznej realizującej system Fala podczas czwartkowej (14 grudnia) konferencji prasowej przedstawiły aktualną sytuację projektu i poprosiły pasażerów o cierpliwość oraz uwagi do kolejnych uruchamianych elementów.
– Część funkcjonalności systemu, w tym aplikacja mobilna, będzie dostępna dla pasażerów w Trójmieście. Od jutra w Gdańsku, a jeszcze przed Bożym Narodzeniem w Gdyni. Następne kroki będziemy ogłaszać sukcesywnie – poinformował Radomir Matczak, prezes spółki InnoBaltica, odpowiedzialnej za wdrożenie systemu w województwie pomorskim.
Mamy świadomość, że to kolejne przesunięcie pełnego wdrożenia systemu. Przepraszamy za to Pomorzan, a zwłaszcza mieszkańców Trójmiasta, którzy czekają na ułatwienia w podróżowaniu komunikacją publiczną w naszym regionie. Jednocześnie prosimy o jeszcze nieco cierpliwości i zachęcamy pasażerów do udziału w testach. Państwa uwagi będą bardzo pomocne.
Radomir Matczak / prezes spółki InnoBaltica
Również wykonawca, Asseco Data Systems, przekonywał, że metoda małych kroków to najlepsze rozwiązanie przy wdrażaniu pierwszego w Polsce regionalnego systemu sprzedaży biletów.
PRZECZYTAJ TEŻ: Zamieszanie z Falą. Co od lipca czeka pasażerów na Pomorzu?
– Zarówno dobre praktyki, jak i doświadczenia zdobyte podczas prowadzenia innych projektów z zakresu smart city oraz bieżących prac potwierdzają, że etapowe wdrażanie jest najlepszym rozwiązaniem. W przypadku tak złożonego od strony informatycznej systemu, pozwoli to nam na bieżące reagowanie na uwagi ze strony użytkowników – powiedział Andrzej Dopierała, prezes Asseco Data Systems.
Co Fala przyniesie w grudniu?
Kolejne funkcjonalności będą wdrażane w ciągu kilkunastu tygodni. Zgodnie z rekomendacją Asseco Data Systems, dalsze testowanie w warunkach rzeczywistych rozpocznie się w piątek, 15 grudnia od udostępnienia aplikacji mobilnej z pełnym pakietem biletów jednorazowych, czasowych i okresowych. W pierwszej fazie nastąpi to w ramach taryfy ZTM Gdańsk. Jeszcze bez podróży dynamicznej, czyli rejestrowania obecności w pojeździe poprzez przyłożenie karty do czytnika.
Aplikacja dla pasażerów w Gdyni oraz Sopocie także będzie dostępna w grudniu, termin zostanie niebawem potwierdzony. W kolejnych krokach, już po Nowym Roku, stopniowo dołączą inne funkcje, w tym:
- podróżowanie z kartą Fala i kartą płatniczą, (również w ramach połączeń kolejowych), planer podróży,
- aż do udostępnienia takich usług, jak optymalizacja cen biletów we wszystkich środkach komunikacji publicznej.
PRZECZYTAJ TEŻ: Coraz bliżej instalacji systemu FALA na Pomorzu
– Pomyślne testy aplikacji otworzą drogę do sprawnego udostępnienia czytników i falomatów w pojazdach oraz innych udogodnień – mówił Radomir Matczak. – Wykonawca wskazał, że bezpieczne i kompletne uruchomienie systemu w Trójmieście wymaga więcej czasu i nakładów pracy niż zakładał pół roku temu, ustalając z InnoBaltiką dotychczasowy harmonogram. Podkreślam, że póki co, system to dodatkowa opcja, z której dobrowolnie mogą korzystać mieszkańcy.
Usługi zostały już testowo udostępnione w Chojnicach, Pucku, Władysławowie i Lęborku. 12 grudnia do tego grona dołączył też Słupsk. Łącznie zarejestrowano blisko 6,5 tys. kont. Spółka InnoBaltica przekonuje, że uruchamianie Fali metodą „wyspową” okazało się słuszne. Dzięki temu możliwe jest adaptowanie systemu do potrzeb konkretnych grup użytkowników i organizatorów transportu.
System Fala. Montaże zbliżają się do końca
Jednym z najtrudniejszych wyzwań kończącego się roku była instalacja sieci urządzeń na stacjach kolejowych. Jeszcze w czerwcu br. nie było praktycznie żadnej zrealizowanej lokalizacji leżącej w gestii PKP/ PLK. Aktualnie falomaty i czytniki znajdują się na 151 takich stacjach, a ponadto w 31 lokalizacjach linii SKM oraz PKM. Do pełnego pokrycia województwa pomorskiego pozostały tylko 24 stacje. W związku z tym już w listopadzie rozpoczęły się wewnętrzne testy podróżowania z Falą w ramach połączeń kolejowych.
PRZECZYTAJ TEŻ: W Trójmieście system Fala ruszy 15 grudnia. Jako pierwsi skorzystają mieszkańcy Lęborka
Zarówno władze InnoBaltiki jak i Asseco Data Systems zgodnie podkreślają, że presja jakości jest ważniejsza niż presja czasu.
– Nie wyznaczamy daty końcowej testów, choć jest oczywiste, że chcielibyśmy oddać system do użytku jak najszybciej. Kluczowe są jednak pozytywne wyniki testowania przez pasażerów, organizatorów transportu i samych przewoźników. Zamierzamy w pełni uruchomić Falę wtedy, gdy będziemy mieć pewność, że jest on gotowy do obsłużenia w regionie wszystkich chętnych pasażerów, wszystkich pojazdów, taryf czy operacji finansowych – zapowiadał prezes Matczak.
Napisz komentarz
Komentarze